ابوالحسن سلطانی زاده

مفهوم شناسی تحریف در قرآن و نسبت کار ویژه آن با انقلاب اسلامی

بررسی جریان تحریف در قرآن کریم می پردازیم تا ببینیم آیات الهی در خصوص این جریان خطرناک چگونه سخن می گوید و پس از آن به نقش کار ویژه این جریان در شرایط امروز انقلاب اسلامی می پردازیم.

هادي نيوز: اساساً تحریف از نظر لغوی یعنی گردانیدن ، تغییر دادن اصل کلام ، دگرگون کردن ، قلب کردن و در اصطلاح ، معلم شهید استاد مطهری در جلد دوم کتاب حماسه حسینی تحریف را چنین تعریف می کند: تحریف از ماده حرف در زبان عربی است یعنی متمایل کردن یک چیزی از آن مسیر اصلی و وضع اصلی که داشته است یا باید داشته باشد .
 پس از مطرح شدن این واژه توسط مقام معظم رهبری به عنوان جریانی که نقش کلیدی برای به ثمر رساندن تحریم ایفا می کند اهل قلم و بیان از زوایای مختلف به تبیین این موضوع پرداختند . در این مقاله نیز به بررسی جریان تحریف در قرآن کریم می پردازیم تا ببینیم آیات الهی در خصوص این جریان خطرناک چگونه سخن می گوید و پس از آن به نقش کار ویژه این جریان در شرایط امروز انقلاب اسلامی می پردازیم.
مفهوم شناسی تحریف در قرآن
به طور مشخص در چهار آیه از آیات الهی قرآن کریم به موضوع تحریف اشاره شده و در تمامی موارد قوم یهود به عنوان اولین تحریف گران مطرح شده‌اند که البته تا دوران حاضر نیز این خصلت خود را در قالب تفکر صهیونیستی ادامه داده اند همچنین دربررسی این آیات به دو بخش تحریفات لفظی و معنوی اشاره شده است که البته تحریف معنوی بسیار خطرناک تر از تحریف ظاهری و لفظی می باشد .
 1-سوره بقره آیه 75 : قد کان فریق منهم یسمعون کلام الله ثم یحرفونه من بعد ما عقلوه . عده‌ای از آنها سخنان خدا را می شنیدند و پس از فهمیدن ، آن را تحریف می کردند منظور از عده ای در اینجا قوم بنی اسرائیل می باشد و تحریف در این آیه یعنی کلام خدا را طبق میل و رای خود معنا و تفسیر می کردند این تحریف ، تحریف لفظی است یعنی کلام خدا را درک می کنند و می فهمند اما با این وصف از معنای حقیقی منصرف شده و کلام خدا را طبق میل و خواسته خود معنا می کنند .
2-سوره نساء آیه ۴۶ : من الذین هادوا یحرفون الکلم عن مواضعه . بعضی از افراد سخنان را از جای خود تحریف می کنند و می گویند شنیدیم و مخالفت کردیم . این آیه شریفه نیز در مورد قوم یهود است که تورات و انجیل را طوری تفسیر می کردند که با معنای واقعی تطبیق نداشت بلکه به پسند و میل خود تفسیر می کردند . علامه طباطبایی در تفسیر ارزشمند المیزان در مورد تحریف در این آیه می نویسد: خداوند متعال طایفه یهود را چنین توصیف نموده که کلمات پروردگار را تحریف می کردند به این طریق  که یاجای آن‌ها را تغییر می‌دهند ( مثلاً پس و پیش می کنند) و یا اینکه اصلا برخی از کلمات را به کلی ساقط میکنند از پیش خود ، به کتاب خدا اضافه می‌کنند همانطور که تورات موجود به این سرنوشت دچار گردید .
3- سوره مائده آیه ۱۳ : و جعلت قلوبهم قاسیه یحرفون الکلم عن مواضعه . در اثر کفر و ناسپاسی قوم بنی اسرائیل قلوب آنان را قسی و سخت قرار دادیم و همین قساوت قلب موجب شد تا کلام خدا را از جایگاه اصلی اش منحرف ساختند . در این آیه شریفه نیز تحریف به معنای تفسیر به رای کردن و کلام را بر غیر مقصود تاویل کردن است که قوم یهود در کتاب تورات و انجیل در موارد فراوان دست به تحریف و تغییر حقایق زدند و بشارت های حضرت موسی و حضرت عیسی علیهما السلام را نادیده گرفته و مردم را گمراه و سرگردان ساختند.
