شعار حذف نشدنی !

 

یادداشت حاضر نقدی است اجمالی بر علل کمرنگ کردن یا حذف شعاری راهبردی در نظام جمهوری اسلامی ایران ، یعنی شعار « مرگ برآمریکا».

در هفته های گذشته و پس از بازگشت رئیس جمهور از سفر نیویورک و جدی شدن روابط میان تهران و واشنگتن این موضوع به سرعت در جامعه مورد کنکاش قرار گرفت و واکنش های مختلفی را در برداشت .از یک سو شماری از مطبوعات و رسانه ها ادامه شعار مرگ بر آمریکا را چالشی احتمالی بر سر راه بهبود روابط ایران و آمریکا دانستند و از سوی دیگر شماری از شخصیتهای سیاسی و مذهبی نظام به این موضوع اعتقاد داشتند که در شرایط ادامه خصومت های آمریکا در اشکال مختلف علیه ملت ما ، حذف این شعار به هیچ وجه به صلاح نیست .

در این زمینه به نظر می رسد مهمترین عاملی که در موضوع ادامه یا حذف شعار مذکور نیز به خوبی متجلی است ، ماهیت اقدامات دستگاه حکومتی ایالات متحده در قبال ایران است.

بروز شرایط جدید در روابط ایران و آمریکا سبب تلاش های اخیر جهت حذف این شعار شده است . مدعیان این شرایط تلاش کردند تا با سوء استفاده از خاطرات آقای هاشمی چنین القا کنند که حضرت امام (ره) با حذف این شعار موافق بوده اند اما این ترفند با روشنگری نیروهای دلسوز انقلاب و به دنبال آن واکنش منفی آقای هاشمی با نتیجه عکس مواجه شد .

شعار مرگ بر آمریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به عنوان یکی از شعارهای راهبردی و بنیادین و خود جوش مردمی در ادبیات انقلاب جایگاهی خاص پیدا کرد .این شعار بر آمده از شور و شعور مردم انقلابی ایران است.جرقه شکل گیری این شعار در نیمه دوم سال 57 و در آستانه پیروزی انقلاب با افزایش حمایت آمریکا از رژیم شاه ، زده شد که بخوبی تصویرگر بصیرت مردم و شناخت آنها از نقش آمریکا در حمایت از شاه بود.در مقاطع بعد از انقلاب همچون اشغال لانه جاسوسی ، جنگ تحمیلی هشت ساله ، دخالت مستقیم نظامی در طبس و هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ،شکل گیری این شعار و تکامل آن روندی صعودی گرفت و با محور شرارت خواندن ایران توسط بوش پسر به اوج خود رسید و تا امروز با صلابت به شعاری محوری در جمهوری اسلامی تبدیل شده است .

همانطور که پیشتر گفته شد فلسفه شکل گیری شعار مرگ بر آمریکا را باید در رفتار و اقدامات عملی و مواضع دولت آمریکا در قبال مردم ایران دانست. اگر بخواهیم نگاهی منطقی و به دور از جبهه بندی سیاسی به موضوع مورد بحث داشته باشیم باید گفت تا زمانی که ماهیت رفتار آمریکا در قبال ملت ایران دستخوش تغییرات نگردد نمی توان انتظار داشت شعار مرگ بر آمریکا از ادبیات شعاری ملت ایران حذف گردد .آن هم آمریکایی که ظالمانه ترین تحریمها و فشار ها را علیه ملت ایران اعمال کرده و همچنان از تداوم تحریمها سخن می گوید .فشارهایی همچون : 1- طراحی چندین کودتا 2- بلوکه کردن دارایی های ملت ایران 3- حمایت از گروههای تروریستی 4 - حمله نظامی از طریق طبس 5 –طراحی و تحمیل جنگ 8 ساله 6 –اصابت قرار دادن هواپیمای مسافربری 7 –برنامه ریزی و طراحی جنگ نرم و تهدیدات فرهنگی 8 –طراحی فتنه 88  9- اعمال تحریمهای فلج کننده در مقاطع مختلف.

