سلاح‌ورزی:

اگر دولت اقتصاد مقاومتی را اجرا می‎کرد امروز وضع کشور اینگونه نبود

نایب رئیس اتاق بازرگانی با بیانی اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی به معنای تاب آور شدن اقتصاد در برابر شوک هاست گفت: شاخص‌های اقتصاد ما نشان می‌دهد کشور ما نتوانسته است در مقابل شوک‌های خارجی اقتصاد تاب آوری داشته باشد.

هادی نیوز:  حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی درباره مفهوم اقتصاد مقاومتی گفت: تحمل پذیری در اقتصاد مطرح است و این مفهوم یعنی در مقابل شوک‌ها چقدر اقتصاد می‌تواند تاب آوری داشته باشد و تحمل کند.

او افزود: شاخص‌های اقتصاد ما نشان می‌دهد کشور ما نتوانسته است در مقابل شوک‌های خارجی اقتصاد تاب آوری داشته باشد. 

سلاح ورزی گفت: در سند استراتژیک ما که بر اساس سند چشم انداز تهیه شده نیز نه تنها به اهداف نزدیک نشده ایم بلکه از آن دور شده ایم.

او گفت: درباره مردمی شدن اقتصاد همان طور که در قانون اساسی نیز داریم سعی بر این بوده که سهم دولت کمتر شود و سهم بخش خصوصی در اقتصاد بیشتر شود که نه تنها به این منظور نرسیده ایم بلکه همچنان اقتصاد در دست دولت است.

سلاح ورزی گفت: صرفه مقیاس و توجیه اقتصادی برای هرکاری باید وجود داشته باشد. مثلا در حوزه پتروشیمی براساس زنجیره ارزشی که در دست داریم سیاست‌های درستی نداشته ایم و نگاه‌ها جزیره‌ای است بنابراین نتیجه خوبی نداشته ایم.

محمدرضا دیانی فعال اقتصادی هم گفت: اگر اقتصاد مقاومتی به درستی اجرا شده بود کشور ما امروز در این وضعیت نبود.

او افزود: ارزیابی کلی نشان می‌دهد که حتی گفتمان کارآفرینی نیز امروز به معنای واقعی نیست.

او افزود: در گفتمان و عمل به کارآفرینی توجه نشده و برنده واقعی سفته باز‌ها بوده اند و کارآفرین واقعی به مشکل خورده است و این نشان می‌دهد ما هنوز خیلی از هدف اصلی دور هستیم.

محمدرضا دیانی گفت: اقتصاد وقتی مردمی می‌شود که لوکوموتیو‌ها و پیشران‌های ما بخش خصوصی باشد. وقتی سهام را به مردم واگذار کرده ایم و هنوز پیشران آن دولت است به نتیجه نخواهیم رسید و اقتصاد مردمی نخواهد شد. 

این فعال اقتصادی افزود: در کشور‌های دیگر وقتی اقتصاد مردمی می‌شود ۹۰ درصد اقتصاد در دست مردم و در بورس است و مردم و بخش خصوصی سهام داران واقعی هستند در حالیکه در کشور ما فقط به سمت تزریق تسهیلات رفته ایم و برآیند این کار در کشور ما اقتصاد کار آفرینی نیست که هنوز در کشور ما فرهنگ سازی نشده است.

محمدرضا دیانی گفت: در استفاده از منابع ملی کشور که امروز نقدینگی فرار کرده و رو به جلوست و درحال نابود کردن اقتصاد کشور است به اقتصاد مقاومتی توجهی نداشته ایم.

خبرگزاری دانشجو

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.