رایزنی صهیونیست‌ها با آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای

روزنامه هاآرتص در مقاله‌ای به همگرایی آمریکا و رژیم صهیونیستی در قبال محتوای توافق هسته‌ای جامع با ایران پرداخت و نوشت:

 

روزنامه هاآرتص 11 ژوئن 2014 (21 خرداد) در مقاله‌ای به همگرایی آمریکا و رژیم صهیونیستی در قبال محتوای توافق هسته‌ای جامع با ایران پرداخت و نوشت: یک مقام ارشد اسرائیل[صهیونیست] و آمریکا درک کرده‌اند که در چارچوب گفت‌وگوهای کنونی ایران و شش قدرت جهانی، خواستار سیاست «عدم غافلگیری» باشند به‌عنوان بخشی از این درک متقابل آمریکا، اسرائیل را در جریان برنامه خود در گفت‌وگوهای دوجانبه مستقیم با ایران که این هفته در ژنو برگزار شد، قرار داده است. هفته گذشته ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا، با یوال استینیتز، وزیر امور راهبردی اسرائیل، صحبت کرد و وی را در جریان نیات آمریکا در این گفت‌وگوهای مستقیم قرار داد. این گفت‌و‌گوها خارج از چارچوب رسمی گفت‌وگوهای ایران و گروه 1+5 صورت گرفته است.

در ادامه مقاله آمده است: هفته گذشته وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و رئیس هیئت آمریکایی در گفت‌وگوهای 1+5 با ایران، پیامی مشابه به مقامات ارشد اسرائیلی داد. مقام ارشد اسرائیلی گفت که با آغاز گفت‌و‌گوها در مورد توافق‌نامه نهایی با ایران در فوریه گذشته،‌ آمریکا متعهد شد که در مورد تماس‌های خود با ایران در مورد برنامه هسته‌ای این کشور، شفافیت کامل را حفظ کند و به طور مداوم، مواضع خود را با اسرائیل هماهنگ سازد. سپتامبر 2013 باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در کاخ سفید، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را از این دیدار محرمانه آگاه کرد. اسرائیل از طریق منابع اطلاعاتی خود از این گفت‌وگوها مطلع شده بود و از آمریکا به‌دلیل پنهان نگه داشتن این موضوع، خشمگین بود. یک مقام ارشد آمریکایی گفت که «ما با تمام متحدان خود از جمله اسرائیل و سایر متحدان منطقه‌ای، پیش از این دیدار دوجانبه هماهنگی کردیم.»

در پایان مقاله آمده است: این گفت‌وگوهای دوجانبه سه‌شنبه‌شب به پایان رسید. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در امور حقوقی و بین‌المللی که ریاست هیئت ایرانی را به عهده داشت، گفت که این گفت‌وگوها مثبت بود و امیدوار است در پنجمین دور گفت‌وگوها با شش قدرت جهانی که قرار است 16 ژوئن در وین آغاز شود، حرکت به سوی تدوین پیش‌نویس توافق‌نامه نهایی ممکن شود. با وجود خوش‌بینی این مقام ارشد ایرانی، وزیر خارجه فرانسه در ارزیابی شانس رسیدن به پیشرفت، دیدگاه بدبینانه‌‌ای داشت. وی در مصاحبه روز سه‌شنبه با رادیو فرانسه فاش کرد که شکاف عمیقی میان شش قدرت جهانی و ایران بر سر توانمندی‌های غنی‌سازی ایران در آینده وجود دارد. وی تشریح کرد: «ما می‌گوییم ایران می‌تواند چند صد سانتریفیوژ داشته باشد؛ اما ایرانی‌ها خواهان صدها هزار سانتریفیوژ هستند و بنابراین ما چارچوب مشابهی نداریم. اگر شما به‌دنبال بمب هسته‌ای نیستید، چرا می‌خواهید صدها هزار سانتریفیوژ داشته باشید؟» یک مقام ارشد در اورشلیم از حفظ موضع جدی و محکم آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی و درخواست‌های جسوارانه و بی‌محابای آن‌ها از ایران در مورد غنی‌سازی اورانیوم اظهار رضایت کرد.

تحلیل‌:اصولاً یکی از دلایل اصلی انجام نگرفتن توافق بین ایران و گروه 1+5 همین دخالت‌های صهیونیست‌ها و همراهی کشورهای غربی با آنان است. نکته‌ای که نویسنده صهیونیست‌ این روزنامه صهیونیستی به‌خوبی آن را آشکار کرده است و همین مسئله هم نشان می‌دهد که غربی‌ها بر سرکردگی آمریکا خواهان توافق برد - برد با ایران نیستند؛ چرا که صهیونیست‌ها چنین توافقی را برنمی‌تابند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.