تولید کلید واژه توسعه

سال 1401 «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده است.مهمترین علل و چرایی نامگذاری سال به این عنوان مربوط به جایگاه تولید در توانمندسازی کشورهای در بخش های مختلف می باشد.

سال 1401 «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده است.مهمترین علل و چرایی نامگذاری سال به این عنوان مربوط به جایگاه تولید در توانمندسازی کشورهای در بخش های مختلف می باشد. اهمیت موضوع به اندازه ای است که احیای کشور در حوزه های مختلف بخصوص اقتصادی از مسیر احیای تولید در بخش های مختلف گذر می کند. در حوزه بین المللی نیز ارتقا جایگاه کشورها از حوزه نیمه پیرامونی و پیرامونی به مرکز و رهایی از کشور وابسته، از دریچه تولید می گذرد.

 رشد تولید، حلال مشکل اشتغال و  ارتقا درآمد سرانه ماست، بنابراین احیا و افزایش ظرفیت تولیدی کشور در مرحله اول و حمایت از تولید و تنوع در تولیددر مرحله بعدی یک نیاز مبرم برای اقتصاد و کشور به شمار می رود.

از طرفی رشد تولید و تنوع در تولید، منابع ارزی قابل توجهی را راهی کشور می کند. لازم به ذکر است در حمایت از تولید، باید بیشتر به تولید دانش بنیان توجه کنیم، درست است که تولید اصل تعیین کننده ای در رشد اقتصاد است، اما تولیدی که مبتنی بر دانش و فناوری باشد و شتاب و فاصله فنی و تکنولوژی ما را با کشورهای پیشرفته کاهش دهد و کالایی تولید کند که توانایی رقابت با کالاهای خارجی را داشته باشد.

اهمیت راهبردی شعار سال به اندازه ای است که بررسی ها نشان می دهد که  تحققق آن می تواند واردات کشور را به اندازه قابل توجهی کاهش دهد و سیاست تحریمی آمریکا برای همیشه خنثی کند.در واقع آمریکا در تحریم کشورها جایی موفق می شود که مبدا مورد نظرش، همواره مصرف کننده و وارد کننده باشد و اگر کشوری صادر کننده و تولید کننده باشد، امکان تحریم آن یا وجود ندارد و یا در صورت تحریم، با شکست مواجه خواهد شد. به این معنی که در دنیای امروزی وابستگی کشورها به کالای تولیدی خود، می تواند امنیت نیز برای آن کشور بوجود بیاورد.

البته تحقق شعار سال نیز الزاماتی دارد  که باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین برای دستیابی به شعار سال نیازمند پیش زمینه‌هایی است و تا زمانی که کارهای اساسی برای رشد تولید، مواد اولیه تولید و امکانات تولید انجام نشود، به هدف دست نخواهیم یافت. ضرورت این کار نیز در کشورمان با توجه جایگاه آن و وجود بسیاری از مواد اولیه در خاک، دریا، جنگل و ... امکانپذیر است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.