شش کتاب برای شناخت ششمین امام(ع)

«انسان ۲۵۰ ساله»، «سیره پیشوایان»، «پندهای امام صادق (ع)» از جمله آثاری است که می‌تواند سیره امام صادق را با زبانی ساده و رسا ترسیم و تشریح کند.

هادي نيوز: روز ۲۵ شوال مصادف است با شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) امام ششم شیعیان است.

تاثیر آن امام همام بر احیای علوم و احکام نبوی غیر قابل انکار است. 

در ادامه شش کتاب با محوریت زندگی و سیره ایشان معرفی می‌شود که در ادامه با آن اشنا می‌شوید.

«انسان ۲۵۰ ساله»

«انسان ۲۵۰ ساله» شامل بیانات مقام معظم رهبری درباره‌ی زندگی سیاسی ائمه‌ معصومین (علیهم السلام) است که توسط مرکز صهبا (ایمان جهادی) گرد آوری و تنظیم شده است.  

 از متن کتاب

«اگر عمر با برکت ائمه اطهار را ۲۵۰ سال در نظر بگیریم، انگار یک انسانی که ۲۵۰ سال عمر کرده است. انسان ۲۵۰ ساله‌ای که در مقاطع گوناگون تاریخی عملکردهایی مختلف را از خود بروز داده است. این‌گونه تمام عملکردهای ائمه در مقاطع گوناگون برای ما قابل فهم‌تر خواهد بود.

هر انسانی که از عقل و حکمت برخوردار باشد ـ ولو نه از عصمت ـ در یک حرکت بلند مدت، تاکتیک‌ها و اختیارهای موضعی خواهد داشت. گاهی ممکن است لازم بداند تند حرکت کند و  گاهی کند، گاهی حتی ممکن است به عقب نشینی حکیمانه دست بزند، اما همان عقب نشینی هم از نظر کسانی که علم و حکمت و هدفداری او را می‌دانند، یک حرکت به جلو محسوب می‌شود. با این دید، زندگی امیرالمومنین(ع) با زندگی امام مجتبی(ع) با زندگی حضرت ابی عبدالله حسین با زندگی هشت امام دیگر ـ تا سال دویست و شصت ـ یک حرکت مستمر است. تمام کارهای ائمه در طول این ۲۵۰ سال کار یک انسان با یک هدف، با یک نیت و با تاکتیک‌های مختلف است.»

 درباره کتاب

بیانات مهم و مبسوط رهبر معظم انقلاب اسلامی در دومین کنگره جهانی امام رضا علیه‌السلام ـ مرداد ۱۳۶۵ ـ درباره عنصر جهاد و مبارزه سیاسی در زندگی ائمه علیهم‌السلام و طرح عنوان کلیدی «انسان ۲۵۰ ساله» که تصویرگر حرکت یکپارچه و پیوسته ائمه به سوی مقصدی واحد است، بهانه‌ای شد تا نویسندگان کتاب با جمع‌آوری بیانات ایشان درباره زندگی ائمه معصومین که حول این محور متعالی ایراد شده‌اند، مجموعه‌ای منظم و هدف‌دار را گردآوری کنند که محصول جمع‌آوری بیانات معظم له، کتابِ «انسان ۲۵۰ ساله» شده است.

عنوان کتاب برگرفته از کلام مقام معظم رهبری است و بیانگر نوع نگاه ایشان به زندگی سیاسی‌ـ‌ مبارزاتی ائمه علیهم‌السلام است. این کتاب شامل ۱۷ فصل است که نحوه چینش عناوین فصل‌ها، به صورت ترتیبِ تاریخی زندگی ائمه از دوران پیامبر اعظم تا دوره امام جواد، امام هادی و امام عسکری است که بیانات مقام معظم رهبری درباره این سه امام بزرگوار در یک فصل ارائه شده است.

محتوای کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» به دنبال انتقال مفهومی متعالی از مسیر و مقصد زندگی مجاهدت ائمه است و از این رو بیش از آنکه یک کتاب تاریخیِ صِرف باشد، یک فرا تحلیلِ تاریخی است؛ که به جای شرح و تفصیل وقایع زندگی ائمه، نگاهی کل‌گرا به زندگی هر یک از معصومین با توجه به بستر تاریخی دوره مربوطه و در راستای مقصود واحدی که همه این بزرگواران دنبال می‌کردند ارائه می‌دهد.

پندهای امام صادق علیه السلام

«پندهای امام صادق علیه السلام» به کوشش «محمدمهدی نادری قمی» تالیف و توسط مرکز انتشارات «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره )» منتشر شده است.

