ایجاد صفحه‌ای تازه در روابط ایران و غرب

دو هفته پس از توافق هسته‌ای تاریخی میان ایران و گروه 1+5، افزایش سفر مقام‌ها و هیات‌های اروپایی و تمایل شرکت‌های غربی برای حضور در بازار ایران از گشوده شدن صفحه‌ای تازه در روابط ایران و غرب و اهمیت ویژه کشورمان در جایگاه بین‌المللی حکایت دارد.

 

کشورهای صنعتی جهان به ویژه اعضای اتحادیه اروپا بلافاصله پس از توافق، اشتیاق خود را برای ورود به بازار و صنعت ایران و سرمایه‌گذاری در آن با ایجاد نوبت برای سفر به تهران ابراز کرده و از این رو پس از توافق وین بود که «زیگمار گابریل» معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد و انرژی آلمان، بی‌درنگ راهی تهران شد. روز سه‌شنبه نیز «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران آمد و دیروز هم «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه در صدر یک هیات رسمی وارد تهران شد. همچنین به زودی یک هیات بزرگ اقتصادی از این کشور به تهران خواهد آمد. از سوی دیگر، هفته گذشته همایش اقتصادی «ایران و اتحادیه اروپا؛ تجارت و سرمایه‌گذاری» در اتریش برگزار شد و «هاینس فیشر» رئیس جمهوری این کشور تاکید کرد تا یک ماه آینده به همراه هیاتی متشکل از گروه‌های سیاسی، اقتصادی، علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی با هدف دستیابی به راه‌های گسترش همکاری‌ها با ایران، به تهران سفر می‌کند. گفته می‌شود وزرای امور خارجه و توسعه اقتصادی ایتالیا نیز سیزدهم مرداد راهی تهران می‌شوند. همچنین قرار است از اسپانیا نیز یک گروه بزرگ اقتصادی و سیاسی در آینده نزدیک به تهران سفر کنند.

سفر هیات‌های تجاری – صنعتی اروپایی به تهران منعکس کننده دگرگونی‌هایی است که پس از توافق هسته‌ای وین در عرصه جهانی ایجاد شده و از نخستین نتایج و آثار توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 به شمار می‌رود. قطعاً گرایش اقتصاد کشورهایی همچون آلمان، ایتالیا، فرانسه و دیگر غول‌های صنعتی اروپا به ایران بدون دلیل نیست و این روند هیچ گاه تابعی از رویکردهای احساسی نبوده بلکه براساس نیاز و منافع آنها می‌باشد. اکنون بحران یونان کشورهای اروپایی را به شدت درگیر کرده است و حتی می‌تواند این اتحادیه را به فروپاشی بکشاند. تنش‌ها با روسیه بر سر اوکراین و واردات انرژی نیز از دیگر مشکلات اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. بنابر این اروپا آشکارا به شریک پویایی نیازمند است تا بتواند با روند رو به رشد اقتصادی تا اندازه‌ای، رکود ناشی از بحران یونان و تنش‌ها بر سر اوکراین را جبران کند.

به باور کارشناسان و رسانه‌های اروپایی ایران با 80 میلیون نفر جمعیت، بازار داخلی بزرگی دارد. نظام مالی و بانکی ایران پیشرفته است و با منابع غنی نفتی و گازی خود توانایی جذب کالا و خدمات و مهم‌تر از همه سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در کشور دارد. ایران از سطح آموزش مناسب و بالایی برخوردار است به ویژه اینکه کشور ما میان اروپا، روسیه و بازارهای رو به رشد خلیج فارس تا شرق آسیا موقعیتی بسیار کلیدی دارد. بی‌سبب نیست که روزنامه اسپانیایی «ال اکو نومیستا» در مقاله‌ای تصریح می‌کند: «برای سرمایه‌گذاران اروپایی افق ایران اهمیت بسیاری دارد. ایران کشوری است که با وجود مشکلات موجود می‌تواند بازارها را به حرکت در آورد. ایران برخلاف دیگر کشورهای منطقه توانایی تبدیل شدن به یک اقتصاد مهم را دارد و این امر در دراز مدت بیشتر خود را نشان می‌دهد.

