جزئیاتی از راهیان نور غرب و شمال‌غرب ۹۷؛

سردار ادیبی: امنیت کامل در یادمان‌ها برقرار است

سردار نادر ادیبی دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور در گفت‌وگو با تسنیم جزئیات برنامه های راهیان نور غرب و شمال‌غرب در سال ۹۷ را تشریح کرد.

هادي نيوز: مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس در غرب و شمال‌غرب کشور  از استان‌ آذربایجان غربی گرفته تا کردستان و کرمانشاه و ایلام، در سال‌های اخیر مورد توجه  زائران راهیان نور از اقصی نقاظ کشور قرار گرفته است. مناطق بکر و دیدنی و محل مجاهدت های دلاورانه و افتخار آفرین رزمندگان با عناصر ضد انقلاب و دشمن بعثی که هنوز هم ناگفته‌های فراوانی در دل خود دارند. مراسم راهیان نور غرب و شمال‌غرب در سال‌‌های اخیر و در اردیبهشت ماه, همزمان با سالروز عملیات بازی دراز در استان کرمانشاه آغاز می‌شود و در ماه‌های مرداد و شهریور به اوج خود می رسد.

سردار نادر ادیبی دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور است. با وی درباره  برنامه های ویژه این ستاد در این ایام و موضوعاتی پیرامون این مناطق به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که در ادامه آن‌را می‌خوانید:

* با سپاس از وقتی که در اختیارمان قرار داده‌اید، این‌ روزها در ایام اوج حضور زائران راهیان نور در مناطق غرب و شمال‌غرب کشور قرار داریم. ستاد مرکزی راهیان نور برای بهره‌مندی مطلوب‌تر زائران راهیان نور چه تدابیر و برنامه‌هایی را اندیشیده است؟

سردار ادبیی: بسم‌الله الرحمن الرحیم. در ابتدا از شما به موجب اهتمام و توجهتان در مورد موضوع راهیان نور و مناطق عملیاتی غرب و شمال‌غرب - که طی این ایام شاهد اوج حضور زائران هستیم- تشکر می‌کنم. ستاد مرکزی راهیان نور و تمام  قرارگاه‌های متولی راهیان نور و تمامی خادمین و مبلغین در مراکز استان و شهرستانها تلاش می‌کنند تا معرفی مطلوب و موثری  از همه عرصه های دفاع مقدس و حوادث آن دوران ارائه شود. در حقیقت برای ارائه یک تصویر کامل از همه حوزه های دفاع مقدس از شخصیت ها تا ظرفیت های بی نظیری که دفاع مقدس برای آیندگان آفریده و همچنین مجاهدت مردم و نیروهای مسلح در کنار همدیگر، تلاش می‌کنیم.

باید به این نکته اشاره شود که در مناطق غرب و شمال‌غرب ظرفیت بسیار بالایی از مجاهدت ملت ایران  و نیروهای مسلح وجود دارد که حقیقتاً عبرت‌ها و رویدادهای متفاوت و مؤثری را در کشور می‌تواند ایجاد کند.

دشمن در غرب و شمال‌غرب یک جنگ ترکیبی مقابل رزمندگان ایرانی ارائه کرد اما آنان با استفاده از ظرفیت بی‌نظیر مردم دشمن را شکست دادند. مردم مناطق کردنشین استان‌های کردستان, کرمانشاه و آذربایجان غربی با کمک نیروهای مسلح در مناطق عملیاتی پای کار آمدند و ظرفیتی مانند سازمان پیشمرگان کرد مسلمان ایجاد شد و  راهگشایی و کمک مؤثری برای مجموعه نظام در مقابل جنگ داخلی و هم در ابعاد جنگ مرزی مقابل متجاوز رژیم بعثی عراق ایفا کرد. سنی و شیعه در کنار همدیگر در مقابل دشمنان داخلی و خارجی ایستادگی کردند.مردمی که در استان کردستان و آذربایجان غربی در کوچه پس کوچه های خود جنگ را لمس کردند و طعم تلخ ناامنی را چشیدند و ظلم متجاوزین را به کشور مشاهده کردند, اینها همراه با نیروهای مسلح در مقابل دشمنان جنگیدند و نهایت به پیروزی رسیدیم.

