محمد اسماعیلی دهقی

نقش فضای مجازی در نا آرامیهای عراق و لبنان

چرا با وجود هشدارهای جدی کارشناسان نسبت به مخاطرات حکمرانی در عصر فضای مجازی هنوز هم فضای مجازی در کشورهای غرب اسیا جدی گرفته نمی‌شود و همچنان شاهد بی توجهی و کوچک شمردن منطق حاکم بر این فضا توسط دولتمردان و احزاب سیاسی هستیم .

هادي نيوز: نقش افرینی فضای مجازی در به آشوب کشیدن کشورهای مختلف چیز تازه و عجیبی نیست و به اندازه کافی در مورد آن گفته شده است .

نکته قابل توجه این است که چرا با وجود هشدارهای جدی کارشناسان نسبت به مخاطرات حکمرانی در عصر فضای مجازی هنوز هم فضای مجازی در کشورهای غرب اسیا جدی گرفته نمیشود و همچنان شاهد بی توجهی و کوچک شمردن منطق حاکم بر این فضا توسط دولتمردان و احزاب سیاسی هستیم .

به صورت تیتر واراشاره میکنیم که فضای مجازی در کنار مزایا و محاسن بسیاری که برکسی پوشیده نیست چه ظرفیت ها و پتانسیل هایی برای تخریب پایه های حکومت ها دارد و چگونه  نظام های سیاسی را در آستانه سقوط و فروپاشی قرار میدهد:

خدمات و فعالیت های مثبت را کم رنگ و بی خاصیت جلوه میکند 
کاستی ها و نقایص را بزرگنمایی و صد چندان نشان میدهد
امید به زندگی و بهبودی را به صفر میرساند
مسئولین و سیاست مداران را یک پارچه دزد و خائن معرفی میکند 
کشوررا در استانه سقوط و فروپاشی نشان میدهد
خائنین و خودفروختگان را قهرمان تغییر و پیشرفت معرفی میکند .
دشمنان تا بن دندان مسلح خارجی را بزک کرده و بعنوان ناجیان دلسوز معرفی میکند 
مصلحان و دلسوزان واقعی را وطن فروش و محافظه کار قلمداد میکند 

طراحان و سناریو نویسان زبر دست بعد از اطمینان از پخت و پزهایی که کرده اند در زمان مناسب مردم را به خیابان دعوت میکنند و مسیر هموار میشود برای ورود لشگر های بیرون دروازه شهر و ستون پنجمی که از قبل آموزش های لازم را برای هدایت اغتشاشات دیده اند.

بستن و فیلتر کردن فضای مجازی اولین راه حلی است که به ذهن دولتمردان میرسد غافل از این که پخت و پز تمام شده است و الان نوبت سرو کردن غذای پخته شده است گذشته از این که طراحان سناریو برای این قسمت نیز تدبیر کرده و با طرفند های نو به نو عطش روز افزون مردم به فضای مجازی را از طرق مختلف سیراب میکنند 

به نظر میرسد به منظور سامان بخشی به اوضاع و بازگرداندن ارامش به شهر ها در کنار مسکن های رایج  چند اقدام باید با جدیت در دستور کار قرار گیرد که به برخی از آنها اشاره میشود :

حضور چهره های سرشناس در اجتماعات و شنیدن حرف مردم 
انعکاس  هوشمندانه مطالبات مردم از طریق رسانه های دولتی 
گزارش لحظه به لحظه از مراحل اصلاحات مورد نظر مردم 
به تصویر کشیدن و نمایش خدمات انجام شده 
برخورد قهرامیز با مفسدان دانه درشت به صورت علنی
برگزاری دادگاه های علنی و پخش مستقیم جریان محاکمه مجرمین
روشنگری در خصوص دست های پشت پرده
به تصویر کشیدن هنرمندانه افق های امیدبخش 
دعوت از معترضین برای حضور در رسانه ها
استودیویی کردن اعتراضات
کشاندن اعتراض ها به داخل فضاهای بسته و قابل کنترل
دستگیری و معرفی عناصر نفوذی خارجی 

نکته مهم در مورد نا آرامی های مختلف این است که فضای مجازی بر خلاف عنوان بی مسمایی که دارد کاملا حقیقی و انکار ناپذیر است و دولتها باید برای اداره مردم خود در این فضا تدابیر دقیق ، سنجیده و طولانی مدت اتخاذ کنند .

تصمیمات یک شبه و محصول ذهن انسان  های غیر متخصص جز هدر  دادن منابع و اتلاف وقت نتیجه دیگری ندارد و چه بسا چاره اندیشی دیرهنگام خسارت های سنگین و غیر قابل جبرانی را به دنبال داشته باشد .

دست کم گرفتن فضای مجازی و واگذار کردن آن به نهاد های غیر حرفه ای در برخی از کشور ها باعث شده است که امروزه نسل جوان کشورهای غرب آسیا در معرض آسیب جدی قرار بگیرند به عبارت ساده تر مغز و روح نسل جوان دو دستی تقدیم گردانندگان فیس بوک و یوتیوب و دیگر بستر هایی شده است الگوریتم حاکم بر آنها خارج از دسترس دولتمردان است .

کوتاهی در بومی سازی و طراحی شبکه های اجتماعی یکی دیگر از اسیب های جدی است که تا کنون اقدام موثری برای آن اندیشیده نشده و هنوز نسل جوان این کشور ها در محیطی غوطه ور هستند که جریان اصلی حاکم بر آن در خارج از مرزها مدیریت میشود .

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.