بنابر این در مقطع کنونی تنها چیزی که در رفتار آمریکایی ها تغییر کرده است ، تغییر در لحن مواضع نسبت به ایران است آن هم صرفاً لحن برخی از مقامات آمریکایی ، نه همه آنها  و واقع قضیه این است دولت و کنگره آمریکا همچنان به رویکرد پیشین خود نسبت به ایران ادامه می دهند به طور مثال باراک اوباما به فاصله تنها چند روز پس از گفتگوی تلفنی با حسن روحانی و در هنگام دیدار با نتانیاهو بار دیگر از « روی میز بودن همه گزینه ها ، از جمله گزینه نظامی»سخن می گوید.

البته دلایل ذکر شده فقط چند دلیل از صدها دلیل ناممکن بودن پروژه تغییر هویت انقلاب است و در هر حال با توجه به موارد ذکر شده در بالا ، حذف شعارهای مبنایی مثل مرگ برآمریکا از ساحت انقلاب اسلامی ممکن نیست و خواهندگان آن ره به ناکجا می برند.تفکر انقلابی در کشور ، در سالهای پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی چنان با روح مردم اجین شده است که تفکر سازشکاری یک تفکر مغلوب در کشور شده است .

اگر کسی در خارج از کشور هم اندک آشنایی به رویکردهای انقلاب اسلامی و ماهیت مبارزه محور آن داشته باشد طراحان پروژه حذف شعار مرگ برآمریکا در داخل ایران را ریشخند خواهد کرد چه برسد به مردمی که در داخل کشور و با نظام اسلامی زندگی می کنند و به این مفاهیم آشنایی چند ده ساله دارند .

مسئله ای که در مورد این موضوع در چند وقت اخیر باعث تعجب همگان شد ادعای موافقت حضرت امام (ره) با حذف این شعار بود که مخالفان جهت رسیدن به اهداف خود با طرح این مسئله و القاء برخورد دوگانه امام با در خلوت و جلوتشات آن را مطرح کردند که البته سیره عملی و مواضع قاطعانه امام راحل در تمام سالهای حیات مبارکشان کذب بودن ادعای مخالفان را ثابت می کند مثل این جمله از حضرت امام(ره) که فرمودند :«آرزو داریم شعار مرگ بر آمریکا از کعبه و کلیساهای جهان سرداده شود. » و شگفت انگیز تر آنکه که این ادعا توسط فردی بیان می شود که از نزدیکان و معتمدین حضرت امام(ره) بودند .

با تمام این اوصاف در پایان می توان به این نتیجه رسید که طرح حذف شعار مرگ بر آمریکا با توجه به سابقه این کشور در برخورد با ملت ایران و بی اعتمادی که هر روز بر میزان آن در کالبد جامعه ما نسبت به این کشور افزایش می یابد یک آرزوی ناممکن و پروژه ای شکست خورده است و خواهندگان آن اگر بخواهند با اصرار ، به بهانه حذف این شعار انقلابی تمنای سازش کنند مردم انقلاب بیشتر به سمت این گونه شعارها جذب خواهند شد .

در شرایط کنونی پیشنهاد می گردد هم شخصیتهای نظام و هم توده مردم از کارهای عجولانه و شتاب زده در موضوع آمریکا خودداری کرده و با روحیه ای انقلابی و بصیرت بالا در مقابل افرادی که سعی در تحریف شعارها و گفتمان انقلاب اسلامی دارند هوشیار بوده و دنباله رو خط ولایت و رهبری باشند .مطمئنا همین گونه خواهد بود و افکار عمومی در یوم الله 13 آبان جواب دندان شکنی به این گونه انحرافات در مسیر انقلاب خواهند داد .

انشاء ا...

تهیه و تنظیم : عباس رستمی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.