حجت‌الاسلام اژه‌ای در پیش‌ از خطبه‌های نماز جمعه:

وقایع گام اول انقلاب می‌تواند راهگشای گام دوم باشد

معاون اول قوه قضائیه گفت: وقایع گام اول انقلاب می‌تواند راهگشای گام دوم باشد.

هادی نیوز: حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه در پیش‌ از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن شهادت امام جعفر صادق (ع) و سالروز شهدای هفتم تیر اظهار داشت: گرامی می‌دارم یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و سید و سالار آنها شهید دکتر بهشتی.

وی ادامه داد: به یکی از وقایع بسیار پر عبرت گام اول انقلاب اشاره می کنم که می تواند چراغ و‌ راهگشایی برای گام دوم انقلاب باشد و آن هم وقایع سال ۶۰ بود. عده ای که خود را پیشتاز مبارزه با امپرالیسم و خود را مدافع خلق می‌دانستند وشعارهایی با عنوان اصلاح گر را مطرح کردند.

وی افزود: این افراد با منیت خود چنان از مسیر انحراف پیدا کردند که تا به امروز در جهت انحرافی قرار دارند و با کمال تاسف سردمداران آن ها هنوز به خود نیامدند.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه عده ای به نام انقلابی اصلاح گر و‌ پیشتازان مبارزه با استکبار در اوایل انقلاب ظاهر شدند، تصریح کرد: ابتدا آنها به ظاهر با ولی امر، حضرت امام خمینی (ره) بیعت کردند و با مردم نیز همراه بودند؛ ولی در مقطعی از امام (ره) و مردم جدا شدند و در مقابل امام و ملت ایستادند و کسانی که داعیه اصلاح گری داشتند، کارشان به جایی رسید که در مقابل مردم‌ حاضر شدند.

منافقین در دامن دشمنان اسلام قرار گرفته‌اند

وی یادآور شد: در طول سالیان متمادی بیش از ۱۷ هزار نفر اعم از مسئولان مختلف جامعه و‌ مردم را ترور کردند و به این کشتار هم بسنده نکردند؛ بلکه در دامن دشمنان این ملت و اسلام قرار گرفتند.

اژه‌ای افزود: به این هم اکتفا نکردند. همان‌هایی که ادعا می کردند با امپریالیسم می خواهند مبارزه کنند، همان‌هایی که ادعا می‌کنند به نفع مردم علیه برخی از کشورهای غربی می‌خواهند مبارزه کنند و با برخی از همین شعارها عده‌ای از جوانان را با خود همراه کرده بودند، ببینید کارشان به کجا رسیده که به دامن اسرائیل و آمریکا پناه برده‌اند و تا به امروز تحت حمایت آنها هستند و علیه کشور و مردم‌شان و علیه اسلام ناب با اسرائیل و آمریکا همکاری می‌کنند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: از طرف دیگر این عده امروز برای ما عبرت آموز هستند؛ که چرا به اینجا رسیدند و چرا تا این مقدار انحراف؟ چرا این انحراف را تا به امروز در طول این 40 سال ادامه دادند؟ و امروز آنها کجا هستند؟ امروز در چه موقعیتی هستند و چه چیزی در دست آنها است؟ امروز نزد این ملت چه چیزی دارند؟ در دنیا چه چیزی دارند؟ نزد خدا و وجدان خود چه چیزی دارند؟ اگر امروز به خود برگردند و کلاه خود را قاضی کنند و بگویند ما قبل از انقلاب و پس از انقلاب در طول 40 سال این کارها را کردیم و امروز چه چیزی داریم، به وجدان خود چه جوابی می دهند؟

منیت و خودخواهی، برخی را در ردیف دشمنان ملت برد

وی گفت: آیا حقیرتر و ذلیل‌تر از این‌ها امروز سراغ دارید؟ علتش چه بود؟ یکی از علل انحراف آنها و علتی که آنها را از امام و ملت جدا کرد و بعد در مقابل امام و امت قرار داد و آنها را در ردیف دشمن‌ترین دشمنان این ملت برد، منیت و خودخواهی بود. این منیت امروز ممکن است برای بنده و امثال بنده وجود داشته باشد. این منیت می‌تواند همیشه بزرگترین آسیب ما باشد. امروز هم ممکن است عده‌ای با همین الفاظ و کلمات زیبنده حرفی را بزنند، اما آیا حرف، سخن و نامه نگاری آنها در جهت خواست عموم مردم، اسلام و رضای خدا است؟

حجت الاسلام اژه‌ای بیان کرد: آیا امروز زیر چتر ولایت برخی از این حرف ها را می‌زنند؟ اینجاست که باید از گذشته برای آینده عبرت بگیریم. ببینیم چرا کار این افراد به اینجا رسید. نکند خدایی نکرده ما هم و یا عده‌ای از بین ما با منیت انحراف پیدا کنند. امروز ولی امر ما، عزیز ما، رهبر ما، امام زمان ما، نائب امام زمان ما می‌گویند که نمی‌شود به آمریکا اعتماد کرد، نمی‌شود با او دست مذاکره و دست دوستی داد، چون خیانت کرده و قابل اعتماد نیست، باز هم خیانت خواهد کرد.