 ۴- سوره مائده آیه ۴۱ : من الذین هادوا سماعون للکذب سماعون لقوم آخرین لم یاتوک یحرفون الکلم من بعد مواضعه . برخی یهودیان سخنان دروغ را خوب گوش می دهند و شنوای سخنان دیگران هستند که خودشان نزد تو نیامده اند آنان سخنان را از معنا و مفهوم اصلی خود تحریف می کنند . در اینجا نیز واژه تحریف به همان معنای تغییر دادن لفظ از معنا و مفهوم واقعی به کار رفته است زیرا یهود حکم رجم را تغییر داده و می خواستند حکم زناکاران را از رجم به شلاق تنزل دهند ولی به هدف خود نرسیدند و رسوا شدند .
بنابراین در لسان دین گاهی تحریف لفظی و گاهی تحریف معنوی است که باید در برابر هر دو شکل تحریف مقاومت و روشنگری کرد .
 کار ویژه جریان تحریف در ارتباط با انقلاب اسلامی ایران
بدون تردید امروز الگوی عملیات روانی دشمنان و در راس آنان امریکا در قالب پروژه تحریف دنبال می شود که این پروژه مبتنی بر تصویر سازی غلط و منفی از جمهوری اسلامی ایران و در ذیل آن تصویرسازی مثبت از آمریکا و دشمنان انجام می شود در واقع جریان تحریم با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ۱۳۵۷ عملاً به عنوان همزاد انقلاب متولد شده و در طول مسیر ۴۱ ساله انقلاب همواره حرکت صعود و فرود خود را به اقتضای شرایط انجام داده است جریان تحریم واقعیات را مورد دستبرد و جابجایی قرار می دهد .
 رهبر معظم انقلاب اسلامی در همین رابطه بیانات ارزشمندی دارند که می فرمایند : امروز نقشه دشمن این سه چیز است فشار اقتصادی فشار روانی و فشار عملی هدف هر ۳ نوع فشار هم سیطره بر کشور عزیز ما ایران است ..... فشار روانی خیلی نکته حائز توجه و مهمی است نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران را نقاط چالش آفرین معرفی می‌کنند برای اینکه ملت را نسبت به آنها دلسرد کنند .( ۱۴/3/ ۹۷)
در جای دیگر می فرمایند : یک مسئله تصویرسازی دشمن هست با امکانات وسیع ، مهمترین کاری که می‌خواهند بکنند تصویر سازی غلط از وضع کشور است برای اغوای افکار عمومی یعنی چیز دیگری را فرض کنیم ، غیر از آن واقعیتی که وجود دارد ( /۲۵/ ۷/ ۹۹) .
 و یا در جای دیگر می فرمایند:
 یک نقطه دیگر از از عرصه‌های درگیری ، فهم درست واقعیت‌های ایران و جهان است این که شما فهم درستی از واقعیت‌های کشور تان داشته باشید به ضرر آنها است با این مخالف اند با این مبارزه می کنند با چه ابزاری ؟ با ابزار بسیار خطرناک رسانه . با تصویر سازی غلط در مورد ایران درباره خودشان و هم درباره اوضاع منطقه ، سعی می کنند افکار ملت ایران را منحرف کنند. 12/7/99
اهداف جریان تحریف
 این اهداف را می‌توان در سه بخش کوتاه  مدت ، میان مدت و بلند مدت تقسیم کرد
1-    اهداف کوتاه مدت : ناکارآمد نشان دادن نظام جمهوری اسلامی ایران
2-    میان مدت : ایجاد ناامیدی و بی اعتمادی در مردم نسبت به انقلاب و مخدوش کردن الگوی حکومت اسلامی در نگاه مردم منطقه و دنیا
3-    بلندمدت : مجبور کردن نظام اسلامی به تغییر رفتار در داخل و خارج
محور های محتوایی جریان تحریف
1- ولایت فقیه . با ادعای دیکتاتوری و فرمایشی بودن سایر مناصب حکومتی و مخالف آزادی انسان ها بودن 2-مردم سالاری . با ادعای صوری بودن نقش مردم در انتخابات مهندسی شده برای ایجاد عدم مشارکت
3-امنیت . با دوگانه سازی های کاذب مثل امنیت یا اقتصاد
4-ثبات سیاسی کشور . با تعمیم سیستمی شدن فساد در کلیت ساختار کشور
