حمله ائتلاف عربی– غربی به اتوبوس کودکان‌55 شهید برجای گذاشت

تیر حرمله سعودی بر گلوی طفلان یمن

در حمله ائتلاف سعودی- غربی به یک اتوبوس غیرنظامی در استان صعده چندین نفر از جمله ۲۹ کودک جان خود را از دست دادند که از دوره آموزش قرآن بازمی‌گشتند. بنا به اعلام سازمان صلیب سرخ به نقل از منابع بیمارستانی در شمال یمن بیشتر این کودکان زیر ۱۰ سال داشتند. این حمله در مجموع به کشته شدن ۵۵ نفر و زخمی شدن ۷۷ تن منجر شد.

هادي نيوز: ائتلاف به رهبری عربستان سعودی با حمله به یک اتوبوس مدرسه و کشتن بیش از ۵۰ نفر از جمله تعدادی کودک بار دیگر عمق سبعیت خود را به رخ جهانیان کشید. عموم سران کشور‌های غربی همچنان مانند زبان‌بستگان تنها شاهد ماجرا هستند و سرمداران تمدن غربی یعنی امریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس هم با وقاحت وصف‌ناپذیر ضمن ادامه فروش سلاح با مشارکت مستقیم‌شان در جنگ نابرابر علیه یمنی‌ها به شراکت در قتل عام این ملت مظلوم ادامه می‌دهند. وقاحت این اقدامات به حدی است که معدود سناتور‌های مستقل امریکایی را وادار به این اعتراف کرده است که کاخ سفید همدست کشتار غیرنظامیان یمنی است. با این حال سکوت رهبران غربی فضایی را فراهم کرده است که سعودی‌ها با جسارتی از نوع دوران جاهلیت کودک‌کشی خود را مشروع بخوانند.

