مقایسه آراء وزرای دولت روحانی، احمدی نژاد، خاتمی و هاشمی

 

دکتر حسن روحانی برای تشکیل دولت خود، پس از ایستگاه‌های تنفیذ و تحلیف به ایستگاه مجلس رسید، جایی که باید برای تشکیل دولتش آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی را برای تک تک وزرایش جلب می کرد. وزرای پیشنهادی روحانی در چهار روز کاری فشرده و نفس گیر به ارائه برنامه های خود برای تصدی وزارتخانه های متبوعشان پرداختند و به اظهارات مخالفان نیز پاسخ دادند.نتیجه این رایزنی ها در نهایت آن بود که 15 وزیر از 18 وزیر پیشنهادی حسن روحانی رای اعتماد لازم را ازبهارستان نشینان نهم گرفتند و برای 4 سال راهی پاستور شدند.اما مروری بر دولت های پیشین و بعد از دوران دفاع مقدس حکایت از آن دارد که پیروز شدگان انتخابات ریاست جمهوری در حالی که اولین کابینه خود را به مجلس معرفی کرده‌اند همواره با نظر مثبت نمایندگان روبرو شده‌اند. نمایندگان مجلس با کابینه های اول سه رییس جمهور پیشین با منتخبان ملت مهربان بوده و با نگاه مثبت به کابینه پیشنهادی روسای جمهور نگریسته‌اند.
کابینه علی اکبر هاشمی رفسنجانی
پیروز انتخابات دوره پنجم ریاست جمهوری، آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که در آن زمان ریاست مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت و این شانس را داشت که بتواند رای کابینه خود را با آرای بالای نمایندگان تشکیل دهد.هاشمی رفسنجانی که پیش از معرفی کابینه رایزنی‌های لازم را برای کسب رای اعتماد برای وزرای خود انجام داده بود، در روز 28 مرداد وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد و توانست در روز 7 شهریور برای تمامی وزرای پیشنهادی خود رای اعتماد بگیرد.در میان وزرای پیشنهادی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی و بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی نیرو به ترتیب با کسب 246 و 245 رای از مجموع آرای 260 نفر نماینده حاضر در جلسه (94 درصد آرا) بیشترین رای اعتماد را کسب کنند.سراج‌الدین کاشانی وزیر پیشنهادی مسکن وشهرسازی نیز تنها 55 درصد آرا را کسب کرد و در مجموع کابینه هاشمی رفسنجانی با کسب 78 درصد آرا کار خود را آغاز کرد.

 کابینه سیدمحمد خاتمی

دوم خرداد 76 نوبت به سید محمد خاتمی رسید تا پس از کسب رای مردم ایران هدایت قوه مجریه کشور را به دست بگیرد. سید محمد خاتمی که خود سابقه کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی را در دوره‌های پیشین به عنوان وزیر داشت، کابینه‌ای را به مجلس پنج معرفی کرد که حمایت حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری را به همراه داشت.سید محمد خاتمی نیز توانست مانند میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی برای تمامی وزرای پیشنهادیش رای اعتماد بگیرد و دولت خود را تشکیل دهد.محمد سعیدی کیا وزیر پیشنهادی جهاد سازندگی و محمد اسماعیل شوشتری وزیر پیشنهادی دادگستری توانستند با کسب 256 و 255 رای مثبت بیشترین رای اعتماد را در میان اعضای کابینه خاتمی به خود اختصاص دهند. عظاءالله مهاجرانی نیز که معرفی او به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی حرف و حدیث‌های بسیاری را به دنبال داشت تنها 144 رای کسب کرد اما با این حال توانست مجوز حضور در این وزراتخانه را از وکلای ملت کسب کند. حسین مظفر نیز توانست از مجموع 266 رای 145 رای کسب کند. کابینه خاتمی در مجموع توانست 77.5 درصد آرای نمایندگان مجلس پنج را به خود اختصاص دهد.

کابینه محمود احمدی نژاد

سوم تیر 84 پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد موفق شد هاشمی رفسنجانی را در دور دوم انتخابات شکست دهد، تلاش خود را برای معرفی کابینه دولت نهم آغاز کرد. احمدی‌نژاد که اعتقادی به رایزنی با نمایندگان برای معرفی وزرا نداشت به تنهایی وزرای مورد اعتماد خود را به مجلس معرفی کرد که از میان وزرای مورد اعتماد وی برای اولین در تاریخ دولت و مجلس، چهار وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور در دوره اول ریاست جمهوری نتوانستند رای اعتماد نمایندگان را به دست آورند.محمد سعیدی‌کیا که در دوره اول ریاست جمهوری خاتمی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی بالاترین رای را از مجلس پنجم کسب کرده بود این بار نیز به عنوان وزیر پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد توانست با 222 رای بیشترین رای اعتماد را از مجلس هفتم بگیرد و وزیر مسکن وشهرسازی دولت نهم شود.اما سیدمهدی هاشمی وزیر پیشنهادی رفاه و تامین اجتماعی، علیرضا علی‌احمدی وزیر تعاون، علی سعیدلو وزیر پیشنهادی نفت و علی‌اکبر اشعری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، چهار نفری بودند که برای اولین بار به عنوان وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور در کابینه اول مجوز حضور در هیئت دولت را کسب نکردند.کابینه احمدی نژاد با چهار وزیر مردودی 56 درصد آرا کمترین میزان آرا را از مجلس کسب کرده است.


کابینه حسن روحانی

مجلس نشینان نهم در 24 خرداد ماه 92 و دو ماه بعد از حماسه سیاسی 24 خرداد، تکلیف وزرای دولت یازدهم با کلیدداری حسن روحانی را تعیین کردند. براساس آنچه امروز در صحن مجلس گذشت 15 وزیر از 18 وزیر معرفی شده روحانی از مجلس رای اعتماد گرفت. و سه وزیری که بررسی صلاحیت آنان با حواشی زیادی نیز روبرو بود یعنی محمد علی نجفی، جعفر میلی منفرد و مسعود سطانی فر رای اعتماد مجلس را کسب نکردند. در بین وزرای روحانی علی طیب نیا وزیر اقتصاد با 96 درصد بیشترین رای را کسب کرد و عباس آخوندی با 55 درصد آرا کمترین رای برای برای حضور در پاستور کسب کردند. کلیت کابینه روحانی در نهایت توانست با بیش از 71 درصد از مجلس رای اعتماد بگیرد.




دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.