شهید «قاسم سلیمانی»؛ مرد میدان و سیاست

قاسم سلیمانی، برجسته‌ترین نام در مبارزه با استکبار جهانی، که مبارزه با آمریکا و رژیم صهیونیستی و سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی منتسب به آن‌ها را انتخاب کرد. مرد میدان و سیاست از انقلاب ایران تا جنگ سوریه، عراق، لبنان، فلسطین و یمن.

هادی نیوز: در ابتدای سال ۲۰۲۰ در کاخ سفید تصمیم گرفته شد که از خطوط قرمز عبور کرده و فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران قاسم سلیمانی را هدف قرار دهند. هواپیما‌های آمریکایی این ترور را چند متر دورتر از فرودگاه بین‌المللی بغداد انجام می‌دهند و این مرد به همراه معاون حشد الشعبی عراق، ابومهدی المهندس به شهادت می‌رسند.

اولین سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی در حالی برگزار شد که آمریکا در ضعیف‌ترین حالت خود به سر می‌برد. انتخاباتی که شاهد درگیری‌ها و اعتراضات زیادی بود و دونالد ترامپ را که تصمیم گیرنده‌ی ترور بود سرنگون کرد و جو بایدن را بر قدرت نشاند. او از سیاست‌های قبلی امریکا در قبال ایران انتقاد کرد و قول داد که مسیر دیپلماتیک‌تری داشته باشد.

پرونده‌های زیادی توسط شهید قاسم سلیمانی به اجرا درآمد و توانایی‌های فراوانی را در انجام آن به نمایش گذاشت. آمریکا با هدف قرار دادن او قصد ضربه زدن به اهداف ایران را داشت، اما روشن است که ثابت قدمی از ویژگی‌های شاخص محور مقاومت است. ایران در حالی که استقامت می‌کند در بسیاری از جبهه‌ها پیشروی کند و تسلیم نمی‌شود و حتی کشور‌های دیگر درخواست می‌کنند که با آن‌ها مذاکره کنند، این بدین معناست که ترور قاسم سلیمانی به هدفی که آمریکا بر آن تکیه کرده بود، نرسید.

شهید سلیمانی تمامی ابعاد جهادی، نظامی، دیپلماتیک، اخلاقی و انسانی را در هم آمیخت و جلیقه نظامی می‌پوشید و کلاه جنگی بر سر می‌گذاشت و در خط مقدم حضور می‌یافت. او همان فردی است که دارو و لوازم و تجهیزات پزشکی را به کشور تحت محاصره اقتصادی خود و مردمی که توسط تروریست‌ها در عراق و سوریه محاصره شده بودند می‌رساند.

همچنین نقش بزرگ شهید سلیمانی در حمایت، تأمین مالی، آموزش و تسلیح جناح‌های مختلف فلسطینی برای مقابله با اشغالگری رژیم صهیونیستی روشن است و این مؤید جدیت سلیمانی، سپاه قدس و ایران در مبارزه با «رژیم صهیونیستی» و حمایت از مقاومت است.

من قاسم سلیمانی‌ام

قاسم سلیمانی در دهه‌ی دوم عمر خود، تیپ ۴۱ ثارالله (ع) را در سال ۱۳۵۹ در جریان جنگ ایران و عراق تأسیس کرد و در دهه ۱۹۹۰ فرماندهی سپاه پاسداران را در استان کرمان به عهده گرفت و پیش از آن نیز فرماندهی سپاه پاسداران را بر عهده داشت. در سال ۱۹۹۸ به عنوان فرمانده سپاه قدس منصوب و جانشین احمد وحیدی شد.

این فرمانده که آشنا به پشت میزنشینی نبود، چهل سال در حال انجام کار‌های میدانی نظامی بود و از این جبهه به جبهه دیگر روانه می‌شد، گاهی در صلاح‌الدین عراق، درحال بازپس‌گیری تکریت از دست داعش و گاهی در البوکمال، آخرین سنگر داعش در سوریه، یک بار خبر می‌رسد همراه سید حسن نصرالله و شهید عماد مغنیه در حومه جنوبی در جریان جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ بوده و دیداری با رهبران فلسطینی در لبنان داشته است.

دستاورد‌های بزرگ وی به ویژه در ده سال اخیر او را به منبع اصلی اخبار، مقالات و مستند‌ها تبدیل کرده است تا اینکه شایسته دریافت مدال ذوالفقار از سوی رهبر انقلاب اسلامی سید علی خامنه‌ای شد. از زمان تأسیس جمهوری اسلامی ایران اولین بار بود که این مدال اعطا می‌شد.

با افزایش قدرت نظامی از یک سو و محبوبیت فراوان وی نزد مردم ایران و ملت‌های مقاوم در برابر نفوذ آمریکا، به ویژه پس از نقش اصلی او در نابودی داعش در عراق و سوریه و از بین بردن نقشه‌های آمریکا که برای دو کشور تدارک دیده شده بود، ایالات متحده او را در لیست ترور قرار داد و او را تحریم کرد.