برای تبیین حقایق جنگ نابرابر در غرب و شمال‌غرب نیازمند تلاش جدی تری هستیم

ملت ما و مردم غرب و شمال غرب ما فراموش نمی کنند که در طی سال های اولیه انقلاب و در طی سال های دفاع مقدس, زندگی آنها با اختلال جدی رو به‌رو کرد و به دلیل اینکه دشمنان ما تحمل یک حکومت مردمی و دینی در آن روزها را نداشتند اما مردم این سرزمین به کمک نیروهای مسلح آمدند و از کیان جمهوری اسلامی مراقبت کرده و موفق شدند امنیت مردم را در مناطق عملیاتی در مناطق استان کردستان, کرمانشاه و آذربایجان غربی مستقر کنند. اکنون هم این مناطق از امنیت بسیار خوبی برخوردارند و هم مردم آزادانه زندگی خود را در زیر سایه حکومت مردمی و دینی ادامه می‌دهند.

حوادثی که در دوران دفاع مقدس در غرب و شمال‌غرب اتفاق افتاد واقعا حوادث تلخ, دردناک و دارای درس و عبرت های زیادی است ,  برای تبیین حقایق این جنگ نابرابر نیازمند تلاش جدی تری هستیم. ما یک سند قطعی در شهر سردشت داریم که باید برای تبیین آن تلاش بیشتری کرده تا واقعه سخت و دردناک آن روزها را به رخ جهانیان کشید و ظلم اروپا و غرب را به درستی معرفی کرد. یا اتفاقاتی که در بعضی از شهرهای دیگر این دو استان افتاد, مانند بمباران تظاهرات مردمی شهر بانه در 15 خرداد سال 66 که بیش از پانصد نفر از مردم در شهر بانه به شهادت رسیدند یا بمباران های مکرری که در شهر پیرانشهر صورت گرفت و ده ها و صدها نفر شهید شدند. از این موارد مستند و مستدل بسیار زیاد است.

اینها قسمتی از صدماتی است که به مردم این دو استان وارد شده که در موضوع حقوق بشر آمریکایی و اروپایی اسناد خیلی دقیقی است که باید به بازخوانی و بازگویی آن توجه و اهتمام داشت. مردم ما باید بدانند یکی موضوعاتی که ما در غرب و شمال غرب دنبال می کنیم این است که مردم استان های دیگرمان این حوادث را بشناسند و مجاهدت مردم استان های بومی خودمان را در مناطق عملیاتی درک کنند و بدانند که چه حماسه های بی نظیری اتفاق افتاده و مجاهدت نیروهای مسلح در عملیات های مختلف را بشناسند و ما نیز باید شخصیت های آن دوران را معرفی کنیم .

تصویب سند مهندسی فرهنگی- راهبردی غرب و شمال‌غرب

اقداماتی که ستاد مرکزی راهیان نور در این مناطق برای ترسیم تصویر کاملی از دفاع مقدس طی چند سال گذشته انجام داده موجب حضور بسیار خوب مردم در مناطق عملیاتی و در این استان ها شده که شاید در ابتدا تصور این نمی شد که به این سرعت سیکل رشد مناسبی را در مناطق عملیاتی شاهد باشیم. حدود 4 سال است که مناطق راهیان نور غرب و شمالغرب به تثبیت رسیده اما سیر رشد حضور  زائران  خیلی مناسب تر از دوران های گذشته بوده است. در طی این چند سال وضعیت مناسبی را در همه حوزه ها هم در حوزه ها اعم از اعزام, اسکان, زیرسازهای یادمان ها و حضور زائرین در مناطق عملیاتی داشته‌ایم.

