دکتر صدرالحسینی:

دولت آمریکا ویروس کرونا را ابزاری علیه ایران می بیند

همواره تجربه ثابت کرده است آمریکایی‌ها در تعهدات و پیشنهادات خویش به خصوص در مورد کمک به ملت های دیگر اصلا صادق نیستند؛ هدف آن‌ها از مطرح کردن کمک کرونایی به جمهوری اسلامی نیز ایجاد شکاف بین مردم و حاکمیت است.

هادي نيوز:همواره تجربه ثابت کرده است آمریکایی‌ها در تعهدات و پیشنهادات خویش به خصوص در مورد کمک به ملت های دیگر اصلا صادق نیستند؛ هدف آن‌ها از مطرح کردن کمک کرونایی به جمهوری اسلامی نیز ایجاد شکاف بین مردم و حاکمیت است. به این مفهوم که به مخاطبین خویش بگویند جمهوری اسلامی توانمندی های لازم در بخش های آزمایشگاهی، تجهیزاتی، پزشکی ودرمانی درمقابله با این ویروس را درکشورخودشان ندارد و آنها مجبور شدند آرمان‌ها، ارزش‌ها، روندها و روش های41 ساله خود را زیر پا بگذارد و از آمریکا درخواست کمک کند و حتی با آن‌ها وارد مذاکره شود.

 در اوایل ماه نوامبر ٢٠١٩ وجود ویروس کرونا در شهر «ووهان» در مرکز چین آشکار شد. مقامات چین کشف آن را روز ٧ ژانویه ٢٠٢٠ اعلام کردند. با توجه به همه گیر شدن این ویروس و برخورد اولیه آمریکایی ها با این موضوع، اتهام دست داشتن آن‌ها به تهیه ویروس کرونا را افزایش می‌دهد. در این میان، اما درست در شرایطی که آمریکا خود در مقابل این ویروس ناتوان بوده و حاضر به لغو تحریم‌های ضدایرانی نیست، به ایران پیشنهاد کمک و همکاری برای مقابله با این ویروس داده است! 

*** هدف آمریکایی‌ها از پیشنهاد کمک به ایران در مقابله با ویروس کرونا چیست؟
یکی از موضوعات اساسی که آمریکایی‌ها برای به چالش کشیدن انقلاب و جمهوری اسلامی و سوءاستفاده از موقعیت پدید آمده در حال انجام آن هستند، مسئله ویروس کرونا است. در حقیقت آمریکایی‌ها در پیشنهاد کمک خود صادق نیستند و هدف آن‌ها از مطرح کردن این موضوع ایجاد شکاف بین مردم و حاکمیت در ایران است. از یک‌سو می گویند آماده کمک به جمهوری اسلامی ایران هستیم، از طرف دیگر می خواهند جمهوری اسلامی با انجام این درخواست در حقیقت ایجاد اولین حلقه مذاکره و گفتگو با آمریکایی‌ها را آغاز کند. ما می‌دانیم امپراتوری رسانه‌ای آمریکا می‌تواند با توجه به توانمندی که در قلب واقعیت ها در مهندسی افکار عمومی دارد، موضوع درخواست جمهوری اسلامی را به شیوه‌های مختلف در رسانه های متعدد دیداری و شنیداری و مجازی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و پزشکی به سود اهداف سودجویانه و آرمان شکننده آمریکا تغییر دهد. به این مفهوم که بگوید جمهوری اسلامی توانمندی مقابله با این ویروس را در کشور خودش ندارد و مجبور شده آرمان‌ها، ارزش‌ها، شعارها و روندها و روش های 41 ساله خودش را زیر پا بگذارد و از آمریکا درخواست کمک کند و حتی با آن‌ها وارد مذاکره شود. از سویی دیگر می‌تواند این ادعا را داشته باشد که جمهوری اسلامی به خاطر تحریم‌های اقتصادی و شکننده ای که آمریکایی‌ها به وجود آوردند و مدتی از آن به نام "فشار حداکثری" نام می برند و به دنبال تحقق تحریم های شکننده برای ملت ایران هستند، ایران در حال حاضر کشوری ضعیف شده و نمی‌تواند به مردم خودش خدمات بهداشتی و درمانی ارائه دهد. از طرفی دیگر این موضوع را می‌تواند در قالب انواع و اقسام گزارش‌ها، تحلیل‌ها و نوشته‌ها در رسانه‌های دیداری و شنیداری در فضای مجازی ایجاد کند و به مخاطبین خویش در اقصی نقاط دنیا القاء کند که مردم دنیا، اگر هرچه قدر تلاش و کوشش بنمایید و شعار برای  استقلال و آزادی بدهید و حتی به این خواسته خویش هم نائل آیید در نهایت مجبور خواهید شد با آمریکا در حوزه‌های مختلف ارتباط داشته باشید و نیازهای خود را از طریق این ارتباط که نحوه آن را نیز آمریکا مشخص می کند برطرف کنید؛ بنابراین هدف آمریکا از ارائه این پیشنهاد، نشان دادن قدرت خود در حوزه های مختلف و ضعف ایران به جهانیان است. 

