احتمال مذاکره پنهانی آمریکا با ایران

پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای به سیاست‌های دولت اوباما در قبال توافق‌نامه هسته‌ای جامع با ایران پرداخت و نوشت:...

 

پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال 23 می 2014 (۲ خرداد) در مقاله‌ای به سیاست‌های دولت اوباما در قبال توافق‌نامه هسته‌ای جامع با ایران پرداخت و نوشت: به گفته مقامات آمریکایی و اروپایی دخیل در امور دیپلماتیک، دولت اوباما ممکن است کانال گفت‌وگوی دوجانبه با ایران را به‌منظور تحقق توافق‌نامه تا تابستان امسال باز کند. کاخ سفید سال گذشته به‌طور محرمانه این مسیر دوجانبه را به‌منظور تحقق توافق هسته‌ای موقت باز کرد که در نتیجه آن، بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای کاهش موقت تحریم‌های اقتصادی غرب لغو شد. گروه پنهان گفت‌وگوکننده را ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه و جیک سولیوان، مشاور جو بایدن در امور امنیت ملی، هدایت می‌کرد. نشست‌های آن‌ها با مذاکره‌کنندگان ایرانی بدون اطلاع نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در خاورمیانه[غرب آسیا] از جمله اسرائیل[رژیم صهیونیستی] و عربستان سعودی به‌طور پنهانی در عمان، نیویورک و ژنو برگزار شد.

در ادامه مقاله آمده است: گفت‌وگوها به‌منظور رسیدن به توافق هسته‌ای نهایی در حال حاضر در وین صورت می‌گیرد. دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی برای دو ماه گفت‌وگو به‌منظور رسیدن به توافق‌ نهایی برنامه‌ریزی می‌کنند. دو طرف تأیید می‌کنند که همچنان شکاف‌های عمیقی میان آن‌ها به‌ویژه در مورد اندازه و گستردگی برنامه غنی‌سازی ایران وجود دارد. مقامات آمریکایی و اروپایی می‌گویند برنز و سولیوان می‌توانند روندی دیپلماتیک را با ایران در مورد گام نهایی به‌منظور رسیدن به توافق مجدد آغاز کنند. آن‌ها تأکید می‌کنند که هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است. مقامات آمریکایی و اروپایی می‌گویند این دو نفر در دولت باراک اوباما از اعتبار بالایی برخوردارند و ایران ممکن است به تعهد مستقیم کاخ سفید برای توافق‌نامه نهایی نیاز داشته باشد؛ به دلیل منافع متضاد قدرت‌های غربی و روسیه و چین، گفت‌وگوها از طریق چارچوب گروه 1+5 دشوار است. یک مقام ارشد آمریکایی با متذکر شدن این نکته که هرگونه توافق در وین به مواضع ایران و آمریکا بستگی دارد، گفت: «تصور می‌کنم در نهایت ما به بازگشت به مسیر دوجانبه نیازمند خواهیم شد.» ایران خواستار لغو تحریم‌های اقتصادی آمریکا به‌عنوان بخشی از توافق‌نامه است.

در پایان مقاله آمده است: دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی گفتند بعید است هر گونه گفت‌وگویی با حضور آقایان برنز و سولیوان مانند سال گذشته نیازمند پنهان بودن باشد. به گفته مقامات آمریکایی، برنز و سولیوان هر دو متذکر شده‌اند که برای کنار رفتن از دولت اوباما تا پایان سال آماده می‌شوند؛ اما انتظار می‌رود این دو نفر طی گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران در سمت‌های خود باقی بمانند.

تحلیل‌:در حال حاضر هیچ مقام رسمی ایرانی ادعای فوق را تأیید نکرده است؛ اما چنانچه این ادعا صحت داشته باشد، به خواست آمریکا است. در این میان، برای ایران مهم حق غنی‌سازی هسته‌ای و حدودی است که نیازهای ایران را در عرصه‌های مختلف به شکل قطعی برآورده سازد و اینکه اذعان رسمی و تثبیت شده این حق در مذاکرات جمعی و یا در گفت‌وگوی دو طرفه باشد، چندان اهمیت ندارد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.