احمد اشتیاقی

سود آوری شرکت ها بورس را همچنان سود آورترین بازار نشان می دهد

کارشناس بازار سرمایه گفت: علی رغم اینکه بورس در ماه های گذشته ریزش هایی داشته است اما سود آوری شرکت ها به این معناست که بورس همچنان بازار خوبی برای سرمایه گذاری است.

هادی نیوز: بازار سرمایه که از مرداد سال گذشته تا کنون با فراز و فرودهای زیادی رو به رو بوده است یکی از بازارهای مهم برای سرمایه گذاری به شمار می رود. سود آوری شرکت های بورسی در چند ماه گذشته نشان دهنده این است که نوع نگاه به سهامداری در بورس نباید کوتاه و روزانه باشد. از آن سود بحث توافق برجام بر بورس چه تاثیری می گذارد؟ آیا ریزش های بورس را افزایش می دهد یا روند متفاوتی از ماه های گذشته به خود خواهد گرفت. کارشناس بورس در این گفت وگو به چند محور اشاره شده پاسخ گفته است.

  احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بصیرت در خصوص گزارش  سود شرکت های بورسی و اهمیت این موضوع در روند سود آوری بازار سرمایه گفت: گزارش ماهیانه شرکت های بورسی نشان دهنده افزایش سود آوری در هشت ماه گذشته است. علی رغم اینکه بورس در ماه های گذشته ریزش هایی داشته است اما سود آوری شرکت ها به این معناست که بورس همچنان بازار خوبی برای سرمایه گذاری است. وی دراین خصوص خاطر نشان کرد: تا زمانی که برای سود آوری شرکت ها اتفاق خاصی نیتفاده، سهامداران نباید نگران ریزش های مقطعی باشند و سهام خود را بفروشند، هر چند در چهل سال گذشته p بر E بازار به حداقل میانگین خود رسیده اما با توجه به برقرار بودن شرایط تورمی، باز هم سود شرکت های بورسی قابل توجه خواهد بود. این موضوع خبر خوبی برای سهامداران بازار سرمایه به شمار می رود.  احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه درخصوص تفکرات غلط درباره ریزش های شدید در بورس بعد از توافق احتمالی برجام توضیح داد: یکی از اشتباهات فاحش بازار این است که عده ای از سهامداران یا حتی تحلیلگران گمان می کنند با امضای برجام در صورت لغو احتمالی تحریمها، این موضوع به ضرر بورس تمام می شود. این در حالی است که اگر برجام و توافق حاصل و امضا شود بازار سرمایه بهترین بازار برای سرمایه گذاری است. وی در این باره تصریح کرد: از این جهت لغو برجام نمی تواند بورس را متلاطم کند چرا که با احیای برجام، لغو تحریمهای نفتی و بانکی، و فروش نفت، کسری بودجه دولت جبران می شود. به سبب افزایش درآمد دولت، دیگر دولت برای تامین کسری های خود بورس را تحت فشار قرار نمی دهد. احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه در این موضوع خاطر نشان کرد: با لغو تحریم ها دولت اوراق بدهی با نرخ های سود بالا منتشر نمی کند. از آن سو با توجه به حجم نقدینگی بازار و تراز ارزی که شرکتها دچار تراز ارزی منفی شده اند،قطعا همه این موارد به نفع بورس تمام می شود. احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه عمده ترین دلیل ریزش بازار سرمایه در ماه های گذشته را فضای غیر شفاف و قیمت گذاری های دستوری می داند کارشناس بورس در ادامه افزود: موضوع مهمی که یکی از مطالبات اصلی فعالین بازار سرمایه به شمار می رود عدم فاصله زیاد بین دلار نیمایی با دلار آزاد است. همچنین هیجانات کاذبی که توسط سهامداران به دلیل عدم داشتن استراتژی نسبت به معاملات در بازار ایجاد می شود بورس را در ماه های گذشته دچار تلاطماتی کرده است. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه برخی از معاملات روزانه به روند بورس آسیب وارد کرده گفت: متاسفانه بازار اکثرا در حال حاضر معاملات روزانه انجام می دهد. به این معنا که نگاه سهام داری کوتاه مدت شده است. در حالی که به نسبت گذشته، نگاه های سهام داری میان مدت و بلند مدت در این بازار کم شده است. وی در این باره توضیح داد: فعالان امروز بازار بیشتر به دنبال خرید و فروش و نوسان گیری هستند. نگاه حضور در مجامع و منتفع شدن از سود تقسیمی را ندارند، این موضوع نیز یکی از  معضلات بازار است. اگر سهامداران خرد آموزش ببیند. شرایط ثبات در بازار ایجاد شود وسهامداری برای میان مدت و بلند مدت انجام شود قطعا این موضوع کمک شایان توجهی به عدم ریزش های متوالی در بورس خواهد کرد.

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.