به نوشته رسانه‌های اروپایی، غول اقتصاد ایران درحال بیدار شدن است. جمهوری اسلامی با یک جمعیت جوان و اقتصاد سرشار از منابع گوناگون طبیعی، همیشه یک بازار با فرصت‌های بزرگ بوده که اکنون منتظر گشایش است. ایران با بیش از 430 میلیارد دلار سرمایه، بیست و هفتمین اقتصاد بزرگ جهان است. با توجه به همین واقعیت و جایگاه ممتاز کشورمان، دولت تدبیر و امید در عین حال که معتقد به تعامل سیاسی و اقتصادی با جهان و خروج از وضعیت کنونی است، بطور طبیعی سوابق کشورها را در نوع برخورد با انقلاب ملت ایران در طول سال‌های اخیر مورد ملاحظه قرار داده و در توسعه روابط با این کشورها دقت و حساسیت لازم را بکار خواهد برد.

در این هفته درعرصه داخلی رئیس‌جمهور میهمان مردم کردستان بود. آقای روحانی روز یکشنبه همزمان با بیستمین سفر کاروان دولت تدبیر و امید به سنندج سفر کرد و ضمن آشنایی با نیازهای اساسی استان، در جریان مسائل و مشکلات مردم این خطه قرار گرفت. همچنین ده‌ها طرح عمرانی و صنعتی در شهرهای مختلف استان افتتاح شد و دولتمردان برای رفع نیازهای استان و تامین زیرساخت‌های آن هماهنگی‌های لازم را به عمل آوردند. مردم استان کردستان بااستقبال گرم از رئیس‌جمهور روحانی، نشان دادند استحقاق توجه بیشتری دارند و دولت باید در حد توان و امکان، نیازهای این استان را برطرف نماید.

در موضوعات خارجی، تجاوز ترکیه به خاک سوریه و عراق به بهانه مبارزه با تروریسم، تاکتیک جدید ریاض در اعلام آتش بس در جنگ یمن و تحولات عراق و پیشروی نیروهای دولتی و مردمی در تلاش برای آزادسازی شهرهای تحت اشغال تروریست‌ها از جمله مهم‌ترین رویدادهای هفته بودند.

این هفته ترکیه در اقدامی ناگهانی و البته قابل پیش‌بینی، مناطقی از شمال سوریه و عراق را آماج حملات هوایی قرار داد و مدعی شد که به ائتلاف ضد گروه تروریستی داعش پیوسته است. حملات هوایی ترکیه به سوریه و عراق پس از آن صورت گرفت که دو سرباز ترکیه در مرز این کشور با سوریه کشته شدند. همچنین هفته قبل در جریان یک حمله انتحاری مرگبار در شهر «سوروچ» ترکیه 32 نفر کشته و بیش از یکصد نفر مجروح شدند. با اینحال از همان ابتدای اقدام نظامی ترکیه دو نکته مشخص بود اول اینکه آنکارا در مبارزه با گروه‌های تروریستی جدیت و صداقت ندارد و عملکرد و سابقه دولت ترکیه در چند سال گذشته موید این نکته است و دوم اینکه آنکارا در پوشش طرح به اصطلاح ضد تروریستی در پی اهداف سیاسی مشخصی است، به خصوص آنکه این عملیات نظامی پس از آن صورت گرفت که شخص اردوغان با اوباما در این باره مذاکره تلفنی مفصلی داشت و در این مذاکرات، طرف آمریکایی پذیرفت که در ازای پیوستن ترکیه به ائتلاف تحت رهبری آمریکا، اجازه اقدام نظامی در خاک سوریه را داشته باشد.

برخی اهداف آنکارا را می‌توان اینگونه دسته‌بندی کرد. یک: امکان مداخله نظامی مستقیم در سوریه، یعنی هدفی که اردوغان چندین سال به دنبال آن بوده است. دو: تشدید سرکوب کردها به بهانه مبارزه با تروریسم، به خصوص پس از کینه‌ای که از کردها در انتخابات اخیر ترکیه در دل دارد و سوم: فرار از انتقادها و شماتت‌های داخلی و خارجی که اردوغان و دولتش را بانی و حامی گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق می‌دانند.

