نقش‌آفرینی مثبت ایران در کردستان عراق

پایگاه اینترنتی راداو در مقاله‌ای به دیدگاه‌های مقامات اقلیم کردستان عراق در مورد جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت: ...

پایگاه اینترنتی راداو 6 ژوئن 2014 (16 خرداد) در مقاله‌ای به دیدگاه‌های مقامات اقلیم کردستان عراق در مورد جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت: ناظم دباغ، نماینده دفتر اقلیم کردستان عراق در تهران و عضو اتحادیه میهنی کردستان، اتهامات مربوط به دخالت ایران در انتخابات محلی ماه گذشته در کردستان عراق را رد کرد. وی می‌گوید: اتحادیه میهنی کردستان تنها حزب کردی نیست که روابط نزدیک با ایران دارد و تمام احزاب در کردستان روابطی با این کشور دارند. وی در مصاحبه‌ای با پایگاه اینترنتی راداو در مورد فعالیت خود در ایران و روابط با عراق و کردستان صحبت کرد. همچنین وی در مورد قاسم سلیمانی، فرمانده قدرتمند ایران در عراق، که گفته می‌شود سیاست‌های عراق و کردستان را مدیریت می‌کند، سخن گفت. دباغ می‌گوید سیلمانی تا جایی که می‌دانم، مردی وفادار به اعتقاداتش و کشورش بوده است. من، قاسم سلیمانی را دوست خوب کردها در این مقطع زمانی می‌دانم. وی تشریح کرد: شخصاً شاهد هیچ‌گونه دخالتی در این انتخابات نبودم؛ اما به‌طور کلی اگر شما فعالیت‌های ایران را مداخله می‌دانید، می‌توانم بگویم تمام احزاب در کردستان نوعی کمک از خارج به شکل توصیه و راهنمایی شرکت‌های تبلیغاتی و کارشناسان مبارزات انتخاباتی دریافت کرده‌‌اند. 

در ادامه مقاله آمده است: اتحادیه میهنی کردستان از تمام ابزارها به‌منظور کسب آرای بیشتر استفاده کرد و به این معنا برخی ایرانی‌ها اینجا دخیل و فعال بودند و در واقع نمایندگان رسمی دولت ایران به شمار نمی‌رفتند و افراد مستقلی بودند. تمام احزاب، روابط خود را با ایران حفظ می‌کنند. با وجود این، روابط آن‌ها در مقاطع مختلف و بسته به مرزبندی‌های خاص تعیین می‌شود. در عین حال، تصور می‌کنم تمام احزاب کردی از جمله حزب دموکراتیک کردستان، جنبش تغییر (گوران) و دیگران چنین روابطی دارند. من از دیدارهای حزب اتحادیه میهنی از ایران آگاه هستم؛ اما از جزئیات این دیدارها بی‌خبرم. البته دیدارهایی نیز صورت گرفته که رسانه‌ای نشده‌است. من در ایران نمایندگان احزاب دیگر را نیز دیده‌ام؛ اما به نخچیروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان، پیشنهاد می‌کنم تمام ما را (احزاب کردی) به صورت رسمی در قالب یک گروه درآورد و نمایندگان احزاب مختلف در ایران زیر چتر واحد فعالیت کنند.

در پایان مقاله آمده است: ناظم دباغ بر این باور است که ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. تا به امروز پارلمان کردستان عراق واقعاً تصمیم نگرفته ‌است که آیا احزاب سیاسی می‌توانند نمایندگان جداگانه داشته‌ باشند یا خیر. بنابراین احزاب احساس می‌کنند می‌توانند نمایندگان خود را در ایران داشته‌ باشند... تصور می‌کنم بهتر است که ما به یکی هیئت سیاسی دولتی تبدیل شویم و صرفاً برای کردستان فعالیت کنیم. داشتن هیئت نمایندگی جداگانه در ایران (مستقل از دولت مرکزی عراق) نقض قانون اساسی نیست. یکی از مهم‌ترین مناقشه‌های میان اربیل و دولت مرکزی عراق، نحوه سازماندهی روابط خارجی ما است؛ برای نمونه، من در ایران نماینده سیاست‌های دولتم هستم و اگرچه ما با سفارت عراق ارتباطی نداریم؛ اما همچنان آنچه که دولت اقلیم کردستان عراق به من محول کرده، انجام می‌دهم. نمایندگی حکومت اقلیم کردستان غیرقانونی نیست... جمهوری اسلامی ایران همواره چنین روابطی با اقلیم کردستان داشته است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.