اکبر معصومی

سنگرهای خالی ایران در پکن و دهلی نو

جای خالی سفیر در برخی از سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در شرایط حساس کنونی یکی از نقطه ضعف های جدی وزارت امور خارجه کشورمان است...

جای خالی سفیر در برخی از سفارت خانه های جمهوری اسلامی ایران در شرایط حساس کنونی یکی از نقطه ضعف های جدی وزارت امور خارجه کشورمان است. در همین راستا سفارت جمهوری اسلامی ایران در دو کشور بزرگ و بسیار مهم "چین" و "هند" در حال حاضر بدون حضور سفیر اداره می‌شوند. سفارت ایران در کشور هند حدود پنج ماه است که بدون سفیر است و هنوز سفیر جدید ایران در دهلی‌نو معرفی نشده است .بعد از هند، ساختمان سفارت ایران در کشور چین نیز بعنوان بزرگترین شریک تجاری ایران این روز‌ها بدون سفیر را سپری می‌کند. در چین اواخر خردادماه بود که رسانه ها، از تغییر "علی‌اصغر خاجی" سفیر ایران در پکن با "عبدالناصر همتی" رئیس کل بیمه مرکزی خبر دادند، که بعد از گذشت زمانی با تعیین همتی بعنوان رئیس کل بانک مرکزی و حضور او در تهران، رفتن او به پکن بعنوان سفیر ایران منتفی شد و از حدود دو ماه پیش تا کنون سفارت ایران در چین بدون سفیر باقی مانده است. این اتفاقات و خلاء حضور سفیر ایران در دو کشور مهم هند و چین در شرایطی است گسترش روابط با پکن و دهلی نو در دستور کار سیاستگذاران کشور قرار گرفته است و بیشترین میزان مراودات اقتصادی از جمله فروش نفت ایران به این دو کشور تعلق دارد. 

نبود سفیر در یک کشور در عرف و عرصه دیپلماسی خوشایند نیست و همواره این موضوع از چشمان شرکای راهبردی ایران نیز دور نمی‌ماند و آنان را نسبت به نیّت طرف مقابل دچار تردید خواهد کرد. بنابراین در شرایط حساس فعلی که آمریکا تمام توان خود را برای ضربه زدن به اقتصاد کشورمان بکار گرفته و یک جنگ تمام عیار اقتصادی را علیه ایران به را‌ه انداخته‌ است، انفعال و تعلل دستگاه دیپلماسی در تعیین سفیر برای دو کشور هند و چین قابل پذیرش نیست و حتی با سیاست‌های فعلی دولت نیز همخوانی ندارد. دکتر نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص وضعیت سفارتخانه های کشور در خارج از کشور در گفتگویی با خبرنگار سایت بصیرت تصریح کرد: شرایط فعلی سفرا، رضایت بخش نیست.در بعضی از کشورهاسفیر نداریم و سفارتخانه ها از طریق نفر دوم اداره می شوند.
نماینده پیشوا و وارمین از پروسه طولانی انتخاب سفیر توسط دولت بشدت گلایه کرد و در همین راستا موضوع انتخاب سفیر چین را مطرح کرد که مدت ها در انتخاب سفیر چین وزارت امورخارجه کار کرده ولی سفیر بلافاصله بعد از انتخاب به ایران بر می گردد و رئیس بانک مرکزی می شود. وی در ادامه با اشاره به این که کشور نیاز به دیپلماسی فعال دارد به دولت گوشزد کرد که باید وضعیت سفارتخانه های کشور ساماندهی شود و دولت در انتخاب سفیر سرعت و دقت لازم را در دستور کار خود قرار دهد.
آمریکایی ها طی چند ماه اخیر هیات هایی از وزارت خارجه و خزانه داری را به بیش از ۴۰ کشور گسیل کرده اند تا زمینه را برای تشدید فشار و تحریم اقتصادی به ایران فراهم آورند. خالی ماندن صندلی سفارت در کشورهای مهم و دارای رابطه نزدیک اقتصادی با ایران، یعنی دادن فرصت جولان بیشتر به این هیات های متخاصم.

برگرفته از کانال معيار در سروش
meyar.pb@

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.