آمریکا علیه داعش در عراق؛ ابعاد ائتلاف زشت با ایران

روزنامه واشنگتن‌‌پست 9 آگوست 2015 (۱۸ مرداد) در مقاله‌ای به راهبرد نظامی آمریکا در عراق علیه داعش پرداخت و نوشت: ...

 گسترش حملات نظامی آمریکا علیه دولت اسلامی (داعش) در عراق تا حدی مستلزم مشارکت نظامی دشوار با شبه‌نظامیان شیعه‌ای است که مورد حمایت ایران هستند؛ سازمان‌های شیعه‌ای که زمانی نیروهای آمریکایی را بی‌امان می‌کشتند. درحالی‌که حملات نظامی آمریکا علیه دولت اسلامی (داعش) وارد دومین سال خود شده است، نشانه‌هایی وجود دارد که این ائتلاف زشت ممکن است تضعیف شود: تهدید شبه‌نظامی در حملات تازه علیه پرسنل آمریکایی، تلاش جدی‌تر آمریکا در تقویت نیروهای سنی که دشمنان سنتی ایران هستند و اتهاماتی مبنی‌بر اینکه حملات هوایی آمریکا بارها نیروهای شیعه را هدف قرار داده است.

در ادامه مقاله آمده است: گویا تمایل مشترک به شکست دولت اسلامی (داعش) تاکنون در حفظ این شبه‌نظامیان کافی بوده و آمریکایی‌ها مطابق هدفی مشترک تلاش می‌کنند؛ اما مقامات و کارشناسان می‌گویند، دو طرف می‌دانند که اهداف منطقه‌ای کلان‌شان در تضاد با یکدیگر است. یک مقام نظامی ارشد آمریکا می‌گوید: «بگذارید رک و صریح بگویم... ما آنها را زیر نظر داریم و آنها نیز ما را». آمریکا چهار جت جنگنده اف-16 به نیروی هوایی عراق تحویل داده است تا به این کشور در جنگ علیه شبه‌نظامیان دولت اسلامی (داعش) کمک‌ کند. پنتاگون می‌گوید، با یگان‌های مورد حمایت ایران هماهنگی ندارد؛ اما از ژوئن 2014 تاکنون، هنگامی که پیشروی برق‌آسای دولت اسلامی، آمریکا را به عملیات‌های نظامی در عراق کشاند، دو طرف ترتیبات غیررسمی برای پرهیز از جنگ اتخاذ کردند. این موضوع عمدتاً برای آمریکا به معنای ترسیم محل‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران پیش از حملات هوایی و اطمینان از حفظ فاصله مشاوران آمریکایی بود. مقامات آمریکایی فصل زمستان بررسی ایجاد یک پایگاه هوایی در شرق استان انبار را آغاز کردند. آنها امیدوار بودند در آنجا نیروهای آمریکایی بتوانند به نیروهای عراقی برای سازمان‌دهی نیروهای قبیله‌ای کمک کنند؛ اما مقامات نظامی عراق نسبت به همتاهای آمریکایی خود احتیاط به خرج دادند.

در پایان مقاله آمده است: پنتاگون گروه‌های مورد حمایت ایران، از جمله «کتائب حزب‌الله» و «عصائب‌الحق» را به‌دلیل کشتن حداقل 500 نیروی آمریکایی در سال‌های 2003 تا 2011 مقصر می‌داند. محبوبیت این گروه‌های شبه‌نظامی به‌دلیل عملیات‌های آنها علیه دولت اسلامی(داعش) افزایش یافته است. درک چولت، مقام ارشد سابق پنتاگون می‌گوید: «به لحاظ تحلیلی این حس وجود داشت که آنها بیش از آمریکا از داعش متنفر هستند». در ماه‌های ابتدایی، عملیات‌های آمریکا (عمدتاً هوایی) بر شمال و غرب عراق متمرکز بود؛ درحالی‌که فرماندهان شبه‌نظامی بر تلاش‌های خود در بغداد و شرق عراق متمرکز شده بودند.

اخبار و تحلیل‌ها: بررسی عملکرد آمریکا علیه داعش بیانگر آن است که آمریکا بسیار حساب‌شده علیه داعش عمل می‌کند. آمریکا در حدی به داعش حمله می‌کند که موازنه نظامی بین آنها و نیروهای عراقی به‌هم نخورد و ناامنی پایدار بر عراق حاکم باشد و درضمن آمریکا در افکار عمومی ضدداعش شناخته شود تا رفته‌رفته بخش‌های بعدی برنامه‌اش را اجرا کند.

بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.