تداوم وابستگي ذهني به خارج يا اقتصاد مقاومتي!‌

...


1- در كتاب كليات علم اقتصاد،‌ «منكيو»اقتصاددانان را به دو دسته تقسيم مي‌كند كه دسته اول به كاوش در پديده‌هاي رخ داده مي‌پردازند و دسته ديگر را برنامه‌ريزان مي‌داند كه براي برون‌رفت از شرايط دشوار يا بهبود وضعيت طرح و برنامه عملي ارائه مي‌دهند. از همين رو مي‌توان چنين استنباط كرد كه الزاماً يك دانشمند اقتصادي نمي‌تواند يك برنامه‌ريز خوب باشد، لذا مي‌توان بخشي از كم‌كاري ژنرال‌هاي اقتصادي كشور را در تدوين برنامه‌اي منسجم و جدي در اين جهت توجيه كرد. اما با اين حال در بهبود وضعيت موجود اثري ندارد. معمولاً رسانه‌ها در اين‌باره با اين عبارت‌ها اين موضوع را بارها تكرار كرده‌اند كه: كسي كه نقد علمي و خوب اقتصادي مي‌كند، الزاماً مجري و برنامه‌ريز خوبي نيست !
2- براساس كتاب مورد اشاره، اختلاف ديدگاه در ميان اقتصاددانان برنامه‌ريز و حتي در ميان وزراي اقتصادي در يك دولت طبيعي است و «گريگوري منكيو» معتقد است غير از نگاه‌هاي علمي، ايدئولوژي (نوع نگاه به سبك زندگي)، دين و وابستگي‌هاي فكري نيز در ارائه راه‌حل‌هاي اقتصادي مؤثر است.
3- تلاش همه جانبه دولت در حوزه اقتصادي و سياه جلوه دادن وضعيت موجود در ضرورت اجراي مذاكرات و اجرايي شدن برجام بالاخره به نتيجه رسيد و امروز ديگر برجام جامه اجرايي به خود مي‌گيرد و مأموريت اقتصاددانان برنامه‌ريزي كه راه نجات را ارتباط با غرب مي‌دانستند به اتمام مي‌رسد، بنابراين ديگر افقي دور‌دست در مسير غروب و غرب نيست تا از پس آن به رؤيا‌پردازي براي رشد و توسعه بپردازيم و وعده رسيدن به آن را به آينده حواله كنيم زيرا براي 10ميليارد دلاري هم كه بعد از اجراي كامل رفع تحريم‌ها قرار بود به دست ما برسد نيز برنامه‌ريزي كرديم، لذا امروز روز ديگري است با واقعيت‌هاي موجود اقتصادي كشورمان! كه به اذعان اعضاي كابينه ساختارهاي آن معيوب و مريض است ‌كه وابستگي شديد نفتي به درآمدهاي نفت ارزان دولت را گرفتار كرده است ‌كه وضعيت توليدي‌هاي كشور بسيار سخت است ‌كه نيرو‌‌هاي جوان ميليوني تحصيلكرده بيكارو به دنبال كار هستند و بالاخره بايد فكري به حال اين مريض كرد.
4- از امروز بايد نقطه‌اي بسيار نزديك براي پايان تابع اثرگذاري برجام برنمودار اقتصاد فرض و تابع جديدي براي نمودار اقتصاد تعريف كرد كه مؤلفه‌هاي آن عناصر توليد يك توسعه پايدار با حداقل اثرپذيري از عوامل بيروني چون كاهش قيمت نفت و تحريم‌ها باشد؛ مؤلفه‌هايي كه اتفاقاً با يك برنامه‌ريزي دقيق و مديريت صحيح مي‌تواند در كنار هم شكلي از توسعه پايدار و مقاوم را ترسيم كند كه مد نظر مقام معظم رهبري است.
خوشبختانه كشور بعد از گذر از اين مرحله به دليل وجود همه مؤلفه‌هاي توسعه‌اي اعم از نيروي انساني جوان و تحصيلكرده، وفور مواد اوليه، بازار مصرف 75 ميليوني و 25 ميليون نفري در نزديكي مرزهاي كشور مهيا ي تحول بزرگ و... قادر است اقتصاد مقاومتي را محقق كند، اگر برنامه‌ريزان ما در طرح‌هايي كه ارائه مي‌كنند به جاي پرداختن به علت‌ها به معلول‌ها نپردازند.
لذا با توجه به موارد چهار گانه بالا اگر چه بسته موجود ارائه شده اين روزها از سوي دولت موقتي و ناظر بر ادامه راه‌هاي قبلي و تأكيد بر معلول‌ها دارد ولي امروز مي‌تواند در اقتصاد نقطه عطفي باشد براي برنامه‌ريزان پردغدغه‌اي كه اعتلاي ميهن اسلامي را خواستارند. بهتر است به جاي روزشماري شش ماهه تا رفع كامل تحريم‌ها و ميدان دادن به كاسبان پساتحريم مراقب حق دلالي‌ها در قراردادها با خارجيان باشيم و وابستگي ذهني به غرب را رهاكنيم و به درون‌زايي و اصلاح ساختارها تأكيد كنيم.
منبع : روزنامه جوان 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.