شروع سال تحصيلي کرونايي در مدارس

شرايط ويژه دانش آموزان را درک کنيم

جنس نگراني هاي مان چه دانش آموز باشيم و چه معلم و والدين کاملا فرق کرده است. اين روزها ما نگران وضعيت اينترنت و بسته هايش و گوشي هاي مان هستيم که ما را در وقت درس و کلاس خوب همراهي کنند و البته که نگراني والدين بيش از ديگران است ، چرا که کنترل ساعات حضور بچه ها در فضاي مجازي کمي شبيه شده است به افسار گسيختگي!

هادی نیوز: سرانجام نيمه شهريور فرا رسيد و مطابق دستورالعمل وزارت آموزش و پروش سال جديد تحصيلي زودتر و متفاوت‌تر از سالهاي گذشته آغاز گرديد.  امسال نه از خريد روپوش براي بچه ها خبري هست و نه از شلوغي هاي خريد دفتر و خودکار و مداد. نه نگران سرويس مدرسه ايم و نه نگران به موقع به مدرسه رسيدن. جنس نگراني هاي مان چه دانش آموز باشيم و چه معلم و والدين کاملا فرق کرده است. اين روزها ما نگران وضعيت اينترنت و بسته هايش و گوشي هاي مان هستيم که ما را در وقت درس و کلاس خوب همراهي کنند و البته که نگراني والدين بيش از ديگران است ، چرا که کنترل ساعات حضور بچه ها در فضاي مجازي کمي شبيه شده است به افسار گسيختگي!
کرونا اين مهمان ناخوانده که ماه هاست جا خوش کرده و کسي از کي و چگونگي رفتنش خبر ندارد، سايه سنگين اش را بر سال تحصيلي جديدش هم انداخته است. در این بین برخی قرصت طلبی‌ها نیز قابل تامل است. و بعضي مدرسه‌ها از اين وضعيت بي‌نصيب نماندند و نهايت استفاده را کردند، مثلا پول سرويس مدرسه و کمک به مدرسه (در برخي مدارس دولتي) را گرفتند و بعد کارنامه دانش آموز را به والدينش دادند و البته که از فروش اجباري روپوش مدرسه هم دريغ نکردند! در اين ميان دانش‌آموزان کم بضاعتي هستند که در اين شرايط نابسامان اقتصادي و گراني‌هاي بي‌حد و حصر، بايد غم چگونگي حضور آنلاين در کلاس را در نبود گوشي و تبلت بخورند و آيا مدارس و نظام آموزشي ما اين دانش آموزان را ياري مي‌کند!؟ از طرفي خريد بسته‌هاي اينترنتي براي همه ي خانواده هايي که امکان اتصال به کلاس مجازي را دارند چندان کار راحت و ساده و بي دغدغه اي نيست. آيا نظام آموزشي  بستري فراهم کرده است که اين امکان بي دغدغه مهيا شود!؟
حالا که کلاس ها مجازي شده است بهتر است ما والدين خانه را  در ساعات کلاس آنلاين کمي رسمي تر کنيم. مثلا از بچه‌ها بخواهيم همان طور باشند که صبح از خواب بيدار و براي رفتن به مدرسه آماده مي‌شدند. آرامش و سکوت در محيط خانه ايجاد کنيم. بچه‌ها را مقيد کنيم که کلاس‌هاي تلويزيون را با دقت دنبال کنند. کلاس مجازي و تکاليف را به اندازه کلاس حضوري و سال‌هاي قبل براي بچه‌ها مهم جلوه بدهيم. در انجام تکاليف با حوصله کمک حال شان باشيم، بالاخص حالا که معلم در کنارشان حاضر نيست تا به کمک شان بيايد. در فاميل و همسايه و دايره دوستان ما حتما کساني هستند که در روزهاي مدرسه مجازي به کمک ما در امر آموزش بچه ها نياز دارند از آنها غافل نشويم.
هر چه ما والدين تلاش مي‌کرديم که گوشي و تبلت کمتر در دست بچه ها قرار گيرد، اما وضعيت کرونايي و آموزش مجازي اين مناسبات را به ناچار برهم زد. اما اين دليل نمي‌شود حالا که بچه‌ها به اين ابزارها نياز دارند تمام وقت در اختيارشان باشد. براي آنها باز هم زمان تعيين کنيم. اما با حوصله و صبر و با منطق و در حد درک و توانايي آنها توضيح دهيم و بخواهيم ساعاتي از اين ابزارهاي ارتباطي دور باشند و از مضرات آن‌ها هم بگوييم و قوانيني در اين باره تعيين کنيم و گوشزد کنيم تخطي از اين‌ها تنبيه به دنبال دارد. جديت ما والدين در کنار عطوفت و مهرباني ما با بچه ها به آنها تفهيم مي‌کند که در معرض نگاه و توجه دقيق والدين هستند و خطاي آنها زير ذره بين قرار مي‌گيرد.
اين روزها با خريد لوازم التحرير مختصر کمي از حس خوشايند سال‌هاي قبل شروع مدرسه را براي بچه‌ها تداعي کنيم. اگر روزها به ما والدين با وجود بچه‌هاي محصور در خانه سخت مي‌گذرد، به ويژه با شروع درس و مشق، براي بچه‌ها شرايط سخت‌تر است، آنها را بيشتر از قبل درک کنيم و با صبر و حوصله کنارشان باشيم تا از اين روزهاي متفاوت به سلامت روح و روان عبور کنند.
منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.