ولی بعید است ترکیه با این اقدامات قادر باشد شکست‌های سنگین اردوغان در صحنه داخلی و خارجی را جبران کند و از نشانه‌های عدم توفیق این نقشه اردوغان، همین بس که شهرهای ترکیه پس از اقدامات اخیر دستخوش ناآرامی‌های کم سابقه گشته که به کشته شدن شمار زیادی منجر شده است.

این هفته، دولت عربستان در جنگ یمن یک آتش بس پنج روزه اعلام کرد این درحالی است که سعودی‌ها دو نوبت اعلام آتش بس را که توسط سازمان ملل تعیین شده بود با گستاخی رد کرده و به آن بی‌اعتنایی کرده بودند. حال باید دید که ریاض در ورای این آتش بس به دنبال چه چیز است. نخستین نکته‌ای که به ذهن می‌رسد این است که عربستان درصدد است در سایه یک آتش بس به نیروهای طرفدار خود که علیه ارتش و انقلابیون یمن می‌جنگند نفس تازه‌ای بدهد و این مجال را به وجود آورد تا این نیروها به خصوص در عدن که طی روزهای گذشته متحمل شکست‌های سنگین شده‌اند خود را بازیابند.

عدن طی دو هفته اخیر صحنه شدیدترین درگیری‌ها بوده و در مقاطعی، بین طرفین دست به دست شده و اکنون در کنترل نیروهای ارتش و انصارالله است. ریاض به شدت تلاش دارد حال که امیدی به موفقیت در صنعا و دیگر مناطق یمن ندارد، دست کم در عدن به توفیقی دست پیدا کند و طرفداران خود را در آنجا گرد آورد حتی اگر در این راه مجبور به بهره‌گیری از گروه‌های تروریستی همچون القاعده بشود که در درگیری‌های اخیر شرکت داشته‌اند.

از سوی دیگر، آمار تلفات حملات وحشیانه آل سعود به یمن روز به روز درحال افزایش است و به تایید سازمان بهداشت جهانی آمار کشته‌های حملات ضدانسانی عربستان از 4000 نفر فراتر رفته، هر چند منابع یمنی شمار تلفات را بسیار بیشتر از این می‌دانند. این حجم عظیم کشتار مردم بی‌دفاع یمن از سوی عربستان به یک رسوایی برای ریاض تبدیل شده و حکام عربستان تلاش می‌کنند در پوشش آتش بس و صلح طلب جلوه دادن خود قدری از تبعات این رسوایی و شکست بکاهند.

این هفته، عراق نیز شاهد تحولات متعددی بود از جمله اینکه اعلام شد عملیات آزادسازی شهرهای رمادی و همچنین استان الانبار طبق برنامه به پیش می‌رود و نیروهای ارتش به همراه نیروهای مردمی عراق ضربات سنگینی به تروریست‌ها در این مناطق وارد ساخته‌اند. در پی این عملیات موفق، چند عملیات تروریستی در مناطق مختلف این کشور به وقوع پیوست که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت.

«لوید آستین»، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا این هفته به عراق رفت و با حیدرالعبادی نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد. این مقام آمریکایی در این دیدار از پیشروی نیروهای عراقی تمجید نمود ولی با اینحال التزامی برای حمایت عملی از عراق در مقابله با تروریست‌ها ندارد. نکته مهم اینست که عمده گرفتاری‌های مردم عراق را همین کشورهای مداخله‌گر و در راس آن، آمریکا ایجاد کرده‌اند و اکنون که این کشور در گرداب تروریسم گرفتار شده و آنرا رها کرده و از مسئولیت‌های خود در مشارکت با مقابله با تروریسم به بهانه‌های واهی، شانه خالی می‌کنند. این رفتار دولت‌های استکباری، تاکیدی بر این واقعیت است که این دولتها پشت فتنه تروریسم در منطقه هستند وبا استفاده ابزاری از تروریست‌ها درصدد پیاده ساختن نقشه‌های شوم خود در منطقه می‌باشند.

روزنامه جمهوری اسلامی 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.