امیرعبداللهیان: اگر آمریکا نیت واقعی خود را نشان دهد رسیدن به توافق دور از دسترس نیست

وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها گفت: اگر طرف آمریکایی از برخورد چندگانه خارج و نیت واقعی خودش را نشان دهد، دستیابی به یک توافق برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام و لغو تحریم‌های ایران دور از دسترس نیست.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از فارس :  حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که در نیویورک به‌سر می‌برد، در جمع خبرنگاران درباره دیدارهای اخیر خود در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و همچنین نشست سه‌جانبه درباره سوریه گفت: در نشست آستانه که به‌میزبانی ایران برگزار شد، با وزرای خارجه ترکیه و روسیه و در بخش دوم با حضور نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد آخرین وضعیت و مشکلاتی را که مردم سوریه با آن مواجه هستند، مورد بررسی قرار دادیم، از جمله اینکه تأکید شد همچنان مشکل اقتصادی، تحریم‌های کشورهای غربی، تروریسم و داعش در بخش‌هایی از سوریه به‌عنوان چالش‌های اساسی در این کشور مطرح است.

وی افزود: از نماینده سازمان ملل خواستیم طرحی را ارائه دهد و پشتیبانی مالی را به‌عمل آورد تا زیرساخت‌های لازم برای بازگشت مهاجرین و آوارگان سوریه به کشورشان فراهم شود، در عین حال راهکارهایی برای کاهش سوءتفاهمات و مشکلات مرزی بین سوریه و ترکیه مطرح شد که امیدواریم در آینده نزدیک در قالب نشست آستانه و یا فرمت چهارجانبه ایران، سوریه، ترکیه و روسیه بتوانیم مشکلات را مورد حل‌وفصل قرار دهیم.

امیرعبداللهیان همچنین در خصوص نشست مجمع تمدن‌های کهن گفت: نشست مجمع تمدن‌های کهن با حضور 9 کشور تمدنی با میزبانی و مدیریت ایران برگزار شد. در آنجا ما دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی را که در چارچوب حفظ شاخص‌های تمدنی کشورها، حفظ آثار باستانی و میراث کشورها است مورد توجه قرار دادیم. ایران حرف‌های زیادی در حوزه تمدنی و میراث فرهنگی دارد که در آنجا مطرح شد.

وزیر امور خارجه همچنین گفت: یک نشست هم با یکی از اندیشکده‌های آمریکایی داشتیم که سیاستمداران سابق آمریکا در این نشست حضور داشتند و ما به‌صراحت راجع به موضوعات فی‌مابین از جمله رویکرد نادرست آمریکایی‌ها در قبال ایران و ملت ایران در خصوص برجام، خروج ترامپ از آن و تداوم این راه توسط بایدن با  ادبیات دیگری سخن گفتیم. سؤالاتی را بعضی از سیاستمداران سابق داشتند و تلاش کردیم پاسخ دهیم.

وی افزود: فکر می‌کنیم با توجه به اقدامی که هفته گذشته در تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا انجام شد، اگر طرف آمریکایی از برخورد چندگانه خارج و نیت واقعی خودش را نشان دهد، دستیابی به یک توافق برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام و لغو تحریم‌های ایران دور از دسترس نیست.

انتهای پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.