از « شاخه زیتون » تا « انتفاضه موشک »

یاسر عرفات از سال ۱۹۷۴م  که به امید واهی امتیاز گیری از رژیم اشغالگر قدس با اشاره نمادین به «شاخه زیتون»  دم از سازش وهمزیستی مسالمت آمیز با این رژیم جعلی زد تا مرگ مشکوکش ، نتوانست هیچ امتیازی را برای مردمش اخذ نماید .  

 انتفاضه اول( انقلاب سنگ)
مردم فلسطین با مشاهده رفتار سازشکارانه رهبران فلسطینی و با الهام‌ از انقلاب‌ ایران ، حرکت‌ جدیدی‌ را از دسامبر ۱۹۸۷ م‌ ( آذر۱۳۶۶) در جبالیا در نواز غزه علیه رژیم جعلی اسراییل آغاز کردند که به « انتفاضه اول » معروف شد .
 اما ساف (سازمان آزادی بخش فلسطین) با خیانت و موج سواری، موجب سردی قیام مردمی گردید و با امضاء توافقنامه ننگین « اسلو» بین یاسر عرفات و اسحاق رابین در سال ۱۹۹۳ ، ضمن به رسمیت شناختن موجودیت اسرائیل ، این انتفاضه را از رسیدن به هدف خود محروم ساخت. درحالی که در این قیام بیش از ۳۰۰۰ نفر از فلسطینیان شهید و بیش از ۱۰۰۰۰ نفر مجروح شدند ،هیچ دستاوردی برای مردم فلسطین نداشت .

انتفاضه دوم فلسطین( انتفاضه الاقصی)

 انتفاضه دوم فلسطین در تاریخ۲۸ سپتامبر سال۲۰۰۰م و در پی هجوم «آریل شارون» نخست وزیر وقت رژیم اشغالگر قدس به مسجد الاقصی به همراه تعداد زیادی از نظامیان ارتش صهیونیستی، آغاز شد 
انتفاضه دوم فلسطین در مقایسه با انتفاضه نخست شاهد درگیری های بیشتر و افزایش عملیات های نظامی و درگیری ها میان مقاومت فلسطین و ارتش صهیونیستی بود. این درگیری ها  منجر به شهید شدن ۴۴۱۲و زخمی شدن ۴۸ هزار ۳۲۲ نفر فلسطینی و هلاکت حدود ۱۰۰۰ نفر صهیونست  شد. 
"محمد الدوره" کودک شهید فلسطینی که در دومین روز انتفاضه اقصی به شهادت رسید، نماد انتفاضه دوم فلسطین به شمار می رود.
 انتفاضه دوم فلسطین نیز با خیانت رهبران سازشکار، در تاریخ ۸ فوریه۲۰۰۵ و با توافق آتش بسی که میان طرفین فلسطینی و صهیونیستی در اجلاس "شرم الشیخ" امضا شد، بدون دستاوردی برای فلسطین، خاموش شد.

انتفاضه سوم ( انتفاضه قدس)

  سومین نبرد گسترده فلسطینیان که از سال ۲۰۱۵م آغاز شده،همچنان ادامه دارد و پس از  انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و تلاش ترامپ و کشورهای وابسته عربی برای سازش جدید، موسوم به ( معامله قرن )  روز به روز شکل گسترده تر و جدی تری به خود می گیرد .    «تظاهرات بازگشت» در ماه های اخیر، شکل دیگری از اعتراضات مردم فلسطین است که علی رغم کشته و زخمی شدن جوانان فلسطینی و هدف قرار گرفتن خبرنگاران و امدادرسانان،  منجر به نتیجه ملموس و مشخصی نشده است. 

انتفاضه موشک 
وقتی مقام معظم رهبری در طی یک سال، دو بار بر مسلح کردن مردم فلسطین تاکید ورزیدند (دیدار با دانشجویان در ۲۵ رمضان امسال/در دیدار با رمضان عبد الله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین ) نشان از تحولی جدید در جهت گیری مبارزاتی مردم فلسطین، داشت.

شامگاه یکشنبه یک گروه از کماندوهای ارتش اسرائیل به فرماندهی  یکی از زبده ترین نظامیان با ورود به نوار غزه ۷ نفر از اعضای حماس، را به قتل رساندند.
 ولی این (مثل دفعات پیشین) پایان ماجرا نبود. عکس العمل حماس این بار غافلگیر کننده بود . 
مبارزین حماس ضمن به هلاکت رساندن فرمانده این یگان و زخمی کردن چند تن دیگر، روز دوشنبه در عرض ۴۰ دقیقه، در حماسه ای غرور آفرین ، حدود ۵۰۰ موشک و راکت را به سرزمین های اشغالی شلیک کردند که به اعتراف مقامات رسمی اسراییل، فقط توانستند حدود ۱۰۰ موشک را رهگیری کنند و بقیه موشک ها به اتوبوس حامل نظامیان و خانه های شهرک نشینان اصابت کرد .

متعاقب این شکست خفت بار (که در طول حیات کثیف ۸۰ ساله این رژیم جعلی بی سابقه بوده است) وزیر جنگ  و وزیر مهاجرت استعفاء دادند و کابینه بنیامین نتانیاهو در معرض سقوط قرار گرفت . 

اکنون فلسطینان به وضوح دریافته اند که تنها  راه احقاق حق خویش، نه  شاخه زیتون( سازش و گفتگو)  بلکه موشک( جهاد و مبارزه مسلحانه ) است. البته اگر دوباره خبر از خائن و خیانتی نباشد!!

 

برگرفته از کانال معیار در سروش

meyar.pb@

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.