انتشار روزانه 12.5 میلیون محتوای غیراخلاقی در فضای مجازی

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی با بیان اینکه روزانه ۲۵۰ میلیون محتوا در اینستاگرام منتشر می‌شود که ۵ درصد آن غیراخلاقی است، گفت: روزانه ۱۲ و نیم میلیون محتوای خلاف ارزش‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شود که باید ساماندهی شود.

هادی نیوز: جواد جاویدنیا در بیست و ششمین جلسه شورای هماهنگی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با موضوع فضای مجازی حقوق کودک گفت: بسیاری از کشورها که ارزش‌های اخلاقی ما را ندارند، خیلی  دقیق تر به موضوعات مربوط در این زمینه می پردازند و ما  ۲۵ میلیون کودک داریم و این کودکان از همان استانداردی استفاده می‌کنند که بزرگسالان برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر فیلترینگ بیشتر جنبه حاکمیتی یافته است  تا اینکه جنبه مردمی و مطالبه عمومی به خودش بگیرد. در حالی که در بسیاری از کشورها به این شکل است و خود مردم خواستار آن هستند و بزرگسالان در  بسیاری از کشورها  در بحث اینستاگرام نسبت به مخاطراتی که این فضا برای کودکان دارد، عکس العمل نشان می دهند.

جاویدنیا ادامه داد: مدت‌هاست که بحث اینترنت طبقه بندی شده  مطرح شده اما اقدام عملی و اجرایی در این زمینه نشده است و جدیدترین فیلترشکن ها و وی پی ان ها در اختیار کودکان است.  فردی می گفت وقتی برای استفاده از فیلترشکن به مشکلی بر می خوریم  از کودکان درخواست کمک داریم که تاسف آور است. متاسفانه کودک ۷ ساله‌ای را در این زمینه داشتیم که پای او به دادگاه باز شد.

جاویدنیا افزود: دسترسی آسان است و در نرم افزارهای جستجوگر و گوگل پلی دسترسی آسان برای کودکان باز است  که جای تاسف دارد و آمار بالایی از فیلترشکن ها و وی پی ان ها در این نرم افزارها منتشر می شود و نیز نرم افزارهای غیراخلافی که وجود دارد نگران کننده است و باید وزارت ارتباطات غیر از بحث محتوا راجع به بحث سالم سازی و اینترنت کودکان توضیح دهند و به جد دنبال آن باشند که چه اقدامی انجام شده است.

وی افزود: متاسفانه در اینترنت کودکان مانعی وجود ندارد و هرچه سریعتر باید اقدام لازم  انجام شود.

جاویدنیا تصریح کرد: ۲۵۰ میلیون محتوای روزانه در اینستاگرام منتشر می شود و ۵ درصد آن مسایل غیراخلاقی است و روزانه ۱۲ و نیم میلیون محتوای خلاف ارزش‌ها منتشر می شود که باید ساماندهی شود.

وی افزود: با تاکید بر وظیفه اصلی دستگاه‌های مرتبط و اینکه با حالت اجبار نخواهیم‌ کودکان را به فضای سالم ببریم و با  تاکید بر زیرساخت های فنی لازم برای تفکیک اینترنت کودکان باید اقدامات لازم را انجام دهیم.

جاویدنیا گفت: سواد فضای مجازی کودکان امر شایسته‌ای است و باید انجام شود  اما نباید کودکان را در این فضا رها کنیم و شما  می‌بینید کشورها در این زمینه چقدر حساسیت دارند.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.