یکی از موضوعاتی که در مناطق عملیاتی شمال غرب و غرب دنبال کردیم توجه به مجاهدت مردم آن منطقه بود, بنابراین در مجموعه ستاد و در شورای سیاستگذاری راهیان نور با مطالعاتی که صورت گرفت و انجام شد، سند مهندسی فرهنگی- راهبردی غرب و شمال‌غرب در سال گذشته به تصویب رسید. این سند مبنایی برای عمل کردن در همه حوزه های راهیان نور در این استان ها است.

در حال حاضر که در ایام به اصطلاح اوج راهیان نور غرب و شمال‌غرب هستیم, براساس گزارشات و مشاهدات عینی که در مناطق وجود دارد, مردم ما در حال عزیمت به مناطق هستند. در همین زمینه برای پی بردن به زوایای مختلف راهیان نور, نظرسنجی ها و نگرش سنجی ها و ذائقه سنجی های متفاوتی را در مناطق عملیاتی انجام می دهیم که یک قسمتی از آن برای مردم بومی آن مناطق است و نتیجه و ارزیابی تحلیل این مطالعات این شده که مردم مناطق عملیاتی به شدت  تمایل به حضور مردم استان های دیگر در شهرهایشان دارند.

*  ستاد مرکزی راهیان نور در ایام اوج حضور زائران غرب و شمال‌غرب چه برنامه‌هایی را تدارک دیده است؟

سردار ادیبی: در عین خدمت رسانی به زائران در یادمان‌ها, تمامی مراکز راهیان نور از اعزام و اسکان و یادمان در اختیار مردم قرار گرفته است و در حال حاضر خادمین, راویان و مبلغین راهیان نور در یادمانها مستقر بوده و به زائران خدمت رسانی می‌کنند. اما آن‌‌چه که هر سال در ایام راهیان نور خصوصاً در ایام اوج به دنبال آن هستیم, ارتقای سطح کیفیت خود برنامه ها است. البته بخشی از آن انجام شده و بخشی از آن هم انجام می‌شود. هدف هم برجسته سازی حوادث آن دوران و تقدیر و تجلیل از مجاهدان ایام بوده است. از جمله این برنامه ها می‌توان به برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز آزاد سازی شهر مهران, سالروز عملیات مرصاد, سالروز آزادسازی شهر پاوه, سالروز عملیات حاج عمران پیرانشهر, سالروز عملیات کربلای هفت اشاره کرد. همچنین ویژه برنامه ای برای کودکان و نوجوان در یادمان شهدای زریوار و یادواره شهدای روستاهای این مناطق از دیگر برنامه های پیش بینی شده است.

تشکیل شبکه بزرگ تربیتی راهیان نور

* چه تمهیداتی برای افزایش حضور زائران و ارائه خدمات کاربردی‌تر توسط خادمان و ملبغان در این مناطق صورت گرفته است؟

سردار ادیبی: یکی از ظرفیت های ویژه راهیان نور, شبکه خادمین راهیان نور است. 80درصد خادمین دارای تحصیلات عالیه کارشناسی، ارشد و حوزوی هستند. شصت هزار نفر عضو این شبکه هستند که ظرفیت پذیرش خیلی کمتر از این تعداد است. این خادمین داوطلبانه و مانند دوران دفاع مقدس, خالصانه در مناطق عملیاتی به زائران ارائه خدمت می کنند و در حقیقت یک شبکه تربیتی بزرگ راهیان نور در مناطق عملیاتی شکل پیدا کرده که واقعاً یک پدیده فوق العاده است.

این ظرفیت عظیم در راهیان نور عناصر مهمی را در خود جای داده که به نوعی یک کادر سازی برای آینده انقلاب اسلامی است. این افراد می‌توانند در آینده در هر قسمتی که قرار بگیرند به عنوان سربازان فداکار و مدیران آینده کشور ایفای نقش کنند.