*** چرا در این قضیه نمی‌توان و نباید به آمریکا اعتماد کرد؟
تجربه ثابت کرده که آمریکایی‌ها به هیچ‌یک از تعهدات و قول های خودشان پایبند نبودند و همواره به دنبال این مسئله هستند که کشورهایی با ادعای استقلال را ضعیف کنند و با  ضعیف نشان دادن آنها در منظر جهانیان و مرعوبین داخلی، با آنها  وارد گفتگو شوند. در این رابطه جمهوری اسلامی به هیچ عنوان نباید درخواستی از آمریکایی‌ها داشته باشد، به دلیل سابقه بدی که آمریکایی‌ها در موارد متعدد مانند مسئله برجام و پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی دارند این سابقه را برای همه واضح می سازد. این نکته را نباید فراموش کرد که کمتر از دو سال گذشته علی‌رغم وجود مذاکرات طولانی بین کشورهای عضو توافقنامه برجام، آمریکایی‌ها با خروج یک‌جانبه از این توافق، از یک طرف دوئیت و دشمنی خود بر علیه ملت ایران را دوچندان کردند و از طرف دیگر، اجازه همراهی عملی نیز به کشورهای اروپایی باقی مانده در این توافق را با انواع حیله ها ندادند؛ بنابراین اعتماد به آمریکایی‌ها در این شرایط می‌تواند برای جمهوری اسلامی ضرر مطلق داشته باشد؛ از طرفی دیگر، اوضاع و احوال شیوع این ویروس در آمریکا به شکلی پیش می رود که حتما این کشور مجبور به کمک از دیگر کشورها مانند چین برای مقابله با این بیماری خواهد شد، در واقع بخشی از حقایق گفته شده توسط بعضی از مقامات درمانی، شهرداران، فرمانداران و اعضاء کنگره و سنا حاکی از وخیم بودن شرایط در این کشور می باشد، بلاخص اینکه گفته می شود متاسفانه سیستم درمانی دستور دارد در مورد افراد سالخورده تلاش و هزینه زیادی صورت ندهد.
ضمنا چرا آمریکایی ها اگر امکاناتی دارند در درجه اول برای شهروندان خویش و سپس به همپیمانان خود کمک نمی کنند، در این رابطه این کشور هنوز به درخواست تعدادی از دوستان اروپایی خویش پاسخ نداده است.
نکته دیگر این‌که با توجه به شواهد موجود، آمریکایی‌ها یکی از کشورهایی هستند که احتملاً در ایجاد این ویروس دست‌کاری شده نقش اساسی داشته اند و متهم اصلی در این ماجرا هستند؛ بنابراین نمی‌توان به دولتی که خودش جزء متهمین جنایت‌پیشه بشری و به نام دولت تروریستی معروف است و شخصیتی مانند سردار حاج قاسم سلیمانی که مظهر مقابله با تروریست تکفیری در منطقه غرب آسیا بود را به دستور رییس جمهورش ترور می کند و بصورت علنی آن را در رسانه ها اعلام و از آن ابراز خوشحالی می کند، اعتماد نمود و دست نیاز به سمت او دراز کرد و برای مقابله با این ویروس منحوس از آن‌ها کمک خواست؛ مایکل جونز پژوهشگر و نویسنده آمریکایی می گوید ایران باید نسبت به هرگونه پیشنهاد کمک از سوی آمریکا بسیار مشکوک و مظنون باشد.
