صابر محمدی

ارزش ریال به طلا وابسته می شود / تضعیف سلطه دلار

تحریم ایران و سپس تحریم اخیر روسیه توسط آمریکا باعث شده است که کارشناسان زنگ خطر را برای افول جایگاه دلار را به صدا در آوردند.

هادی نیوز: فشار اقتصادی و دروغ پردازی رسانه ای مهمترین حربه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران می باشد. آمریکا  با سو استفاده از جایگاه دلار در تجارت جهانی، همواره کشورهای مخالف سیاست های آمریکا را تحریم اقتصادی می کنند. ایران اسلامی از مهمترین این کشورهاست که نزدیک 40 سال است که مورد تحریم قرار گرفته است.

در این مدت نبوغ ایرانی باعث به شکست انجامیدن تحریم ها شده است و عملا باعث تزلزل جایگاه اثرگذاری آمریکا در افتصاد بین الملل شده است. راه های گوناگونی در این حوزه توسط جمهوری اسلامی بکار گرفته شده است که مجال پرداختن به آنها نیست، اما آنچه مهم است به چالش کشیدن دلار بعنوان ارز بین المللی است که این کار با شتاب بیشتری در حال انجام است. تحریم ایران و سپس تحریم اخیر روسیه توسط آمریکا باعث شده است که کارشناسان زنگ خطر را برای افول جایگاه دلار را به صدا در آوردند. 

در همین زمینه گیتا گوپینات، معاون اول مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که تحریم‌های اعمال‌شده توسط کشورهای غربی علیه روسیه می‌تواند منجر به تکه تکه شدن نظام مالی جهانی و تضعیف سلطه دلار آمریکا در آن شود.
بطوری که هم اکنون علی رغم وجود شدید ترین تحریم ها علیه کشورمان، میزان فروش نفت توسط ایران به رقم بالاتر از رقم قبل از تحریم ها رسیده است. ناکارآمدی تحریم ها در قبال کشورمان به دو صورت اتفاق افتاده است: نخست آنکه میزان اثرگذاری تحریم در اقتصاد یک کشور نهایتا دو سال است و بعد آن اقتصاد کشورها مسیر جدیدی را پیدا می کند که این وضعیت در کشورمان نیز اتفاق افتاده است.

دوم اینکه با آمدن دولت سیزدهم جریان تحریف تا حدود زیادی تضعیف شده است و تحریم های داخلی کم کم اکارایی خود را از دست می دهد. همه این عوامل باعث شده که آمریکا و غرب بشدت بدنبال احیای برجام برای کارآمدن نشان تحرم ها باشد. بی جهت نبود که جان کری وزیر خارجه آمریکا در سال 2015 علت تمایل آمریکا به برجام را جلوگیری از بی اثر شدن تحریم ها مطرح کرد و برجام را مسیری برای جلوگیری از ناکارآمدن شدن ابزار آمریکا (تحریم) علیه کشورها عنوان کرد. 

نکته بعدی در افول جایگاه دلار در اقتصاد بین الملل، تلاش کشورهای ضربه پذیز تحریم های آمریکا، تلاش برای جایگزین کردن طلا و واحد پولی دیگر به جای دلار می باشد. فروش نفت به پول کشورهای دارای نفت از جمله این تلاش هاست. اواخر ماه گذشته روسیه تصمیم خود برای فروش نفت و گاز این کشور به روبل یا طلا را‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام کرد.

بانک مرکزی روسیه هم اعلام کرد که از روز 28 مارس ارزش روبل بر مبنای طلا تعیین خواهد شد. بر اساس اعلام بانک مرکزی روسیه ارزش 5 هزار روبل معادل یک گرم تعیین شده است.

در همین زمینه به نقل از نیو ایندین اکسپرس، این احتمال وجود دارد که ایران به زودی الگوی روسیه در فروش نفت را‌‌‌‌‌‌‌‌ در پیش گرفته و فروش نفت و گاز خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ به ریال آغاز کند و در این زمینه دلار را‌‌‌‌‌‌‌‌ کنار بگذارد. گفته می‌شود؛ همانند روبل قرار است ارزش ریال به طلا وابسته شود.

منابع آگاه می‌گویند که ایران می‌خواهد به زودی یک نرخ مبادله و ارزش‌گذاری بین ریال و طلا ایجاد کند که باعث تشویق روی آوردن مشتریان نفت و گاز این کشور به استفاده از ریال یا طلا شود. این تصمیم ایران می‌تواند ضربه دیگری به دلار آمریکا باشد. گفته می‌شود؛ ایران هم در حال کار روی وابسته کردن ارزش ریال به طلاست و می‌خواهد این ارزش‌گذاری را‌‌‌‌‌‌‌‌ به گونه‌ای انجام دهد که نسبت برابری دلار با طلا جذاب‌تر باشد. ایران اطلاع‌رسانی در این زمینه به مشتریان نفتی و گازی خود آغاز کرده که هند هم یکی از این مشتریان است. تا پیش از خروج دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهور قبلی آمریکا از برجام، ایران توانسته بود با پشت سر گذاشتن عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به هند باشد.
یک منبع آگاه از دولت هند می‌گوید:‌ دهلی نو در حال سبک سنگین کردن این پیشنهاد‌ات است و اجرای مبادلات تجاری بر مبنای روپیه - ریال منافع مالی زیادی به همراه دارد اما ما باید درباره واکنش آمریکا نیز فکر کنیم. آمریکا همین حالا هم نسبت به توافقات ما با روسیه عصبانی است.
تنوع سازی راه های ناکارآمدی تحریم و به زیر کشیدن سلطه دلار در اقتصاد بین کشورها، یکی از مهمترین مسیر برای شکست آمریکا است که جمهوری اسلامی ایران پرچم دار شکست آمریکا محسوب می شود.   

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.