همچنین حضور این خادمین موجب شده که زائران و با مردم بومی ارتباط عمیق تری با راهیان نور بگیرند. قرارگاه‌های راهیان نور در این 4 استان  پذیرش خادمین را انجام داده و در حال حاضر هم فضاسازی یادمان ها انجام شده و هم ارائه خدمات مناسبی در حوزه خدمات عمومی و فرهنگی را آماده کرده‌اند.

چگونه به مناطق عملیاتی غرب و شمال‌غرب برویم؟

* افراد علاقه‌مند چه مراحلی را برای حضور در مناطق عملیات غرب و شمال‌غرب باید طی کنند؟

سردار ادیبی: بخش اعزام سازمان دهی شده است. البته یک بخش نیز توسط مراکز موسسات مردم نهاد انجام می‌شود. قرارگاه مرکزی راهیان نور بسیج و سپاه که عمده اعزام‌ها را بر عهده دارد از طریق حوزه ها و پایگاه های مقاومت بسیج این ثبت نام ها را انجام می‌دهند.  همچنین علاقمندان می‌توانند با سامانه ملی راهیان نور به شماره 096313 تماس بگیرند تا ساماندهی حوزه اعزامشان صورت گیرد.  در بسیج دانشجویی نیز اقداماتی صورت می گیرد که با ثبت نام زائران دانشجو ،  اعزام ها انجام می‌شود.

بهره برداری از فاز اول سامانه اعزام و اسکان راهیان نور

همچنین برای افرادی که مایلند با خودروهای شخصی در این مناطق حضور پیدا کنند، امکاناتی فراهم شده است تا از خدمات اسکان و خدمات عمومی یادمان‌ها استفاده کنند. در همین زمینه برای ساماندهی وضعیت حوزه اعزام, فاز اول سامانه اعزام و اسکان راهیان نور - را که یک نرم افزار کاملی است- برای سهولت در ارائه خدمات و دسترسی مردم بزودی مورد بهره برداری  قرار می گیرد. در این نرم‌افزار تمامی  مراحل راهیان نور در آن پیش بینی شده است. یکی از اقداماتی که امسال در مجموعه ستاد انجام شده است, تولید نرم افزاری «مُلک آسمان»بوده که طی یک و نیم سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفته و فاز اول آن مناطق عملیاتی جنوب بود . در این مرحله خدمات موثر و مناسبی  به زائران ارائه شد و برای ارتباط با تمام ظرفیتهای مناطق عملیات جنوب مورد بهره برداری قرار گرفت که برای غرب و شمال غرب اخیرا این ظرفیت به این نرم افزار اضافه شده که می توانند از این نرم افزار استفاده کنند.

باید تلاش کنیم خودمان را به حجم انبوه زائران برسانیم

* ستاد مرکزی راهیان نور در حوزه زیرساخت‌ یادمان‌های غرب و شمال‌غرب چه فعالیت‌‌هایی را انجام داده است؟

سردار ادیبی: البته در حوزه زیرساخت ها  ممکن است که در برخی از نقاط دچار نقصان و کمبودهایی باشیم  باید در این باره تلاش کنیم تا شرایط خود را به حجم انبوه زائران برسانیم.

در سه سال گذشته با استفاده از ظرفیت نیروهای مسلح و دستگاه های دولتی در راهیان نور، زیرساخت های مناسب تری در مناطق عملیاتی ایجاد شده است که با تدابیر اخیر برای جبران عقب ماندگی ها در غرب و شمال‌غرب, دستگاه های مختلف را معین یادمان‌ها کرده‌ایم تا بتوانیم آهنگ سرعت خدمات رسانی را در راهیان نور افزایش دهیم. به همین سبب به تعدادی از یادمان های غرب و شمال غرب توجه بیشتری شد و زیرساخت های مناسبی هم فراهم شد.

