عقلانیت در مکتب امام

به مجموعه ای که دارای ابعاد جهان بینی و ایدئولوژی یک انسان باشد مکتب گفته می شود. موضوعی که باید ها و نبایدها را بطور کامل مشخص می کند. از این رو باید مکتب امام خمینی (ره) را یک بسته کامل دانست که دارای ابعاد مختلف است که برای شناخت آن مکتب باید در نظر گرفت.

به مجموعه ای که دارای  ابعاد جهان بینی و ایدئولوژی یک انسان باشد مکتب گفته می شود. موضوعی که باید ها و نبایدها را بطور کامل مشخص می کند. از این رو باید مکتب امام خمینی (ره) را یک بسته کامل دانست که دارای ابعاد مختلف است که برای شناخت آن مکتب باید در نظر گرفت.

رهبر انقلاب شریعت اسلامی را مبنای [چهارچوب] مکتب امام خمینی ره معرفی می‌کنند.

شاخص‌های مکتب امام خمینی (ره) عبارتند از : 1) آزادی عمومی و مدنی

2) آزادی ملت {استقلال}

3) مردم سالاری دینی[انتخابات]

4) معنویت

5) عقلانیت

6) عدالت

در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی بُعد معنویت و بُعد عقلانیت دو بُعد اصلی در مکتب امام(ره)  است. بُعد معنویت است؛ یعنی امام بزرگوار ما صرفاً با تکیه‌ی بر عوامل مادی و ظواهر مادی، راه خود را پی نمی‌گرفت؛ اهل ارتباط با خدا، اهل سلوک معنوی، اهل توجه و تذکر و خشوع و ذکر بود؛ به کمک الهی باور داشت؛ امید او به خدای متعال، امید پایان‌ناپذیری بود. و در بُعد عقلانیت، به کار گرفتن خرد و تدبیر و فکر و محاسبات، در مکتب امام مورد ملاحظه بوده است.

مقام معظم رهبری در بیست و دومین سالگرد رحلت امام  خمینی (ره) بفرمودند:  "در مکتب امام بُعد سومی هم وجود دارد، که آن هم مانند معنویت و عقلانیت، از اسلام گرفته شده است. عقلانیت امام هم از اسلام است، معنویت هم معنویت اسلامی و قرآنی است، این بُعد هم از متن قرآن و متن دین گرفته شده است؛ و آن، بُعد عدالت است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.