معاون اول دستگاه قضا گفت: زمانی دشمنان جلو نمی‌آیند که بدانند ما قوی هستیم. آن زمانی که بعضی کشورهای منطقه قدرت داشتند آمریکا اجازه حمله به آنها را به خود نمی‌داد. کِی صدام را از سوراخ درآوردند؟ آن زمانی بود که صدام کوتاه آمد و دست کمک دراز کرد. کِی قذافی را از بین بردند؟ کِی به کشور لیبی و مصر حمله کردند؟ چرا امروز عده‌ای مقابل خواست مردم هستند یا نمی‌دانند و یا ناخواسته به آرمان‌های مردم پشت می‌کنند. حالا ببینید امروز مردم متدین ما کجا هستند؟ آماده‌تر و عزیزتر از هر زمان هستند.

گام دوم در قوه قضاییه، تحقق عدالت در همه ابعاد و زوایا است

حجت الاسلام ژه‌ای همچنین در ادامه اظهار کرد: نکته دوم نقش قوه قضائیه در گام دوم انقلاب است. این قوه باید در گام دوم انقلاب با تجربه چهل ساله گذشته بتواند نقش اصلی خود را ایفا کند و آن تحقق عدالت در همه ابعاد و زوایا است. تحقق عدالت لوازمی دارد و آن قانون خوب، ساختار خوب و مجری خوب. به حمدالله با انتخاب مقام معظم رهبری که یک نفر فرزند خود قوه قضائیه در رأس قوه است می‌تواند تأثیر گذار باشد.

وی یادآور شد: آنچه که امروز ضرورت دارد روحیه انقلابی و جهادی است. من به شما مردم عزیز قول می‌دهم با تمام روحیه جهادی در خدمت نظام و انقلاب باشیم. برای برنامه خوب قانون خوب و ساختار خوب تلاش می‌کنیم. در اینجا به نقطه نظرات مردم و مسئولین نیاز داریم.

سند راهبردی قوه قضاییه در سه دوره اجرا می‌شود

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: پیش از انتصاب رئیس جدید قوه قضائیه سندی راهبردی برای این قوه نوشته، به مقام معظم رهبری داده شد؛ ایشان این سند را تأیید کردند و فرمودند که سریع اجرایی شود.

وی با بیان اینکه این سند در سه دوره کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اجرایی می‌شود گفت: کوتاه مدت را ظرف شش ماه برنامه‌ریزی کردیم. برنامه‌های میان مدت و بلندمدتش نیاز به همکاری دو قوه دیگر و مردم دارد. ما در برنامه میان مدت گفتیم موانع را از جلو پا بر داریم. ارتباط با بخش‌های مختلف جامعه را بر قرار کردیم و ادامه می‌دهیم. با رجال و نساء و همه کسانی که باید نقطه نظراتشان را داشته باشیم ارتباط داریم.

محسنی اژه‌ای در ادامه گفت: از مجلس تقاضا داریم به ما در قوانین انقلابی کمک کند. از دولت انتظار داریم نسبت به وظایف خودش به درستی عمل کند، در این صورت بسیاری از پرونده‌ها دیگر وجود نخواهد داشت. کمتر از ۶ میلیون ورودی پرونده‌های ما است اگر دولت و شهرداری و نهادهای امثال آن‌ها به وظایف خود درست عمل کنند به صورت چشم‌گیری ورودی پرونده‌های قضائی کاهش پیدا می‌کند.

معاون قوه قضائیه گفت: پیش‌تر حدود ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار چک برگشتی داشتیم؛ اما در سال ۹۷ با وجود تحریم‌های ظالمانه با تصمیم و همکاری قوه قضائیه و دولت، چک برگشتی‌ها به ۱۳ میلیون و چهارصد هزار رسید.

وی در پایان گفت: یکی از پرونده‌های بسیار مهم ما پرونده‌های اختلاف و نزاع است. خواهش ما از مردم این است که خود مردم این مشکلات را حل و فصل کنند و اجازه ندهند به پرونده‌های قضائی تبدیل شود.

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.