وزیر امور خارجه:

اقتصاد و آینده مردم را در گرو دیدار نمایشی با رئیس جمهوری که به تعهداتش پایبند نبوده قرار نمی‌دهیم

وزیر امور خارجه ایران گفت: ما آمادگی نداریم اقتصاد و آینده مردم را در گرو یک دیدار نمایشی با رئیس جمهوری قرار دهیم که تاکنون به تعهداتش پایبند نبوده و از همه تعهداتش خارج شده است.

هادی نیوز:  محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران قبل از ترک نیویورک در گفتگویی و در پاسخ به این سؤال که با توجه به اظهارات نخست‌وزیر پاکستان مبنی بر اینکه پیام‌هایی را از سوی عربستان برای ایران آورده، آیا طرف ایرانی هم پیغام و پسغامی به عربستان ارسال کرده است؟ گفت: ما همه پیغام‌هایمان علنی است و آن این است که ما به همه همسایگان گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم که امنیت را نمی‌توانند از طریق خرید سلاح از آمریکایی‌ها و باز کردن پای آمریکایی‌ها به منطقه و درگیری در جنگ‌های بی پایان با همسایگانشان به دست بیاورند.

 
وی افزود: امنیت از طریق اعتماد به مردم خودشان و گفتگو و همکاری با همسایگانشان حاصل می‌شود. پیشنهاد مجدد آقای روحانی در مجمع عمومی به همین خاطر بود که یک بار دیگر ما در بالاترین سطح پیشنهاد گفتگوی منطقه‌ای برای صلح را مطرح کنیم.
 
وزیر خارجه با بیان اینکه کسانی که برای ما پیغام آوردند همه تلاش می‌کردند و این تلاششان هم بسیار پسندیده است که از گسترش و تشدید تنش جلوگیری کنند، یادآور شد: ولی راه جلوگیری از تشدید تنش در شرایط کنونی کاملا مشخص است. جنگ یمن را پایان بدهید.
 
ظریف اضافه کرد: جنگ یمن را پایان دهید، یعنی به کشتار صد هزار نفر که تاکنون کشته شدند، 2.3 میلیون که وبا گرفتند، 20 میلیون نفر که در شرایط گرسنگی قرار دادند و تشنج در منطقه را پایان می‌دهید و همینطور به کاسته شدن بیشتر حیثیت عربستان هم پایان داده می‌شود. این بهترین راه‌حل است.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنیم دولت عربستان هر چه سریع‌تر این واقعیت را بپذیرد، سریع‌تر به این وضعیت بسیار خطرناک منطقه ما پایان داده است.
 
وزیر خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره تلاش برخی از کشورهای اروپایی برای مذاکره ایران و آمریکا گفت: خیلی از اروپایی‌ها فکر می‌کنند راه‌حل مشکل آنها این است. ما که بحمدالله مشکلی نداریم، آنها نتوانستند تعهداتشان را در برجام و همچنین تعهداتشان بعد از خروج آمریکا از برجام را انجام دهند. فکر می‌کنند راه‌حل مشکلات آنها این است که ما با آقای ترامپ مذاکره کنیم.
 
وی افزود: این مشکل ما نیست که آنها در اجرای تعهداتشان مشکل و ایراد دارند و یا اراده و توان کافی ندارند که این تعهدات را اجرا کنند. آنها باید برای این مشکل خود راهی پیدا کنند.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما آمادگی نداریم اقتصاد و آینده مردم را در گرو یک دیدار نمایشی با رئیس جمهوری قرار دهیم که تاکنون به تعهداتش پایبند نبوده و از همه تعهداتش خارج شده است.
 
ظریف در پاسخ به این سؤال که پیام آخر شما قبل از ترک نیویورک همین است؟ گفت: بله ما همواره اعلام کردیم و مقام معظم رهبری اعلام کردند که اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند این توفیق را داشته باشند که با جمهوری اسلامی طرف صحبت باشند باید به تعهداتشان برگردند و تحریم‌ها را متوقف کنند.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.