دلایل حمایت از آرمان فلسطین

 

امروزه همه نظريه پردازان سياسي اذعان دارند كه ظهور انقلاب اسلامي ايران در قرن بيستم موجب برهم خوردن نظم جهاني ساخته ابرقدرت هاي شرق و غرب شد. مهمترين عملكرد انقلاب اسلامي در حوزه امت اسلامي به ويژه در موضوع فلسطين است. آرا و انديشه هاي امام خميني(ره) در باب وحدت اسلامي باعث شد تا روند معادلات خاورميانه شكل جديدي به خود گرفته و روح تازه اي در كالبد جريان هاي اسلامي در منطقه دمیده شود. در اين ميان گروه هاي مقاومت و جهادي در  فلسطين كه در نقطه عطف جهان اسلام حضور دارند بهره بيشتري از موج وحدت اسلامي برده و در نتيجه تاثير به سزايي در انديشه هاي امام ايفا نمودند.

حضرت امام(ره) با رويكردي آگاهانه آخرين جمعه ماه مبارك رمضان را روز قدس ناميدند و فرمودند: «روز قدس يك روز جهاني است، روز مقابله مستضعفين با مستكبرين است، روز حيات اسلام است»

نام‌گذاری روز قدس بنیان‌گذار کبیر انقلاب دست‌آوردها و برکات فراوانی به همراه داشت كه اهم آن عبارتند از:

1- نگاه ويژه انقلاب اسلامي به جهان اسلام: انقلاب اسلامي به رغم بسياري تلاش‌هاي كه فتنه‌گران و خناسان داشتند كه آن را يك انقلاب ايراني در برابر مسأله اسلامي قرار دهند نه تنها موفق
 

نشدند بلكه با اعلام روز جهاني قدس از سوي حضرت امام خميني(ره) جهان اسلام متوجه شد كه جمهوري اسلامي در حمايت خود از فلسطين بسيار جدي است و تبلور آن را بارها در اعطای کمک‌های مادی و معنوی اثبات کرده است.

2- وحدت جهان اسلام: بي‌ترديد روز جهاني قدس موجب وحدت ملت‌های جهان اسلام در حمايت گسترده از فلسطين شد. فلسطينی كه روزي يك مسأله عربی قلمداد می‌شد، پس از انقلاب اسلامي به‌عنوان محور وحدت جهان اسلام مبدل گشت. مقايسه قطعنامه‌ها و بيانيه‌هاي صادره و اجلاس‌هاي برگزار شده گوياي تفاوت بارز اين نكته است.

3- فلسطين در صدر مسائل جهاني: با اعلام روز جهاني قدس مسئله فلسطين از درون جهان اسلام پا را فراتر نهاد و به كانون تحولات جهاني مبدل گشت.

4- شكل‌گيري انتفاضه و قیام‌ها: بي‌ترديد انتفاضه و قیام‌های ملت فلسطين محصول روز جهاني قدس است «اسلامي و مردمي» بودن دو ويژگي برجسته این قیام‌ها است.

اگرچه در مدت بیش از شصت سال گذشته که رژیم جعلی صهیونیستی با پشتیبانی نظام استکاری پا به عرصه گذاشت، برخی از دولت مردان خائن و مرعوب در کشورهای اسلامی توطئه‌های فراوانی را در راستای مصالحه به عبارتی بهتر معاوله با حقوق ملت مظلوم و ستم دیده فلسطین رقم زدند اما به لطف الهی و حمایت‌های معنوی جمهوری اسلامی ایران به خصوص حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری تاکنون تمامی توطئه‌ها خنثی شده است.

چرایی حمایت از فلسطین را می‌توان از کلام مقام معظم رهبری فهمید که فلسطین را خاکریز اول جهان اسلام با نظام سلطه می‌دانند. معظم له درکنفرانس حمایت از فلسطین ضمن مردود دانستن تمامی طرح های که از طرف نظام سلطه و یا ایادی آن‌ها مطرح شده مرود دانسته و تصریح فرمودند: هر طرح عملیاتی باید بر مبنای اصل: «همه فلسطین برای همه مردم فلسطین» باشد. فلسطین، فلسطینِ «از نهر تا بحر» است، نه حتی یک وجب کمتر.

علی‌رغم حمایت‌های مردم ایران از آرمان فلسطین بی‌مهری‌های فراوانی نیز در حق مردم فلسطین از سوی برخی افراد از جمله طیف موسوم به فتنه با هدف فرافکنی و ایجاد شبهه در افکار عمومی شعار "نه غزه، نه لبنان" سر داده شد.

پیامبر بزرگوار اسلام می‌فرمایند: "من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم". با توجه به اهمیت موضوع بایستی یادآور شد که دفاع از آرمان فلسطین به دوره زمانی خاصی محود نمی‌شود بلکه تا تحقق کامل حقوق ملت فلسطین مبارزه ادامه خواهد داشت. در این راستا استاد فرزانه شهید مطهری(ره) چه زیبا بیان می‌کنند و می‌فرمایند:

«اگر پيغمبر اسلام زنده بود، امروز چه مي‌كرد، درباره چه مسئله‌اي مي‌انديشيد به والله و بالله قسم مي‌خورم كه پيغمبر اكرم(ص) در قبر مقدسش امروز از يهود مي لرزد... والله قضيه‌اي كه دل پيغمبر اكرم(ص) را خون كرده است اين قضيه (اشغال فلسطين) است.... اگر حسين بن علي بود مي گفت: اگر مي‌خواهي براي من عزاداري كني! براي من سينه و زنجير بزني شعار امروز تو بايد فلسطين باشد.

در پایان یادآوری این نکته حائز اهمیت است که همان گونه که جنگ 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه پرده از پوشالی بودن دوام و استحکام این رژیم جعلی برداشت و امید را در دل جوانان مبارز فلسطینی زنده کرد، تحولات اخیر در کشورهای اسلامی و بیداری ملت‌ها در جهان اسلام که منجر به سقوط دیکتانورهای حامی رژیم اشغال‌گر قدس گردید روح حماسه و مقاومت را مضاعف و این نوید را می‌دهد که پیروزی نزدیک است «ان حزب الله هم الغالبون».

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.