آمریکا به‌دنبال گفت‌وگوهای هسته‌ای مستقیم با ایران

پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای به تمایل دولت اوباما به گفت‌وگوی مستقیم با ایران پرداخت و نوشت:...

 

 

گروه ترجمه-پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال 13 ژوئیه 2013 (22تیر) در مقاله‌ای به تمایل دولت اوباما به گفت‌وگوی مستقیم با ایران پرداخت و نوشت: مطابق گفته مقامات آمریکایی، دولت اوباما سرگرم آماده‌سازی اعلام تمایل خود برای گفت‌وگوهای مستقیم با ایران در مورد برنامه هسته‌ای این کشور است. حسن روحانی از زمان انتخابش در ماه ژوئن پیام‌های مثبتی به صورت علنی و غیرعلنی در مورد تمایلش به تعامل با جامعه بین‌الملل در مورد مسئله هسته‌ای فرستاده است. مقامات ارشد آمریکا با نمایندگان چهار عضو دائم سازمان ملل و نیز آلمان قرار است روز سه‌شنبه در بروکسل دیدار کنند تا راهبردی هماهنگ برای گفت‌وگو با ایران پس از انتخاب حسن روحانی تدوین شود.

در ادامه مقاله آمده است: مطابق گفته مقامات آمریکایی، کاخ سفید مشتاق است به‌سرعت آقای روحانی را بسنجد تا ببیند آیا روندی دیپلماتیک می‌تواند به طور مؤثر به اجرا درآید. یک مقام ارشد آمریکا که قرار است در نشست بروکسل شرکت کند، گفت: «ما آماده گفت‌وگوهای مستقیم و خواهان تقویت آن به هر طریق ممکن هستیم... ما شاهد بیان واژگانی هستیم که نشان می‌دهد ایران ممکن است در مسیری متفاوت گام گذارد؛ اما هنوز از آن آگاه نیستیم.» گروه 1+5 امیدوار است دور تازه گفت‌وگوها با ایران را در ماه سپتامبر برگزار کند. رئیس‌جمهور جدید ایران گفته که آماده گفت‌وگوهای مستقیم با آمریکاست، اما در عین حال تأکید کرده که ایران تولید سوخت هسته‌ای را ادامه خواهد داد که البته این موضوع نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است که ایران را به توقف غنی‌سازی ملزم می‌کند. آقای روحانی ماه گذشته به خبرنگاران گفت: «عقل و خرد به ما دو کشور و دو ملت می‌گوید که باید در مورد آینده بیشتر بیندیشیم و تلاش کنیم بنشینیم و راه‌حل‌هایی برای مسائل بیابیم و مسائل را حل‌وفصل کنیم... حقوق ملت ایران از جمله حقوق هسته‌ای باید به رسمیت شناخته شود.»

در پایان مقاله آمده است: مطابق گفته برخی منابع، آقای روحانی از طریق واسطه‌ها تمایل خود را برای افزایش شفافیت در مورد برنامه هسته‌ای ایران، به کاخ سفید اعلام کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به‌دنبال دسترسی به تأسیساتی است که به نظر می‌رسد در آنجا برنامه ساخت تسلیحات هسته‌ای دنبال شده است. مقامات آمریکایی نظاره‌گر نخستین اقدام ایران خواهند بود؛ یعنی اقدام دولت ایران برای انتخاب یک مذاکره‌کننده هسته‌ای دیگر و کنار گذاشتن آقای جلیلی. «رابرت اینبورن» (به‌تازگی مشاور ارشد هسته‌ای وزارت خارجه آمریکا بوده) در مقاله‌ای در مجله فارین پالیسی نوشت: «آن‌ها استدلال می‌کنند در صورتی که ایران خواهان معکوس‌سازی روند سقوط اقتصاد خود و بازسازی جایگاه بین‌المللی‌اش باشد، باید رویکردی آشتی‌جویانه‌تر اتخاذ کند.» مقامات آمریکایی می‌گویند آن‌ها همچنان منتظر پاسخ رسمی ایران به بسته دیپلماتیک گروه 1+5 به آقای جلیلی طی آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای در قزاقستان هستند.

 

تحلیل‌:این نشریه آمریکایی نیز مانند سایر رسانه‌های این کشور، خط القای انعطاف ایران در مذاکرات هسته‌ای را دنبال می‌کند تا عملاً مسئولان را به امتیاز دادن وادار کند. نسبت دادن اعلام آمادگی ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا به آقای روحانی و یا ابراز تمایل وی به آمریکایی‌ها درباره افزایش شفافیت در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران، از جمله روش‌هایی است که برای امتیازگیری از ایران به کار گرفته‌اند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.