می توان با زبان ساده گفت: ما را به خیر تو امید نیست، شر مرسان! اگر شما می خواهید صداقت خود را به ملت ایران نشان دهید و اهداف پلیدی پشت سر پیشنهاد کرونایی تان نیست تحریم ها ظالمانه را بردارید.
نکته حائز اهمیت در این موضوع، این است که دلایل مختلفی بر متهم بودن آمریکا می‌توان اقامه کرد؛ آمریکایی که خودش جزء متهمین این قضیه هستند و دلایلی بر علیه آن‌ها وجود دارد که ثابت می‌کند آمریکا در تولید ویروس دستکاری شده کرونا دست داشته است که به برخی از آن دلایل اشاره خواهم کرد:
1- مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی آمریکا در ایالت مریلند واقع است، در آن مرکز دائماً در مورد جنگ بیولوژیک یا همان جنگ بیوترویسم در حال تحقیق هستند. در این خصوص می‌توان به اسنادی اشاره کرد که مقامات آمریکایی برای تداوم دشمنی از آن استفاده می‌کنند؛ مثل شادی وزیر بازرگانی آمریکا از انتشار این ویروس در چین و اثرات مثبت آن برای اقتصاد آمریکا.
2- رزمایش ارتش آمریکا در اکتبر سال 2019 ؛ رزمایش ارتش آمریکا بنام آمادگی‌های همه‌جانبه در برابر بیماری‌های جهانی برگزار شد؛ با برگزاری این رزمایش شائبه به وجود آمد که آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد یک ویروس همه‌گیر و یک جنگ بیولوژیک در جهان هستند.
 3- شباهت‌های ویروس کرونا در آمریکا و دیگر کشورها؛ ویروسی که بنام کرونا در کشورهای کانادا، ایران، کره شمالی و تایلند و  بعضی دیگر از کشورهای جهان شناسایی شدند شباهت‌ زیادی به ویروسی داشت که در آمریکا دیده شده است. علی‌رغم اینکه آمریکایی‌ها با یک اقدام پیش‌دستانه موضوع انتشار ویروس کرونا را از شهر ووهان چین می‌دانند به گفته ترامپ ویروس از نوع چینی و پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا ویروس را ووهان می‌داند. آمریکایی‌ها به دلیل اینکه مهم ترین و بزرگترین رقیب اقتصادی خود را از صحنه خارج و یا این کشور را در دیدگاه جهانیان تخریب و غیر متمدن معرفی کنند با یک اقدام ناجوانمردانه تبلیغاتی دنبال این مسئله بودند که این ویروس را در درجه اول شرقی و به خصوص چینی معرفی کنند. ولی واقعیت امر این است که ویروس‌هایی که در بسیاری از کشورها دیده شد، شبیه ویروس آمریکایی است.
4- تولید و ساخت فیلم‌های شیوع ویروس، در طول دهه‌های گذشته فیلم‌هایی با موضوع شیوع بیماری‌های همه‌گیر در آمریکا ساخته شده است. ساخته شدن چند فیلم در آمریکا نشان دهنده این است که ارتش آمریکا و نظام سیاسی آمریکا به دنبال تهیه این سلاح‌ها و استفاده آن بر علیه رقبای خود می باشد؛ مانند فیلم "شیوع" که در سال 2011 ساخته شد و همانند ویروس کرونا فعلی است.
5- در راستای متهم بودن آمریکا، حرکت یک قطاری بنام ویروس کووید-19 که با مراقبت‌های شدید و دقیق امنیتی که از برخی ایالت‌های آمریکا عبور در حال عبور بود. عکس‌هایی نیز از آن قطار موجود است.