در استان کرمانشاه وضع زیرساختی مناسبی را شاهد هستیم.در استان کردستان،  در یادمان شهدای والفجر 4 عوامل وزارت نیرو کمک زیادی ارائه کرده‌اند و نماینده تام الاختیار وزیر و مجموعه وزارتخانه زیرساخت های مناسبی فراهم کرده‌اند که اکنون به صورت آزمایشی در حال بهره برداری است.

در بانه در یادمان شهدای سیران بند و بوالحسن  نیز زیرساخت های مناسبی برای مردم ایجاد شده است و مجموعه وزارت رفاه در این زمینه کمک‌هایی ارائه کرده‌اند, اما با توجه به استقبال پرشور مردم در این مناطق باید سرعتمان را بیشتر کنیم.

در سند ملی راهیان نور که دی ماه سال گذشته به تصویب رسید و با مکاتبه ای که رئیس محترم ستاد کل نیروهای مسلح  با همه دستگاه های دولتی انجام دادند, نقش آفرینی دستگاه ها به درستی و دقیق در این سند آمد که این سند بالادستی کمک زیادی برای تسهیل در ارتباط و استفاده از ظرفیت دستگاه ها در راهیان نور می‌کند که امیدواریم طی ماه های آینده وضعیت مناسب تری را در طرح ریزی و استفاده از ظرفیت دستگاه های دولتی داشته باشیم.

افزودن 3 یادمان جدید به یادمان‌های غرب و شمال‌غرب

* آیا امسال نیز یادمانی درمناطق غرب و شمال غرب به مجموعه یادمان‌های موجود افزوده می‌شود؟

سردار ادیبی: یکی از سیاست های ستاد،‌ توسعه یادمان های داخلی برای شناخت بیشتر مردم از جنگ است. برخی از این یادمان‌ها شخص محور و برخی نیز عملیات محور بوده‌اند. طی سال 95 -96 یادمان شهدای دارلک در جاده مهاباد -که محل شهادت شهید امینی و بعضی شهدای دیگر منطقه است - تصویب شد. برپایی بعضی یادمان های دیگر هم برپا شده است. اخیرا برپایی یادمان جبهه شهید بهشتی در هشت کیلومتری شهر قصرشیرین به تصویب رسیده است .یادمان شهدای شیخ صله به اتمام  خواهد رسید و سعی‌ بر این است که تا سالروز گرامیداشت این عملیات آماده بهره برداری شود.

امنیت کامل در یادمان‌های غرب و شمال‌غرب برقرار است

* تامین امنیت زائران در مناطق راهیان نور یکی از دغدغه‌های جدی است. در این باره چه تمهیدات و راهکارهایی اندیشیده شده است؟

سردار ادیبی: برای تامین امنیت زائران مجموعه عواملی فعال شده‌اند. علاوه بر کمیته امنیتی -  انتظامی راهیان نور قرارگاه حمزه در شمال غرب و قرارگاه نجف در کرمانشاه و یگان های استقراری ارتش جمهوری اسلامی ایران در مرزبانی نیروی انتظامی برای تامین امنیت نقش آفرینی می‌کنند. تاکنون نیز امنیت کاملی برای زائران برقرار شده  و نگرانی بابت حضور مردم در مناطق عملیاتی نداشته و نداریم. تمهیدات اندیشیده شده ضمانت کافی را برای امنیت زائر را در پی دارد.

* و نکته ای پایانی؟

سردار ادیبی: مردم کشورمان در ایام تابستان و در این روزها می توانند یک سفر خوب را در مناطق عملیاتی غرب و شمال غرب تجربه کنند, هم از جاذبه های طبیعی آن استان ها استفاده کنند و هم با مردم خوب و مهربان و صمیمی این استان ها ارتباط بگیرند و هم حوادث دوران دفاع مقدس را بشنوند و تجربیات و عبرت های آن دوران را برای زندگی آینده خود به دست بیاورند.

-------------------------------
گفت‌و‌گو: علیرضا خوب‌بخت
------------------------------

تسنيم

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.