تعمد يا بي‌كفايتي

فاجعه صبح روز پنج‌شنبه در صحراي منا؟! هنگامي كه حجاج براي رمي جمره كبيره در حال حركت بودند، بيش از 3هزار كشته و زخمي به جاي گذاشت....

تعمد يا بي‌كفايتي

 

 

 اين در حالي است كه چند روزي بيشتر از موضوع سقوط جرثقيل حاشيه حرم خانه خدا كه دهها كشته و زخمي نيز در آن قرباني شدند، نمي‌گذرد، 133 كشته، 60 زخمي و دهها مفقود از حجاج ايراني به آمار حادثه جرثقيل اضافه مي‌شود و مقامات عربستان با توجيهات فريبكارانه و عوامانه تلاش دارند از مسئوليت سنگين خود طفره بروند. جالب اينكه مسئول امور حجاج در كابينه سعودي كه وزير امور آب و برق هم است، همراه دو نفر ديگر از كار بركنار شده‌اند كه نشان مي‌دهد، مقامات سعودي براي قرباني كردن مسئولان سطح پايين به دنبال قرباني كردن آنها و سرپوش گذاشتن به علل اصلي اين فاجعه بزرگ هستند. 

آنان كه از نزديك با امور حج و پيچيدگي‌هاي آن آشنا هستند مي‌دانند كه حدود 2ميليون حاجي كه هر سال در مناسك حج حضور دارند با مشكلات تكراري و قابل حل مواجه مي‌باشند و مديريت حج در عربستان به سادگي از كنار آنها مي‌گذرد و عمدتاً به موضوعاتي كه امكان بهره‌هاي مالي و رانت‌هاي اقتصادي در كارهاي عمراني مرتبط با حج دارد، اهتمام مي‌ورزد و دقيقه‌اي براي حل مشكلات جاري وقت صرف نمي‌كند. ازدحام حجاج در مسير مناسك حج و گرما نمي‌تواند توجيه تكرار حوادث فاجعه‌بار باشد و اين در حالي است كه عوامل و متغيرهاي مرتبط با فقدان مديريت در روندهاي فوق دخالت نكند. يعني وقتي مسيرهاي محدود براي رسيدن به رمي جمره با عبور ستون‌هاي نظامي شاهزادگان سعودي كه حضور نمايشي در مناسك حج پيدا مي‌كنند، مسدود مي‌شود، تراكم حركت حجاج به مشكل تبديل مي‌شود و صدها هزار حاجي در مسيرهاي پيش‌بيني شده كه از حركت ستون‌هاي نظامي در مسيرهاي حجاج بي‌خبر هستند، زمينه وقوع فاجعه و تبديل تراكم حركت حجاج به شرايط غيرقابل كنترل را فراهم مي‌كنند. مقامات سعودي آشكارا نشان داده‌اند از ساده‌ترين امور نظافتي تا مديريت حركت حجاج در شهر مكه يا جابه‌جايي در مسيرهاي عرفات تا مشعر و منا و تنظيم و برنامه‌ريزي اجراي مناسك، فاقد كمترين شاخص‌هاي مديريتي هستند و تكرار اين پديده‌ها در سال‌هاي متمادي، حكايت از عدم تمايل يا فقدان هوشمندي براي حل مشكلات جاري در مناسك حج دارد.  در حالي كه مقامات سعودي و شاهزاده‌هاي 5‌هزار نفري آن براي گسترش قتل و ويراني و ناامني در سراسر خاورميانه و شمال آفريقا تمام پتانسيل مالي و فرهنگي و رسانه‌اي و نظامي و تسليحاتي خود را به كار گرفته‌اند و در همه كشورها حق مداخله‌گري در امورشان را براي خود حفظ كرده‌اند و مورد حمايت امريكا و غرب مي‌باشند، فقدان تدبير در امور حج كه بزرگ‌ترين اجتماع جوامع اسلامي است، سؤال‌برانگيز است، اگر  برخي گزاره‌ها و اخبار مبني بر حضور و نفوذ صهيونيست‌ها در حاكميت يا در شركت‌هاي سعودي و مؤسسات آن كه فاجعه‌آفريني هدفمند در جوامع اسلامي را در دستور كار دارند، ناديده بگيريم، فاجعه مكه و منا از نگاه اسلامي، اخلاقي و حقوقي قابل پيگرد در مؤسسات اسلامي و بين‌المللي است و نظام آل سعود نمي‌تواند از مسئوليت خود در اين فجايع شانه خالي كند و تشكيل يك كميته بي‌طرف اسلامي و بين‌المللي مي‌تواند ماهيت عمدي يا بي‌كفايتي آل سعود را روشن‌تر كند. آيا وقتي شاهزاده‌هاي عياش سعودي فقط با كشتار و قتل و ويراني انسان‌ها در منطقه و حتي حجاج كشورهاي اسلامي سرمست مي‌شوند و پايه‌هاي حكومتي خود را حفظ مي‌كنند، وجدان‌هاي انساني و اسلامي اجازه ادامه اين وضعيت را مي‌دهد؟

 

منبع : روزنامه جوان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.