6-برخورد اولیه آمریکایی‌ها با موضوع ویروس کرونا، در ابتدای همه‌گیر شدن ویروس کرونا در جهان، مقامات کاخ سفید و شخص ترامپ موضوع ویروس کرونا را ساده تلقی و آن را به شوخی می گرفتند، که اینچنین قلمداد می شد که ترامپ و این مقامات که اینچنین بی محابا در محافل پرجمعیت حاضر می شوند و به افراد دست می دهند، ویروس را می شناسند و قبلا  واکسن این ویروس را تزریق نموده اند.
7 -مایکل جونز و تعدادی دیگر از اندیشمندان آمریکایی ویروس موجود در جهان را یک سلاح بیولوژیک آمریکا می دانند که از دست سازندگان آن خارج و این اپیدمی و بحران جهانی را ایجاد کرده است. البته قطعیت این موضوع هنوز بطور کامل قابل اثبات نیست.

*** در حال حاضر وضعیت داخلی آمریکا نسبت به این ویروس همه گیر چگونه است؟
 آمارها تا اینجا نشان می دهد که بیش از  120 هزار نفر در آمریکا مبتلا به این ویروس هستند و از چین پیشی گرفته و رکورد دار جهانی است و علاوه بر آن 2500 نفر کشته در آمریکا به ثبت رسیده است؛ تازه ترامپ چند روز قبل اعلام نمود طی دو هفته آینده شاهد مرگ و میرها خواهیم بود و اگر آمریکا حدود 200 هزار کشته در بحران کرونا بدهد مناسب خواهد بود و بیماری کنترل خواهد شد!
در همین رابطه تام بازرت مشاور پیشین «امنیت داخلی» دونالد ترامپ هشدار داده که آمریکا تحت شرایط کنونی به زودی بیشترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان را به خود اختصاص خواهد داد. او در حساب توئیترش نوشته: متأسفانه در حال حاضر شمار مبتلایان به ویروس کرونا تائید می‌کند که آمریکا دارای بیشترین مبتلایان به این ویروس را در سطح جهان دارد و در چند روز آینده صدرنشین مبتلایان کرونا خواهد بود. با توجه به شیوع سریع ویروس کرونا درآمریکا، مقابله با کرونا به یک افتضاح ملی تبدیل شده است! از جمله می توان به تعلیق پرستاران آمریکایی از کار به دلیل انتقاد از کمبودها!، شهردار بالتیمور آمریکا که گفته به خاطر شیوع کرونا از تیراندازی به یکدیگر خودداری کنید!، یا روزنامه پرتیراژ لس آنجلس تایمز به مردم آمریکا که از مردم این کشور درخواست کرده برای مقابله با کرونا اسلحه نخرید؛ و با هم مهربان باشید. و یا به بیمار کرونایی در آمریکا که صورتحساب 35 هزار دلاری دریافت کرد. و یا به دختر جوانی مبتلا به کرونا که در یکی از بیمارستان های آمریکا به دلیل عدم پرداخت پول به خاطر فقر مرده است؛ اشاره کرد.

*** آمریکایی‌ها از سویی سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده و از سویی ادعای آمادگی برای کمک دارند. این تناقض در چیست؟
در طول حدود پنجاه روزی که از همه‌گیری ویروس کرونا در ایران می‌گذرد، آمریکایی‌ها در همین ایام پنج نفر از دانشمندان ما را در حوزه‌های علمی و دانشگاهی تحریم کردند و  با اتهام‌های واهی اعلام کردند آن‌ها جزء تحریم‌های این کشور هستند. آقای کوهن سناتور سابق عضو حزب جمهوری‌خواه ایالات متحده آمریکا حدود چهار روز قبل اعلام کرد شرایط جمهوری اسلامی در مقابل آمریکا تغییری نکرده و همچنان تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف ادامه دارد. از طرف دیگر مقامات آمریکایی اعلام می‌کنند در حوزه‌هایی مانند دارویی و پزشکی و تجهیزات پزشکی جمهوری اسلامی ایران تحریم نیست؛ اما از سوی دیگر مقامات آمریکایی برخی از کشورهای اروپایی و تعدادی از کشورهای شرقی را از معامله با ما می‌ترساند؛ یعنی به گونه‌ای با آن‌ها رفتار می‌کند اگر در این حوزه‌ها با جمهوری اسلامی وارد مذاکره شوند مورد تحریم سخت آمریکا قرار می‌گیرند. نکته حائز اهمیت دیگر، موضوع بانک جهانی است، با نفوذی که آمریکایی‌ها در آنجا دارند اجازه ارتباطات اقتصادی و بانکی به ایران ندادند و از ایران برای استماع چرایی درخواست وام که حق هر کشور عضو و پرداخت کننده حق عضویت است ندادند! از طرف دیگر با فشار بر نهادها و مؤسسات بیمه ای همچنان جمهوری اسلامی را در شدیدترین فشارها قرار دادند؛ علارغم اینکه گروهی از نمایندگان و سناتورهای دموکرات آمریکایی و برخی گروه‌های چپ‌گرا و اسلامی، افراد موثر و ارشد اندیشکده های معتبر مانند پروفسور جرت بلانگ از اندیشکده کارنگی که با امضای یک نامه از ترامپ و وزرای خارجه و خزانه‌داری او خواسته‌اند تا تحریم‌های ایران را برای مدت موقت 120 روزه لغو شود مقامات کاخ سفید به این درخواست ها نیز پاسخ مثبت  ندادند.

