پیروزی ناممکن سعودی‌ها در یمن

پایگاه اینترنتی المانیتور 4 اکتبر 2015 (۱۲ مهر) در مقاله‌ای به چشم‌انداز جنگ عربستان علیه یمن پرداخت و نوشت: ...

جنگ عربستان علیه یمن به سویی می‌رود که پیروزی در آن متصور نیست. با وجود کشته‌شدن هزاران غیرنظامی یمنی، وزیر خارجه عربستان تنها به افزایش تلفات جنگ اشاره کرده و در عین حال تضمین داده است، تسلیحات عربستان در هدف‌گیری دقیق هستند. گفتنی است، مداخله نظامی عربستان در یمن با وجود پیروزی‌ها در این کشور و سایر مناطق جنوبی آن، به بن‌بست رسیده است. بازگشت کوتاه‌مدت منصورهادی به عدن در ماه سپتامبر به لحاظ نمادین برای عربستان مهم بود. جنگ عربستان علیه یمن اجتناب‌ناپذیر و تدافعی نبود.
در ادامه مقاله آمده است: حمله به یمن پیش‌دستانه و در راستای سیاست خارجی منطقه‌ای سعودی‌ها که تهاجمی است، طراحی و اجرا شد. با توجه به اینکه جنگ منطقه‌ای عمدتاً مبتنی‌بر حملات هوایی است؛ لذا پیروزی در آن دور از دسترس است. ائتلاف نظامی با رهبری سعودی‌ها با مشارکت تعداد اندکی از کشورها همراه بوده است. این جنگ با ائتلاف سعودی، امارات و کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس آغاز شد که به حمایت از آن تمایل ندارند. عمان تنها کشور شورای همکاری خلیج‌فارس بود که از مشارکت در این جنگ امتناع کرد. با توجه به اینکه هدف رسمی و اعلامی جنگ، آزادسازی صنعا از تصرف حوثی‌ها و بازگرداندن هادی به قدرت است، باید گفت: پیروزی سعودی‌ها ناممکن به نظر می‌رسد.
در پایان مقاله آمده است: سعودی‌ها درباره سیاست‌های پس از جنگ، در صورت بازپس‌گیری صنعا از حوثی‌ها موضع شفافی ندارند. آنها تنها امیدوارند یک حکومت یمنی وفادار به‌منظور مهار حوثی‌ها، به‌ویژه در شمال این کشور مستقر شود. احتمالاً بدترین سناریو برای عربستان این است که جنگ به مداخله نظامی طولانی‌مدت و در نتیجه جنگ داخلی گسترده در یمن تبدیل شود، البته در این سناریو بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی نیز نقش‌آفرینی خواهند کرد که بر ابعاد آن خواهد افزود.

بصیرت
 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.