تداوم حمایت ایران از حزب‌الله پس از توافق هسته‌ای

روزنامه هافینگتن‌پست 26 ژوئیه 2015 (4 مرداد) در مقاله‌ای به سخنان سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان پس از توافق‌نامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت:...

 سیدحسن نصرالله روز شنبه گفت، حزب‌الله لبنان معتقد است، پس از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی همچنان می‌توان روی حمایت این کشور حساب کرد. نصرالله در نخستین سخنرانی پس از توافق‌نامه هسته‌ای که ماه جاری در وین به امضا رسید، گفت: مطمئن بوده تهران منتقدانی را متحیر خواهد کرد که می‌گویند، ایران به حمایت خود از حزب‌الله لبنان پایان خواهد داد. وی در جشن دانش‌آموختگی پسران و دختران کشته‌شدگان [شهدای] حزب‌الله گفت: «روابط ایران با متحدانش براساس زمینه‌های ایدئولوژیک است و بر منافع سیاسی اولویت دارد».

در ادامه مقاله آمده است: نصرالله گفت: «تحریم‌های آمریکا علیه سه رهبر نظامی حزب‌الله که به گفته واشنگتن در عملیات‌های سوریه دخیل بوده‌اند، تأثیری بر این گروه نخواهد گذاشت... ما هیچ حساب سرمایه‌گذاری نداریم... این اقدامات تحریمی به هیچ‌وجه شرایط را تغییر نمی‌دهد». بنابر اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، مصطفی بدرالدین، ابراهیم عقیل و فؤاد شکر به این دلیل در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند که در حمایت حزب‌الله از دولت اسد در جنگ داخلی سوریه به‌منزله هماهنگ‌کننده یا مشارکت‌کننده نقش‌آفرینی داشته‌اند. همچنین، یک بازرگان لبنانی به‌دلیل تأمین تسلیحات برای حزب‌الله و انتقال آنها به سوریه در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته است. نصرالله گفت، تداوم حفظ نام حزب‌الله در فهرست گروه‌های تروریستی ازسوی آمریکا نشان می‌دهد، سیاست‌های آمریکا در قبال این گروه تغییر نکرده است. وی یادآور شد: «آمریکا پیش و پس از این توافق شیطان بزرگ بوده و خواهد بود». وی در ادامه گفت: قراردادن نام یک بازرگان لبنانی در فهرست تحریم‌ها به معنای تضعیف اقتصاد لبنان است و مقامات اقتصادی لبنان نباید در برابر تلاش‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا برای قراردادن بازرگانان در فهرست سیاه تسلیم شوند. نصرالله افزود، در ماه ژوئن علیه شرکت‌های منتسب به حزب‌الله اقداماتی صورت گرفته است. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و جان کری، وزیر امور خارجه این کشور گفته‌اند، با چالش حمایت ایران از گروه‌های دست‌نشانده منطقه‌ای، مانند حزب‌الله رو‌به‌رو هستند.

در پایان مقاله آمده است: نصر‌الله تشریح کرد، گروهش به حمایت‌های اقتصادی تهران افتخار می‌کند؛ زیرا این کمک‌ها به حزب‌الله اجازه داده است، در برابر سیاست‌های منطقه‌ای رژیم صهیونیستی و آمریکا بایستد. نصرالله گفت: «حمایتی که ما از ایران دریافت می‌کنیم، کافی است.» حمایت حزب‌الله برای بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه طی جنگ چهارساله سوریه حیاتی بوده است.

اخبار و تحلیل‌ها: اگرچه ایران در مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 چارچوبی را مشخص کرده بود که به‌جز مسائل هسته‌ای، چیز دیگری برای بحث در آن قرار نگیرد؛ باوجوداین، مقامات آمریکایی اندک امیدی داشتند که روند توافقی مذاکرات بتواند در راستای خواست آمریکا بر فاصله‌گرفتن ایران از سیاست عزتمندانه حمایت از گروه‌های مبارزی، مانند حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی و... تأثیر محسوسی بگذارد که بیانات چندباره امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در این‌باره و اعلام ادامه حمایت صریح از این خط عزتمندانه نظام در حمایت از گروه‌های مبارز، آب پاکی بود بر دستان آلوده استکبار. سخنان سیدحسن نصرالله نیز، دقیقاً بازتاب و روی دیگر بیانات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) است که استکبار را به‌شدت عصبانی کرده است./م

بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.