5-    وحدت ملی . با برجسته سازی اختلافات قومیتی و مذهبی
6-      توان دفاعی کشور . با دو قطبی سازی های دروغین مثل موشک یا معیشت
7-    قدرت منطقه‌ای ایران . با ادعای دخالت در امور کشورهای منطقه
8-    حمایت از جنبش های آزادیبخش . با ادعای حمایت ایران از تروریسم
9-     قدرت علمی و فناوری ایران با ادعای دروغ بودن و آمارهای مطرح شده
10-   نهادها و چهره های انقلابی . با ارائه تصویری خشن و غیر واقعی از آن ها
11-   دین داری جوانان . با ادعای گسترش لاابالی گری و بی دینی در جوانان
12-   عدالت خواهی ایران . با قرار دادن ایران در لیست کشور های مخاطره آمیز
 
برجسته سازی نقاط ضعف داخلی توسط جریان تحریف
 این موارد به شرح ذیل می باشد
1-وضعیت اقتصادی و معیشت مردم ، تورم ، رکود ، گرانی
2- فضای مجازی کنترل نشده و سامان نیافته در داخل
3تعمیم وجود فساد در بخشی از ساختار به تمامی ساختار نظام
4-آسیب‌های اجتماعی با ارائه آمارهای غلط و ضعف نظام در حل آنها
5- تعمیم ناکارآمدی در بخش اداری و اجرایی به نظریه ولایت فقیه
6- بزرگنمایی مشکلات و مفاسد اخلاقی
 راهکار مقابله با جریان تحریف
 نقطه مقابل تحریف ، تصحیح و تبیین درست از واقعیات است اساس کار دشمن تحریف و اساس کار ما باید تبیین باشد باید تصویر سازی درست و صحیح از واقعیات هم در نظام اسلامی و از وضعیت دشمنان نظام ارائه کنیم این تصویر سازی شامل :
1- تبیین تقویت روح امید در جامعه و مقابله با امواج ناامیدی و یاس
2- تبیین صادق بودن وعده خداوند در آیات الهی مبنی بر نصرت جریان حق در برابر جریان باطل
3- تبیین ضرورت واقع‌بینی و تعدیل انتظارات و آرمان خواهی واقع بینانه در آحاد جامعه و انقلابیون
4- تبیین حصول پیروزی در گرو بصیرت و موقعیت شناسی و اطاعت از رهبری در قول و عمل
 ۵- تبیین صحیح و عالمانه  دستاوردها و پیشرفت‌های کشور در ۴۱ سال گذشته
6-تبیین دقیق ریشه‌های وجود مشکلات و آسیب ها در کشور ( عوامل داخلی و عوامل خارجی)
 ۷ -تبیین نتیجه بی توجهی به راهبرد اقتصاد مقاومتی در اثر نگاه به بیرون و الگوگیری از لیبرالیسم
8-  تبیین مشکلات فرهنگی و علمی در اثر ترویج علوم انسانی غربی در دانشگاه های کشور
9-  تبیین وجود مشکلات سیاسی و بروکراسی در اثر انفعال و وادادگی
۱۰- تبیین فقدان انقلابی و جهادی نبودن انگیزه ها و روحیات و در نتیجه فشل بودن کارها
11- تبیین ظرفیت‌های عظیم انسانی ، معدنی ، جغرافیایی و دانش بنیانی در کشور
12-تبیین شکست فلسفه سیاسی و لیبرال دموکراسی غرب در موضوع کرونا و شعارهای دروغین حقوق بشر
13-  تبیین و افول تدریجی و موریانه وار نظام سلطه در شکست های پی در پی جهانی و منطقه
14- تبیین شکست طرح جهانی سازی
15- تبیین خروج امریکا از عمده معاهدات بین المللی بر اساس روحیه استکباری و عدم توجه به خرد جمعی در مجامع جهانی
16- تبیین فروپاشی ساختار خانواده در غرب
17- تبیین شکست کامل امریکا در طراحی و سناریوی تجزیه کشورهای منطقه غرب آسیا
18- تبیین تبعیض نژادی شدید  در امریکا و غرب علی‌رغم شعاهای حقوق بشر
در پایان این مقاله اشاره می‌کنیم که آنچه بیان شد فقط زوایایی از بخشهای پروژه تحریف بود که به اقتضاء بیان شد انشاالله در فرصت های آتی بخشهای دیگری از این پروژه بسیار خطرناک ارائه خواهد شد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.