آیت الله موحدی کرمانی:

قیمت بنزین باید تدریجی گران می‌شد/ دولت برای گرانی فکری کند

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه نباید قیمت بنزین به یکباره از لیتری هزار تومان به لیتری سه هزار تومان می‌رسید، گفت: در اتاق دربسته هیات دولت تصمیم‌گیری می‌کنند، ولی باید تبعات تصمیمات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در جامعه بنگرند، ضمن اینکه دولت باید برای گرانی فکری کند.

هادی نیوز:  آیت‌الله محمّدعلی موحدی کرمانی در نماز عبادی ــ سیاسی جمعه تهران (۲۲ آذر) که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد گفت: تقوا سنگر مهم انسان است. 

وی افزود: انسان برای پناه از دست وسوسه‌های شیطانی باید به این سنگر پناه ببرند. 

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: وقتی انسان به سنگر تقوا پناه ببرد شیطان دیگر قدرت اغوای انسان را نخواهد داشت. 

موحدی کرمانی با بیان اینکه ایمان عین عمل است و اگر کسی در جایی و در عملی کوتاهی کرد، حتما ایمان ناقص دارد،اظهار داشت: خداوند بر اساس حکمت متعالی‌اش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 4 چیز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در 4 نقطه مخفی کرده است و بر همین اساس انسان نمی‌تواند آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مشاهده کند.

وی در مورد این 4 نقطه، گفت: خداوند رضایت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در عبادت پنهان کرده و رسیدن به رضای پروردگار مقامی بسیار عالی است که برای مثال امام حسین(ع) توانست رضایت پروردگار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دست آورد.

خطیب جمعه تهران تصریح کرد: انسان نمی‌داند که کدام گناه منجر به غضب خداوند می‌شود، لذا باید همواره عبادت پروردگار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهد؛ گاهی کمک به یک فقیر رضای خداوند محسوب می‌شود و گاهی نجات دادن یک فرد گرفتار که همواره عبادت و رضایت پروردگار مدنظرش است، لذا باید بکوشیم هیچ‌گاه گناهی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام ندهیم.

موحدی کرمانی با تاکید بر اینکه انسان نمی‌داند که اجابت دعا در کدام دعا و کدام اقدام وجود دارد لذا باید همواره همت به دعا کردن داشته باشیم، خاطرنشان کرد: اولیای خداوند همواره در بین بندگان مخفی شده‌اند که اسم و لباس آنها در گمنامی است و ممکن است یک رفتگر صالح که همواره از محرمات پرهیز دارد، از اولیای الهی محسوب شود که شاید ناله او زندگی مسئولی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیرورو کند.

وی گفت:‌ نباید هیچ کس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحقیر کنیم؛ چراکه ممکن است از اولیای خداوند باشد که عبادات زیادی داشته و رضایت خداوند برای او از هر چیزی مهم‌تر است.

** مسئولان گوش‌های خود را باز کنند

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه مسئولان باید گوش‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باز کنند، تاکید کرد: معنا ندارد که به مردم وقت ملاقات نمی‌دهند؛ وای به کسی که فکر کند کسی است؛ گویا برخی‌ها از یاد برده‌اند چه کسی بوده‌اند.

موحدی کرمانی افزود: مسئولان ممکن است به دلیل مشغله فراوان وقت کمی داشته باشند، ولی باید فردی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مامور به دیدار با مردم کرده تا حرف‌های آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گوش دهند؛ ندادن وقت ملاقات و تلفن پاسخ ندادن اصلا خوب نیست و همین کارها مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ناراحت می‌کند؛ چراکه نمی‌توانند درد دلشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به آنها بگویند.

** خداوند از مسئولانی که وقت ملاقات به مردم نمی‌دهند راضی نخواهد بود

وی افزود: خداوند از مدیران و مسئولانی که به مردم وقت ملاقات نداده و حرف‌های آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گوش نداده‌اند راضی نخواهد شد تا آن زمان که مردم از دست آن مدیر و مسئول راضی شوند.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: سنت خدا لزوم نرنجاندن دل مردم و رسیدگی به وضع فقرا و ضعفاست. حج مستحب وقتی مظلومان مشکل دارند نمی‌تواند باعث رضایت خداوند شود.

** خداوند نماز شب مسئولان را وقتی مردم گرفتار هستند نمی‌خواهد

موحدی کرمانی با بیان اینکه خداوند، کربلا، حج مستحب و مشهد رفتن مسئولان وقتی که امانت خداوند در دستشان است را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌خواهد، تاکید کرد: آنها باید به مسئولیتشان یعنی رسیدگی به مردم برسند. خداوند نماز شب مسئولان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وقتی مردم گرفتار هستند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌خواهد.

