بازگویی مسائل اساسی سیاست خارجی نظام

 

حجت‌الاسلام والمسلین دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب مردم، روز گذشته اولین نشست خبری‌اش را برگزار کرد و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. در این نشست خبری آنچه که برای خبرنگاران مهم‌تر به نظر می‌رسید؛ به‌ویژه خبرنگاران رسانه‌های خارجی، مسائل بحث‌برانگیز و کهنه منطقه و بین‌المللی بود که آقای روحانی پاسخ‌های روشنی به آن‌ها داد و مواضعش را درباره یکایک آن‌ها اعلام کرد. وی پس از اینکه خطاب به مردم ایران گفت که «وعده‌های انتخاباتی را فراموش نخواهم کرد و از خدا می‌خواهم توفیق دهد تا به همه آن وعده‌ها عمل کنم، ملت توجه دارد که همه کارها بر مبنای زمان و طبق اولویت‌ها دنبال خواهد شد»، به پرسش‌های مربوط به حوزه سیاست خارجی پاسخ داد و گفت:

1- کشورهای منطقه؛«اولویت دولت در سیاست خارجه، روابط دوستانه و نزدیک با همه همسایگان است. با پانزده کشور همسایه یک رابطه بسیار نزدیک با حسن همجواری، دوستی و روابط متقابل براساس احترام و منافع متقابل خواهیم داشت.»

2- تحریم‌ها؛ «مسئله تحریم، معضلی است که امروز با آن مواجه هستیم و همه می‌دانیم که این تحریم، ظالمانه است و ملت ایران کاری نکرده که استحقاق تحریم را داشته باشد؛ کاری که انجام شده، در چارچوب مقررات بین‌المللی بوده است.»

3- عبور از تعلیق؛«دیگر دوره تعلیق گذشته است و الآن در شرایط خاصی هستیم که بنده معتقدم ما راه‌های فراوانی برای اعتمادسازی داریم.»

4- تهدیدات؛ «حقوق مسلم ایران مدنظر دولت آینده خواهد بود و تلاش خواهیم کرد که تهدیدهای ظالمانه را از سر مردم رفع و روابط بهتری را با کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای همسایه داشته باشیم.»

5- سوریه؛ «مشکلات سوریه با رأی و نظر مردم سوریه حل و فصل می‌شود، در سوریه آنچه موجب نگرانی مردم ما است، جنگ داخلی است که باید پایان یابد و مداخلات خارجی نیز باید پایان یابد. دولت فعلی که بر سوریه حاکم است تا انتخابات بعدی باید به عنوان دولت مورد نظر همه کشورهای جهان باشد.»

6- آمریکا؛ «ما به دنبال توسعه تنش و افزایش آن نخواهیم بود؛ اما از حقوق خود نیز کوتاه نخواهیم آمد. برای سخن گفتن با آمریکا باید حتماً شرایطی فراهم شود... اولاً آمریکا نباید در امور داخلی ایران دخالت کند و تمام حقوق حقه ملت ایران از جمله حقوق هسته‌ای را به رسمیت بشناسد و در ثانی باید سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه کنار گذاشته شود تا شرایط فراهم شود و اگر در این صورت احساس حسن نیت آمریکا فراهم شود، زمینه می‌تواند متفاوت باشد.»

جهان با ملاحظه این مواضع، دریافت که اصول مدنظر نظام تغییر نکرده و باید بیشتر منتظر مشاهده روش‌های حل و فصل مناقشات و بهبود روابط باشد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.