رژیم صهیونیستی به نوبه خود او را خطرناک‌ترین شخصیت می‌دانست و او را علاوه بر شهید بهاء ابوالعطا و سید حسن نصرالله در صدر فهرست ترور‌های خود قرار داد و در واقع یک نقشه اعراب- اسراییلی برای ترور سلیمانی در اکتبر ۲۰۱۹ خنثی شد.

هدف از ترور قاسم سلیمانی

زمانی که آمریکایی‌ها، به‌ویژه شخص دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، با تحریک و دنباله‌روی مستقیم بنیامین نتانیاهو، تصمیم به ترور قاسم سلیمانی و همراهش حاج ابومهدی المهندس گرفتند، هدف اعلام شده (ادعای نادرست) جلوگیری از یک مانور پیش‌دستانه برنامه‌ریزی شده توسط حاج قاسم برای هدف قرار دادن واحد‌های آمریکایی در عراق و حفظ امنیت ملی آمریکا بود.

عملاً هدف واقعی از این ترور جلوگیری از تشدید قدرت و توان محور مقاومت با برکناری فرمانده سپاه قدس، طراح و هماهنگ کننده واقعی عملیات این محور علیه آمریکایی‌ها، اسراییلی‌ها و تروریسم نشأت گرفته از هر دو طرف یعنی داعش و گروه‌های وابسته به آن بود.

با این حال، روز‌ها و حقایق میدانی حاکی از افزایش احتمال هدف قرار دادن واحد‌های آمریکایی در منطقه و فشار جدی برای اخراج آنها، به‌ویژه هدف قرار دادن پایگاه عین الاسد در عراق توسط ایران و هدف قرار دادن مقر‌ها و پایگاه‌های آمریکایی با موشک‌های عراقی بود.

ناامیدی آمریکا

شکی نیست که ترور قاسم سلیمانی و همراه او ابومهدی المهندس دستاوردی برای آمریکا برای ضربه زدن به یکی از رهبران برجسته محور مقاومت بود. اما این دستاورد به سرعت به دلایلی خسارات هنگفتی به همراه داشت که مهم‌ترین آن مطالب مطبوعات آمریکایی و تعدادی از رهبران حزب دمکرات در مورد سپاه قدس پس از سلیمانی بود. این تشکیلات نظامی تضعیف یا شکسته نشد و یا بر تسلیحات، برنامه‌ها یا پشتیبانی آن از جنبش‌های مقاومت در عراق، سوریه، لبنان و فلسطین اشغالی تأثیر نگذاشت.

این نشان می‌دهد حمله‌ای که به دستور ترامپ صورت گرفت وقتی واقعیت را تغییر نداد به پوچی نزدیک‌تر بود، به‌ویژه که سرتیپ اسماعیل قاآنی که از نزدیکان قاسم سلیمانی بود، پس از شهادت وی جایگزین او شد و اعلام کرد که همان رویکرد و برنامه‌های نیروی قدس را دنبال خواهد کرد.

قاسم سلیمانی، عربستان سعودی و ترور

پیش از این، حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و وزیر خاریجه کنونی ایران اعلام کرده بود که شهید سلیمانی با توجه به وضعیت خصومت ریاض با تهران، نگران آینده و وحدت عربستان است.

سلیمانی معتقد بود که خطر تجزیه باید از عربستان دور شود و این یک خطر واقعی است. جایی که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر سابق عراق، حادثه‌ای را فاش کرد که نشان دهنده تمایل ایران به برقراری روابط و نزدیکی خوب با ریاض است.

عبدالمهدی گزارش داد زمانی که با یک گروه دولتی به چین سفر کرده بود، شهید سلیمانی با او تماس گرفت و درخواست بسیار ضروری از او داشت و آن میانجی‌گری برای بازکردن صفحه جدیدی با عربستان سعودی بود. عبدالمهدی با پادشاه و ولیعهد عربستان ملاقات کرد و به گفته وی، ریاض با وجود عصبانیت عربستان، از این پیشنهاد استقبال کرد، بنابراین عبدالمهدی از آن‌ها خواست تا نامه‌ای به ایران بنویسند که ایران نیز به نوبه خود به آن پاسخ داد.

پیام عربستان رسید و پاسخ ایران به آن آماده بود و قرار بود شهید سلیمانی او را به عبدالمهدی و ریاض برساند، اما پیام نرسید، زیرا قاسم سلیمانی ساعاتی قبل از آن به شهادت رسید.

