جبهه فرهنگی نیازمند تربیت سلیمانی‌هاست

همچنان‌که جبهه مقاومت به‌واسطه حضور سردارانی چون شهید سلیمانی، توانست دولت بی‌وطن و هویت داعش را از میان ببرد، جبهه فرهنگی نیز نیازمند سردارانی است تا در جنگ نابرابر فرهنگی پیروز میدان شود.

هادی نیوز: بسیار شنیده‌ایم که حضرت امام خمینی (ره) فرمودند تمام جبهه کفر علیه تمام نظام اسلامی ایستاده‌ است تا به اهداف شوم خود برسد، این جنگ چنان‌که در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی هم آمده تنها به یک جبهه خلاصه نمی‌شود. جبهه سیاسی، جبهه اقتصادی، جبهه علم و فن‌آوری و جبهه فرهنگی از خطر نفوذ و حمله دشمنان در امان نیست. اگر در هر کدام از این جبهه‌ها نتوانیم با همه توان خود حضور پیدا کنیم اثرات خود را بر عرصه‌های دیگر خواهد گذاشت.

در این میان جبهه فرهنگی از حساسیت بیشتری برخودار است، چرا که این عرصه ارتباط بیشتری با سایر عرصه‌ها دارد و بیشتر از آنکه تصور شود می‌تواند دستاوردهای دیگر را تقویت و نقاط ضعف و قوت را عیان‌تر نشان دهد تا ضعف‌ها مرتفع و قوت‌ها بهتر دیده شود. درست است که نگاه به جبهه فرهنگی با دیگر عرصه‌ها متفاوت است اما در ایدئولوژی‌ها و جهان‌بینی‌ها تفاوتی ندارد.

آنچه که در حوزه موشکی و توان نظامی حاصل شده است و توانسته ایران اسلامی را به یکی از قدرت‌های نظامی دنیا بدل کند به خاطر وجود سردارانی چون طهرانی مقدم، همدانی و سلیمانی است که خوشبختانه تعداد آن‌ها کم نیست، اما باید توجه کنیم که هنوز چنین اقتداری در حوزه فرهنگی حاصل نشده است. موضوعات بسیار زمین مانده‌ای وجود ندارد که هر کدام از آن‌ها می‌توانست جبهه فرهنگی ما را تقویت کند. در کنار این آنچه که تولید می‌شود نیز به دلیل ضعف مفرط در فرم توان جذب مخاطب را ندارد.

اصحاب فرهنگ و هنر که باید آن‌ها را سربازان جبهه فرهنگی دانست در تشخیص استراتژی و تعیین راهبرد غالبا دچار اشتباه می‌شوند. باید دانست که زبان هنر زبانی جهانی است و باید بر ظرفیت‌های آن مسلط شد که متاسفانه برخی از فیلمسازان متهعد ما از آن بهره‌ای ندارند. به صرف اینکه یک اثر سینمایی و یا تلویزیونی با موضوع جبهه مقاومت ساخته و تولید شود به معنایی انجام وظیفه نیست، یک اثر نمایشی قبل از هر چیز باید بتواند مخاطب را راضی نگه‌دارد. به بیان دیگر ظرف و مظروف تابع یکدیگرند، نمی‌توان حرف بزرگی را با زبانی گنگ و الکن بیان کرد و انتظار تاثیرگذاری را نیز داشت.

درباره تهور، شجاعت و موفقیت‎های سردار سلیمانی بسیار گفته‌اند و شنیده‌ایم اما کمتر از علم و دانش نظامی این شهید جبهه مقاومت گفته‌اند. اینکه سردار سلیمانی توانست شر داعش را از منطقه کوتاه کند علاوه بر داشتن توان نظامی و از طراحی دقیق عملیاتی نیز بهره‌مند بود. در حوزه سینما هم چنین رویه‌ای لازم است، فقط اینکه داستان حیرت‌انگیزی استفاده کنیم و از ابزارهای روز استفاده کنیم کافی نیست بلکه باید بر دستور زبان سینما هم مسلط باشیم.

عرصه فرهنگ باید پیش از این‌ها در بحث کادرسازی و تربیت نیروهای کارآمد همت به خرج می‌داد، وجود سردار سلیمانی یک شبه حاصل نشد، این شهید محصول انقلاب اسلامی و تربیت یافته مکتب امام خمینی (ره) بود. اگر از همان ابتدا در حوزه فرهنگی چنین سردارانی تربیت می‌شدند امروز نه تنها درگیر ولنگاری فرهنگی نبودیم که با تهاجم فرهنگی نیز مواجه نبودیم. مختصر اینکه برای اقتدار فرهنگی، گریزی نیست جز اینکه به تربیت نیروهای کارآمد، خلاق و انقلابی همت بگماریم و هیچ فرصتی را از دست ندهیم.

 

 

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.