وی تصریح کرد: وقتی مسئولی به زیارت خانه خدا و حج مستحب می‌رود، اما به وظایف اصلی‌اش یعنی رسیدگی به مشکلات مردم عمل نمی‌کند، از او راضی نخواهد شد؛ ان‌شاءالله خداوند همگان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیدار کند. برخی اوقات گناهان انسان و تعداد آنها آنقدر بزرگ می‌شود که پروردگار ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌بخشد.

** گران کردن بنزین باید با برنامه و حساب و کتاب باشد

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به افزایش نرخ بنزین در جامعه و اعتراضات مردم به این اقدام، گفت: چرا دولت تدبیر، تدبیر مناسبی نکرد که چنین چیزی در کشور پیش آید؛ چرا غفلت کردید؟ هر چند که تصمیم گرفتید بنزین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گران کنید و باید قیمت آن واقعی شود، اما این اقدام با حساب و کتاب و برنامه باید باشد.

** نباید مثل فردی که گفت صبح دیدم بنزین گران شده تدبیر کرد

آیت الله موحدی کرمانی ادامه داد: نباید مثل آن فردی که گفت من شب خوابیدم و صبح بیدار شدم و دیدم بنزین گران شده است، نسبت به مسائل تدبیر صورت گیرد؛ عجب! شما هم مطلع نبودید و شما از وضع کشور مطلع نبودید که حالا مطلع شده‌اید؟!‍ خدا کند که این حرف که من هم خبر نداشتم دروغ باشد.

** نباید بنزین به یکباره ۳ هزار تومان می‌شد

وی تاکید کرد: در مسائل بعد از گرانی بنزین دیدیم که چه فاجعه‌ای به وجود آمد و چه خسارت‌ها و تخریب‌هایی انجام شد و چه مناطقی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آتش زدند؛ می‌توانیم بگوییم مطلع نبودیم؟‍! ای کاش در موضوع بنزین اقناع ملی به وجود آمده بود؛ نباید بنزین هزار تومانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به یکباره 3 هزار تومان می‌کردید؛ باید کم‌کم قیمت بنزین افزایش می‌یافت و مردم اقناع می‌شدند.

امام جمعه موقت تهران گفت: مردمی که از گرانی خسته شده بودند، ‌به یکباره دیدند قیمت اجناس و کالا چند برابر شده است؛ این رویه کشور‌داری نیست و این تدبیر نیست.

** در آشوب‌های اخیر روشنگری نه روشنگری شد و نه مردم مطلع شدند

موحدی کرمانی تصریح کرد: در آشوب‌های اخیر نه روشنگری شد و نه مردم مطلع شدند؛ نه افزایش قیمت بنزین گام به گام و تدریجی بود.

وی افزود: نباید قیمت بنزین به یکباره از لیتری هزار تومان به لیتری سه هزار تومان می‌رسید و بهتر بود مرحله به مرحله 500 تومان به قیمت بنزین افزوده می‌شد و این گونه افزایش قیمت صورت می‌گرفت.

 

آیت‌الله موحدی کرمانی تصریح کرد: چقدر در جریانات اخیر، گفتگو،‌ اقناع ملی و تدریج در افزایش قیمت صورت گرفت؟ نمی‌خواهم بگویم نبود، ولی بسیار کم بود.

خطیب جمعه تهران گفت: مردمی که نمی‌توانند نسخه داروهای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیرند بعد از گرانی بنزین هیجان‌زده شده و سوار بر موج شدند و دشمن هم مترصد این فرصت‌هاست.

وی گفت: باید در کشور تدبیر باشد؛ شما که الحمدالله دولت تدبیر هستید و باید مسائل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تدبیر کنید.

** تبعات تصمیمات در اتاق‌های دربسته را در جامعه بنگرید

موحدی کرمانی گفت: در اتاق دربسته هیات دولت تصمیم‌گیری می‌کنند، ولی باید تبعات تصمیمات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در جامعه بنگرند، ضمن اینکه دولت باید برای گرانی فکری کند.

خطیب جمعه تهران تاکید کرد: افزود: جان مردم به لب رسیده است و مردم دارو پیدا نمی‌کنند؛ اگر هم دارو پیدا کنند نمی‌توانند خریداری کنند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به حقوق‌های نجومی در کشور، گفت: حقوق‌های کلان در کشور معنا ندارد و باید آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کم کنید و نصف کنید و به مردم بیچاره و فقیر بدهید.

وی در پایان به شهرداری تذکر داد و خاطرنشان کرد: وقتی پدری می‌خواهد یک طبق  روی خانه خود بسازد و پسر تازه دامادشده‌اش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آنجا ببرد، مقدار زیادی شهرداری مطالبه پول از او می‌کند که این جای گلایه دارد؛ خدا همگان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از خواب غفلت بیدار کند.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.