***آیا آمریکایی‌ها در زمینه مبارزه با ویروس کرونا توان کمک به دیگرکشورها را دارند. این موضوع را چگونه می‌بینید؟
پاسخ این سؤال را می‌توان در فرمایشات مقام معظم رهبری در روز سوم فروردین بخوبی مشاهده نمود؛ به فرموده رهبر معظم انقلاب در زمینه مبارزه با ویروس کرونا؛ سران آمریکا چند بار تا حالا گفته‌اند که ما حاضریم از لحاظ درمان و دارو به شما کمک کنیم؛ چند بار تکرار کرده‌اند که فقط شما از ما بخواهید تا به شما از لحاظ دارو و درمان کمک کنیم. این جزو آن حرف‌های بسیار عجیب است که به ما می‌گویند که از آن‌ها درمان بخواهیم و دارو بخواهیم. اولاً خودتان دچار کمبودید؛ الآن خبرهایی که از آمریکا می‌رسد، یعنی حرف‌هایی که خود آمریکایی‌ها می‌زنند، شهردار فلان شهر، رئیس بهداری فلان نقطه، رئیس بیمارستان فلان ایالت، خودشان دارند صریحاً می‌گویند که دچار کمبودهای وحشت‌آوری هستند؛ هم از لحاظ وسایل پیشگیری در بُروز بیماری، از ابتلای به بیماری، هم در دارو و مانند این‌ها. اگر چیزی دارید و دستتان باز است صرف خودتان بکنید. ثانیاً شما آمریکایی‌ها متّهمید به اینکه این ویروس را شما تولید کرده‌اید؛ بنابراین این حرفی نیست که کسی از ملّت ایران و مردمان دنیا قبول کنند. به جز این فرمایش، این ابهام وجود دارد که چرا آمریکا همپیمانان اروپایی و عرب خو را که که در بعضی از آنها پایگاه نظامی دارد و یا عضو یک اتحادیه نظامی یا اقتصادی می باشند و در حال حاضر به کمک های بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی نیاز مبرم دارند و حتی بعضا در این مورد اقدام به دزدی آشکار از دیگر کشورها نموده اند رها کرده و اعلام آمادگی برای کمک به جمهوری اسلامی ایران که ده ها مرتبه نسبت به ملت آن ابراز دشمنی بی پرده نموده است، کرده است.