درباره کتاب:

این کتاب با بیانی ساده اما کلامی پر محتوا برای سالکان راه رسیدن بخدا بسیار توصیه می‌شود. محور اصلی ۲۸ درس این کتاب، شرح و توضیح مبسوط حدیثی گرانبها از امام صادق (علیه السلام)، خطاب به عبدالله بن جندب است. آن حضرت در این حدیث به بسیاری از مباحث و موضوعات اخلاقی اشاره فرموده‌اند. هر یک از مطالب این کتاب گنجی گران قدر، توشه‌ای تمام ناشدنی، و پرتوی درخشان برای ره‌جویان صادق است. 

موضوعاتی چون دوستان واقعی اهل بیت (علیهم السلام) با اشاره به ویژگی‌های آنان، شرح چگونگی نگاه مؤمن به دنیا، نشانه‌های ایمان واقعی و علامت‌های مؤمن حقیقی، توضیح ثمرات استقامت در دین، بیان مفهوم خوف و رجا، اشاره به دام‌های شیطان، شرح نماز مقبول و راه‌های رسیدن به جوار الهی و نیز توضیح و بیان نشانه‌های شیعه واقعی از منظر امام صادق (ع) از جمله مباحثی است که در این کتاب به آن‌ها اشاره شده است.

سیره پیشوایان

«سیره پیشوایان» به قلم «جعفر سبحانی تبریزی» نوشته شده و توسط  «موسسه تعلیماتی و تحقیقاتی امام صادق (ع)» منتشر شده است.

درباره کتاب

از ویژگی‌های بارز این کتاب می‌توان به نثر بسیار ساده، روان و داستان گونه آن اشاره کرد که توسط انتشارات موسسه امام صادق علیه السلام  به بازار فرهنگ عرضه شده است. 

نویسنده در این کتاب، در حد توان خویش کوشیده است در شرح سیره هر یک از ائمه، نخست فضای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی آنان را در پرتو اسناد و مدارک تاریخی روشن کرده و دور نمای روشنی از آن به وضوح با آن فضا سازگار و متناسب بوده است، تشریح کند.

با این دید، مولف محترم، هر یک از ابعاد مختلف زندگی آن بزرگواران را، از قبیل: بعد سیاسی و مبارزاتی، بعد اجتماعی، بعد فرهنگی، بعد کرامات و خوارق عادات و...، و در جایگاه مناسب خود قرار داده و نشان داده است که مناسبترین شیوه، بلکه تنها راه، همان بوده که امام برگزیده است

کتاب سیره پیشوایان که حاصل سالها تحقیق و تالیف نویسنده محترم است،با توجه به تنظیم و پرداخت مطالب، سبک قلم و نگارش، شیوه طرح مسائل، استناد به منابع و مآخذ و... در میان اشباه و نظائر خود، کاملا تازگی دارد و امید است انتظارمشتاقان و علاقه‏ مندان به مطالعه زندگی امامان را بر آورده سازد.

چهل داستان و چهل حدیث از امام صادق علیه السلام

«چهل داستان و چهل حدیث از امام صادق علیه السلام» تو سط عبدالله صالحی نجف‌آبادی، تالیف و توسط موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت (ع)

 درباره کتاب

«چهل داستان و چهل حدیث از امام صادق علیه السلام» مجموعه‌ای است از داستان‌های جذاب دوران زندگی امام جعفرصادق علیه السلام.

این  کتاب ابتدا با نگاهی اجمالی به زندگی امام صادق علیه السلام آغاز می‌شود. نگارنده در اثنای حکایات، نمونه‌هایی از فضایل، مکارم و معجزات آن بزگوار را ذکر می‌کند، و در پایان نیز با استناد به منابع روایی معتبر، چهل حدیث گوهربار از آن حضرت را به همراه ترجمه ساده، آورده است.

 در مقدمه این کتاب آمده است:

«نوشتاری که در اختیار شما خواننده گرامی قرار دارد برگرفته شده است از زندگی سراسر آموزنده هشتمین ستاره فروزنده و پیشوای بشریت، و حجت خداوند برای هدایت بندگان. آن شخصیت برگزیده حق، که مخزن معارف و اسرار الهی بود و لقب صادق آل محمد (ص) را به خود اختصاص داد و مذهب شیعه حقه؛ و نیز علوم و احکام الهی توسط آن حضرت، در بین جامعه بشری نشر و گسترش یافت تا جائی که شیعه به عنوان مذهب جعفری شناخته شد؛ و بلکه رهبران دیگر مذاهب و فرقه ها در مکتب حضرت صادق علیه السلام علوم خود را آموختند؛ و به علل و دلایلی راه دیگری را برگزیدند.»

حوزه

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.