از سخنان آقای عبدالمهدی به نظر می‌رسد که نشانه‌های حل بحران ریاض و تهران توسط سلیمانی به منظور وحدت و دوستی آغاز شد، اما آنچه مانع این امر شد ترور وی بود و این سوال همچنان باقی است؛ آیا پیام و تلاش سلیمانی یکی از دلایلی است که آمریکا را بر آن داشت تا مانع هرگونه تماس عربستان و ایران شود؟

واکنش به ترور قاسم سلیمانی و مهندس

ایران همچنان تاکید می‌کند که بمباران پایگاه عین الاسد چیزی جز سیلی به آمریکایی‌ها نیست و بازدارندگی همچنان ادامه دارد و ایران از پاسخ به شهادت قاسم سلیمانی و فرمانده سپاه قدس دست نخواهد کشید. اکنون سرتیپ اسماعیل قاآنی ماهیت قدرت ایران را آشکار کرده است، زمانی که گفته است پاسخ ایران در خانه آن‌ها بوده است.

در اینجا تصویر دیگری از ماهیت تقابل ایران و آمریکا قابل تصور است. واضح و روشن است که (ایران در حال آماده شدن برای چیزی است)، اما ماهیت و حدود آن تا کنون مشخص نیست، زیرا امیر حاتمی، وزیر دفاع سابق ایران، خطاب به شصت وزیر دفاع در سراسر جهان، پیامی مبنی بر دخالت رژیم صهیونیستی در ترور دانشمند ایرانی محسن فخری‌زاده و عزم ایرانی‌ها بر اخراج نیرو‌های آمریکایی از منطقه تاکید داشته است، به علاوه اینکه یک منبع بلندپایه ایرانی اعلام کرده بود «رژیم صهیونیستی» از سیاست ایران در منطقه سوء استفاده کرده است و رفتار‌های این رژیم تنش‌آمیز شده و این رفتار رژیم صهیونیستی رویارویی با این رژیم را به یک خواسته ملی و میهنی در ایران تبدیل کرده است.

این داده‌ها نشان‌دهنده انفعال ایران در واکنش به ترور قاسم سلیمانی، فخری‌زاده و المهندس نیست، بغداد در پس‌زمینه تشدید حملات علیه منافع آمریکا در عراق، بحرانی واقعی را تجربه می‌کند و به نظر می‌رسد تقابل و رویارویی دور از انتظار نیست.

در مورد صحت سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا که «جهان بدون قاسم سلیمانی بهتر است» و اگر این سخنان پس از ترور شهید را ارزیابی کنیم که آیا واقعا جهان امروز بهتر است؟ البته با حجم حوادث و اتفاقات بعد از شهادت سلیمانی روشن است که جهان بدون سلیمانی بهتر نیست و به گفته آمریکایی‌ها و رهبران اکثر کشور‌های جهان و پس از تحریک ترامپ برای ورود به کنگره و دامن زدن به اغتشاشات امنیتی، شاید واقعیتی که مسلم شده این است که جهان بدون ترامپ بهتر است.

شهیدان قاسم سلیمانی و عماد مغنیه

قاسم سلیمانی در لبنان توانست از طریق ارتباط نزدیک و شخصی با فرمانده نظامی وقت حزب الله، عماد مغنیه و دبیرکل حزب الله، سید حسن نصرالله، به توسعه قابلیت‌های مقاومت اسلامی از نظر کمی و کیفی کمک کند. تا اینکه در دو سال آخر اشغال جنوب لبنان توسط رژیم صهیونیستی در سال‌های ۱۹۹۸-۲۰۰۰، شتاب بالایی از عملیات علیه استحکامات اشغالگر و موقعیت‌های آن مشاهده شد و دولت ایهود باراک را زیر آتش مقاومت مجبور به عقب‌نشینی نهایی کرد.

سلیمانی و نصرالله

سید حسن نصرالله در گفت‌وگو با المیادین گفت: از همان لحظه اول دیدار با قاسم سلیمانی متوجه می‌شوید که با یک برادر، یک دوست و یک معشوق نشسته‌اید، گویی او را ده‌ها سال به خوبی می‌شناسید. این یک موضوع بسیار خاص است و هیچ انسانی نمی‌تواند این کاریزما را داشته باشد، این توانایی تأثیرگذاری را تظاهر نکرده است. این طبیعت اوست، او فردی دوست داشتنی و فروتن است که به دیگران اهمیت می‌دهد و آماده است برای آن‌ها فداکاری کند.

سید نصرالله گفت: ما از سال ۱۹۹۸ در مقاومت و جهاد در راه خدا، در مسائل درگیری در پرونده‌های منطقه، در روز‌های سختی که شادی، غم، اشک، خون، فداکاری، سختی‌ها، ناملایمات، سختی‌ها، چالش‌ها، خطرات، امید‌ها و درد‌ها وجود داشت. ماهیت کاری ما از یک رابطه کاملاً متفاوت، از نظر عاطفی، انسانی و فکری، نوعی از اخوت و برادری بین ما ایجاد کرد. در این رابطه احساس می‌کنید که یک نفر هستید، اما شما بخشی از او و او بخشی از شماست، افرادی در زندگی من هستند که نسبت به آن‌ها همین احساس را دارم و حاج قاسم یکی از آن‌ها بود. بله دلم برایش خیلی تنگ شده است.

مترجم: مجتبی آذرشب برگرفته از المیادین

 

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.