 
*** به‌عنوان سؤال آخر، توانمندی های داخلی کشور را در مقابله با ویروس کرونا را چگونه می‌بینید؟
در این زمینه باید به صحبت های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که در نشست خبری اخیر خود اشاره کرد؛ در صورتی که ایران از آمریکا برای مقابله با کرونا درخواست کمک کند، ایالات متحده به کمک تهران خواهد آمد. همواره تجربه ثابت کرده در دهه های گذشته آمریکا با جمهوری اسلامی خصومت زیادی داشته است و در همین خصوص باید در چنین شرایطی در مقابل دشمن قدیمی حالت تهاجمی گرفته شود، با توجه به صحبت های نوروزی مقام معظم رهبری که فرمودند آمریکایی‌ها متّهم به تولید ویروس کرونا هستند و این ویروس را تولید کرده‌اند؛ من نمی دانم چقدر این اتّهام حقیقی است، امّا وقتی این اتّهام وجود دارد کدام عاقلی به شما اعتماد می کند که شما بیایید برای او دارو بیاورید؛ ممکن است داروی شما یک وسیله‌ای باشد برای اینکه این بیماری را بیشتر گسترش بدهد. هیچ اعتباری ندارید؛ به شما اعتمادی نیست. ممکن است یک دارویی را شماها تجویز کنید، یا وارد کشور بکنید که این ویروس را ماندگار کند و مانع تمام شدنش بشود؛ یعنی اگر چنانچه این تهمت درست باشد و شما این ویروس را به وجود آورده باشید، این کارها از شماها بر می‌آید. یا اگر کسی را به عنوان درمان‌کننده و پزشک بخواهید بفرستید، ممکن است او بخواهد بیاید اینجا، اثر عملی سمّی را که تولید کرده‌اند را از نزدیک ببیند؛ چون گفته می شود که با استفاده‌ی از آشنایی‌های ژنتیک ایرانی که از وسایل مختلفی به دست آورده‌اند، یک بخشی را بالخصوص برای ایران درست کرده‌اند؛ خب این ممکن است بخواهد بیاید ببیند که اثرش چگونه شد؛ اطّلاعات خودشان را تکمیل کنند و دشمنی خودشان را بیشتر کنند؛ بنابراین این حرفی نیست که کسی از ملّت ایران این را قبول کند. از این رو همواره در طول چهل سال گذشته ظرفیت‌های بالای جمهوری اسلامی در مقابل چنین آسیب‌هایی خودش را نشان داده است. از جمله در دوران دفاع مقدس؛ ملت ایران فراموش نخواهد کرد، کشور آلمان بزرگ‌ترین تأمین کننده گازهای شیمیایی به صدام بعثی بود، در عین حال این کشور پذیرنده مجروحین شیمیایی ایران نیز بود، در اکثر اوقات مجروحین ایرانی در زمان بازگشت با درخواست همراهی تعدادی از پزشکان آلمانی روبرو می‌شدند و این یعنی اینکه آنان به دنبال معاینه مجروحین دیگر شیمیایی ایرانی در کشور ما بودند تا بدین‌وسیله بتوانند کاستی‌های کارخانه‌های ساخت مواد شیمیایی خود را با اطلاعات دقیق به حداقل برسانند، بنابراین در مورد ادعای کمک‌های بشردوستانه و یا اعزام پزشکان بدون مرز از بعضی از کشورهای هم‌پیمان آمریکا مانند فرانسه کاملاً باید با احتیاط و بدبینی عمل نمود؛ هنوز یاد و خاطره ایثار دانشمندان هسته‌ای که توسط بعضی از به‌اصطلاح بازرسان آژانس بین‌المللی هسته‌ای شناسایی و به سرویس‌های اطلاعاتی دشمنان ملت ایران معرفی شدند، فراموش نشده است؛ در همین ماه‌های اخیر نیز یکی از همین بازرسان به دنبال آلوده نمودن بخش‌هایی از یکی از مراکز حساس هسته‌ای مورد بازرسی خود در ایران بود که توسط نیروهای امنیتی دستگیر و مواد آلوده به دست آمد.
با توجه به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، کشور ظرفیت مقابله با چالش ها در هر سطحی را داراست؛ باید ظرفیت های داخلی شناسایی شود و افرادی مومن، باانگیزه، جوان، کاردان، و متشرع به کار گرفته شوند و نیازهای موجود در زمینه پیشگیری، جلوگیری از شیوع، ابزار تشخیص، دارو و واکسن این ویروس منحوس را برای بشریت مهیا نماییم؛ به نظر می رسد فرصت بسیار خوبی برای اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در آغاز دهه پنجم از انقلاب در مقابل جوانان قرار گرفته است که انشاءالله از این فرصت به نحو مطلوب استفاده شود.
گفتگو از وحید قاسمی
منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.