روز پنج شنبه در حمله ائتلاف سعودی- غربی به یک اتوبوس غیرنظامی در استان صعده چندین نفر از جمله ۲۹ کودک جان خود را از دست دادند که از دوره آموزش قرآن بازمی‌گشتند. بنا به اعلام سازمان صلیب سرخ به نقل از منابع بیمارستانی در شمال یمن بیشتر این کودکان زیر ۱۰ سال داشتند. این حمله در مجموع به کشته شدن ۵۵ نفر و زخمی شدن ۷۷ تن منجر شد. اغلب قربانیان این حمله کودکان بودند. سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در مورد این حمله گزارشی منتشر نکرده، اما گفته است که به تلافی حمله موشکی حوثی‌ها به خاک سعودی در روز چهارشنبه، «عملیات نظامی مشروعی» را علیه مواضع آنان انجام داده است. سازمان ملل روز جمعه با صدور بیانیه‌ای در پی حمله هوایی دیروز ائتلاف سعودی به صعده، هرگونه حمله‌ای را که مستقیماً غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد، «جنایت جنگی» خواند، اما به جای سرزنش سعودی‌ها در این بیانیه‌اش از طرف‌های درگیر در یمن خواست که به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند. سرهنگ «ترکی المالکی»، سخنگوی این ائتلاف پنج شنبه بعد از حملات جنگنده‌های سعودی به شمال یمن، گفت که این حمله «اقدامی نظامی و مشروع» بوده است. به نوشته روزنامه سعودی «عکاظ»، المالکی همچنین گفت که حمله امروز ائتلاف سعودی به غیرنظامیان و دانش‌آموزان یمنی براساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر صورت گرفت.
امریکا شریک جنایت عربستان
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز پنج شنبه این حمله را محکوم کرد و تحقیق مستقل و سریع را در مورد آن خواستار شد که با استقبال نیرو‌های انصارالله روبه‌رو شد. محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلابی یمن در صفحه خود در توئیتر با اشاره به درخواست دبیرکل سازمان ملل برای تحقیق فوری و مستقل درباره حمله به یمن نوشت: از این درخواست استقبال می‌کنیم و برای همکاری آماده‌ایم. همچنین صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) نسبت به این گزارش ابراز نگرانی کرده و گفته است که در صدد به دست آوردن جزئیات این واقعه است. اما به‌رغم حساسیت نهاد‌های بین‌المللی کشور‌های غربی همیشه سکوت معناداری در حمایت از اقدامات ضد یمنی عربستان در یمن در پیش گرفتند. امریکایی‌ها از این هم پیش‌تر رفتند و سخنگوی وزارت خارجه امریکا در پاسخ به سؤالی درباره شهادت ۵۰ یمنی که اکثر آن‌ها را کودکان دانش‌آموز تشکیل می‌دهند، بدون محکوم کردن این کشتار، عربستان سعودی را «شریک راهبردی» واشنگتن خواند. او حتی پا را از این هم فراتر گذاشت و در پاسخ به سؤالات مکرر خبرنگاران که از خانم سخنگو درباره جنایت تازه عربستان سؤال می‌کردند، انصارالله را مقصر جنگ در یمن خواند. «هیثر نوئرت» در کنفرانس خبری در وزارت خارجه امریکا درباره کشتار جدید ائتلاف عربستان سعودی در یمن گفت: «ما هنوز جزئیات کامل درباره آنچه که اتفاق افتاده را نداریم. قطعاً گزارش‌های خبری در این باره را دیده‌ایم، اما من نمی‌توانم همه جزئیات مخابره شده را تأیید کنم چرا که ما در این کشور حضور نداریم.» این مقام امریکایی ادامه داد: «ما می‌توانیم بگوییم که ما درباره گزارش‌های خبری مبنی بر کشته شدن غیرنظامیان نگرانی داریم و مقامات ائتلاف به رهبری سعودی را فرا می‌خوانیم که یک تحقیق کامل و مستقل درباره این حادثه انجام دهند.» نوئرت مدعی شد که در یمن شاهد ادامه حملات «شورشیان حوثی» به عربستان سعودی با سلاح، راکت و موشک‌هایی هستیم که ایران در اختیار آن‌ها قرار داده است. این مقام امریکایی بدون اشاره به بیش از سه سال حملات ائتلاف سعودی و اماراتی به زیرساخت‌های یمن و غیرنظامیان این کشور گفت که این یمنی‌ها هستند که به حملات به غیرنظامیان عربستان سعودی ادامه می‌دهند. «مت لی» خبرنگار ارشد آسوشیتدپرس در بخشی از این نشست از سخنگو سؤال کرد: «اما شما مقادیر زیادی تسلیحات و همچنین داده‌های اطلاعاتی برای هدف قرار دادن اهداف در یمن در اختیار سعودی‌ها قرار می‌دهید، آیا این حرف نادرست است؟» نوئرت جواب داد: «برای دریافت جواب این سؤال شما را به وزارت دفاع امریکا ارجاع می‌دهم، اما همانطور که شما می‌دانید عربستان سعودی، شریک مهم و استراتژیک امریکا در منطقه است.» در داخل امریکا برخی چهره‌های مستقل، چون «برنی سندرز» و کریس مورفی دو سناتور دموکرات زبان به انتقاد از اقدامات امریکا در حمایت از حمله به یمن گشودند. سندرز در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «ایالات متحده با پشتیبانی از جنگ ائتلاف سعودی در یمن از طریق ارائه تسلیحات، سوخت‌رسانی هوایی و کمک به هدف‌یابی، در این قساوت شریک است.» وی افزود: «هیچ‌کس نمی‌تواند واقعاً ادعا کند که حمایت ما از این جنگ واقعاً مایه امنیت بیشتر ماست. در واقع، خلافش درست است. این جنگ نه تنها دارد نفرت از ایالات متحده را تحریک می‌کند، بلکه همانطور که از گزارش‌های جدید دریافته‌ایم، ائتلاف سعودی با القاعده یمن، یعنی یکی از خطرناک‌ترین شاخه‌های این گروه تروریستی که هدفش را حمله به ایالات متحده اعلام کرده، معاملاتی داشته است.» 
همچنین کریس مورفی، سناتور دموکرات ایالت کنتیکت در حساب توئیتری خود نوشت: ایالات متحده بمباران می‌کند. ایالات متحده هدف قرار می‌دهد. ایالات متحده از حملات هوایی حمایت می‌کند و ما یک اتوبوس مدرسه را بمباران کردیم. عملیات بمباران یمن از سوی عربستان سعودی- امارات متحده عربی- ایالات متحده امریکا بیش از پیش عاری از حس مسئولیت‌پذیری شده است، غیرنظامیان بیشتری را به کشتن می‌دهد و تروریست‌ها را در داخل یمن تقویت می‌کند. ما باید به این کار خاتمه دهیم؛ همین حالا.
منبع: روزنامه جوان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.