لزوم بروزرسانی ضوابط قیمت گذاری مواد اولیه داروها/ انتقاد از انحصار تولید مواد اولیه دارویی

سخنگوی انجمن اقتصاد دارو با تاکید بر اینکه انحصار تولید مواد اولیه دارو و ممنوعیت واردات، کاری خطرناک است،گفت: در این شرایط اگر فعالیت شرکت‌های کوچک تولیدکننده مواد اولیه، دچار اختلال شود؛ با کمبود دارو مواجه خواهیم شد.

هادی نیوز: محمدمهدی مجاهدیان سخنگوی انجمن اقتصاد داروی کشور در برنامه سعادت آباد رادیو تهران در خصوص ارز دولتی و تاثیرات مثبت و منفی بر روی اقتصاد صنعت دارو و ادعای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی داخلی مبنی بر اینکه آنها توانایی ساخت مواد اولیه را دارند اظهار داشت: نمی‌توان توانمندی تولیدکنندگان داخلی را کتمان کرد. هرچه توانمندی ما افزایش پیدا کند به نفع کشور است. اما موضوعی که در این بین مطرح است قیمت گذاری این داروهاست.

وی افزود: سازمان غذا و دارو در حال بروزرسانی ضوابط قیمت گذاری برای مواد اولیه داروها است اما قیمت دارو به اندازه تامین سلامت هموطنان اهمیت ندارد. موضوع سلامت، مهمترین چالش ما است. انحصار تولید مواد اولیه یک دارو در کشور و ممنوع کردن واردات، کاری خطرناک است .اگر شرکت‌های کوچک داخلی تولیدکننده مواد اولیه ی دارو دچار اختلال در فعالیت شوند برنامه‌ریزی شرکت‌های داروسازی برای تامین مواد اولیه و به تبع آن بیماران به دلیل کمبود دارو دچار مشکل خواهند شد.

سخنگوی انجمن اقتصاد داروی کشور در پاسخ سوالی مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در فرآیند واردات مواد اولیه دارو گفت: به صورت کلی اگر ارز ترجیحی از واردات دارو مواد اولیه آن حذف شود نگرانی‌هایی بابت گرانی دارو وجود خواهد داشت اما با افزایش حمایت‌های بیمه ای می‌توان نگرانی مردم را از بین برد. پرداخت ما به التفاوت ارز دولتی به بیمه‌ها این مشکل را بر طرف می کند. 

وی افزایش قیمت دارو را به نفع صنعت دارو عنوان کرد و اظهار داشت: افزایش قیمت دارو می‌تواند موجب تکاپو و افزایش تحقیقات و توسعه در این حوزه شود. از طرفی وقتی مواد اولیه و دارو با ارز دولتی وارد کشور می‌شوند به دلیل قیمت پایین در داخل و قیمت چندین برابری آن در کشورهای دیگر با قاچاق معکوس آن توسط دلالان و واسطه‌ها و کمبود دارو در کشور روبرو می شویم.

وی ضمن تایید افزایش قیمت برخی مواد اولیه و دارو در کشور گفت: این امر به صورت تدریجی انجام می‌شود اما تا به امروز تمامی داروها و مواد اولیه دارو افزایش قیمت نداشته‌اند. 

مجاهدیان در پاسخ به اینکه آیا مواد داخلی کیفیت مناسبی برای داروهای مورد نیاز هموطنان دارند یا خیر؟ و اینکه آیا با گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر اینکه توزیع عادلانه ارز دولتی مواد اولیه ناکارآمد است گفت: طبق شواهد مواد اولیه داخلی ساخت دارو از کیفیت مناسبی برخوردارند اما در نهایت سازمان غذا و دارو باید پاسخگو باشد و اما درباره ناکارآمدی توزیع ناعادلانه ارز مواد اولیه با احترام به گزارش‌های مجلس ما ناکارآمدی نداریم. اگر ارز برداشته شود بهتر است اما اگر این امر ادامه دار باشد باید با دقت بیشتری انجام شود.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.