سند رسمی ثبت جهانی فرش بیجار رونمایی شد

سنندج-ایرنا- سند رسمی ثبت جهانی فرش دستباف بیجار روز یکشنبه با حضور مسئول مرکز ملی فرش ایران، استاندار کردستان و نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از ایرنا:  جشن ثبت جهانی فرش آهنین بیجار عصر روز یکشنبه در سالن آزادی این شهر و با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی برگزار شد.

استاندار کردستان در این مراسم اظهار کرد: با ثبت جهانی فرش سنندج و بیجار دیگر امکان مصادره این برندها از سوی کسی یا منطقه و کشور دیگری وجود ندارد.

اسماعیل زارعی کوشا از شهردار و شورای شهر بیجار خواست نمادی از فرش آهنین بیجار را طراحی و اجرا کنند تا این مزیت مهم این شهر در منظر دید عموم مردم و گردشگران قرار گیرد.

استاندار کردستان بیان کرد: برگزاری این جشن برای ما مسئولان ابتدای یک راه جدید است که باید با قوت بیشتری در آن گام برداریم و به عنوان مزیت اصلی در حوزه اقتصاد به آن نگاه کنیم.

زارعی کوشا ادامه داد: تاجرانی از دیگر کشورهای دنیا برای ورود به حوزه فرش دستباف بیجار اعلام آمادگی کردند و زمینه حضور آنها فراهم است.

وی ادامه داد: حضور فعالان حوزه فرش دستباف استان در نمایشگاه های ملی و بین المللی نیاز است که اداره کل صمت، شرکت شهرک های صنعتی استان و اتاق بازرگانی سنندج به جد این موضوع را دنبال کنند.

استاندار کردستان از تشکیل مستمر جلسات کارگروه ویژه فرش در استان خبر داد و گفت: از محل تسهیلات مشاغل خانگی و تبصره ۱۸ و هر محل دیگری، وام مورد نیاز به حوزه فرش تزریق می شود چراکه این بخش در اولویت ماست.

زارعی کوشا بیان کرد: دانشگاه کردستان اقدام به برقراری رشته فرش کرده است که این مهم می تواند حلقه مکملی در زنجیره ارزش فرش باشد.

ایجاد رشته فرشبافی در دانشگاه های بیجار

علیرضا زندیان نماینده مردم شهرستان بیجار در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم اظهار کرد: هرچند فرش بیجار دارای استحکام بالایی است ولی با توجه به ساختار، تنوع رنگ ها و مواد اولیه بی‌کیفیت و طبیعی بکار رفته در آن کمتر کسی آنرا زیر پا می اندازد و بیشتر هم چون تابلویی مملو از زیبایی به آن نگاه می کنند.

وی نتیجه و دستاورد ثبت جهانی فرش بیجار را افزایش شهرت و رونق بازار و صادرات آن خواند و گفت: فرش بیجار از این به بعد با برند آهنین که ثبت جهانی شده صادر می شود و دیگر امکان کپی برداری آن وجود ندارد چراکه دارای شناسنامه شده است.

زندیان ادامه داد: چند سال گذشته فرش بیجار در مغازه ها پشت فرش ماشینی قرار می گرفت و اکنون با راه اندازی تیمچه حاج شهباز به عنوان نمایشگاه دائمی فرش بیجار، این هنر صنعت بیشتر دیده می شود.

نماینده مردم شهرستان بیجار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیگر صنایع دستی بیجار هم اکنون فاقد مکانی برای عرضه هستند، گفت: تیمچه دیگری در این شهر داریم که یکی از سرمایه گذاران آمادگی راه اندازی محلی برای عرضه صنایع دستی در آن را دارد.

زندیان با بیان اینکه موزه فرش بیجار در حال راه اندازی است، یادآور شد: چهار هزار نفر بافنده فرش در این شهرستان داریم که امکان افزایش آن هم با اعطای تسهیلات و حمایت های بیشتر وجود دارد.

وی بر ایجاد رشته فرش بافی در دانشگاه های این شهرستان تاکید کرد و افزود: استادان ماهر و توانمند زیادی در حوزه فرش این شهر داریم که برای حفظ این هنر ارزشمند و انتقال و ارتقای آن به نسل جوان نیاز به ایجاد رشته دانشگاهی است.

نماینده مردم شهرستان بیجار در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مشکل حوزه فرش ما نبود طرح و نقش و میزان تولید نیست بلکه نبود متولی و ناظر بر بازار است که امروز با رای مجلس به ایجاد وزارت بازرگانی این مسئله هم در مجموع برای حوزه بازار و صادرات برطرف می شود.

۵۰ هزار بافنده کردستانی عضو تشکل های فرش دستباف هستند

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این مراسم از پیگیری و حمایت استاندار و همچنین مسئول مرکز ملی فرش ایران در راستای ثبت جهانی فرش سنندج و بیجار تشکر کرد و گفت: سال مهار تورم و رشد تولید، هنر صنعت فرش دستباف تنها کالای ایرانی است که می تواند زمینه رشد تولید در بخش صنایع دستی را ایجاد کند.

بختیار خلیقی با اشاره به اینکه فرش بیجار به شیوه ۲ پود بافته می شود به همین به آن فرش آهنین گفته می شود، بیان کرد: دار گل، شاه عباسی، ماهی درهم، سمندر خانم جزو مهم ترین طرح های فرش بیجار است.
وی با بیان اینکه توسط مرکز ملی فرش ایران اعتباراتی برای تبلیغات فرش سنندج و بیجار اختصاص داده شده است، افزود: با هزینه کرد این اعتبارات در زمینه تبلیغات برند یک پود سنندج و آهنین بیجار زمینه معرفی بیشتر آنها فراهم می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان تعداد بافندگان فرش دستباف در استان را ۹۰ هزار بافنده اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۵۰ هزار نفر در تشکل های بخش فرش دستباف ثبت نام کردند.

خلیقی ادامه داد: ۹۰۰۰ بافنده فرش دستباف هم در شهرستان بیجار داریم که ۴۰۰۰ نفر آنها در سامانه های مربوط به تشکل های بخش فرش دستباف هم چون تشکل های روستایی، شرکت های تعاونی فرش دستباف روستایی و شهری، هنر صنعت و خوشه فرش دستباف و شرکت سهامی فرش دستباف عضو شدند.

وی یادآور شد: هدف ما در حوزه فرش دستباف ایجاد زنجیره ارزش است و در قالب این زنجیره از تولید تا فروش و صادرات آنرا را مدنظر داریم.

راه اندازی خانه خلاق فرش دستباف استان بیجار

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان هم در این مراسم اظهار کرد: امیدواریم این ثبت جهانی مقدمه ای برای رونق و توسعه هرچه بیشتر فرش دستباف شود.

حمیدرضا امانی افزود: توسعه بازار و صادرات، شناسنامه دار کردن فرش بیجار، راه اندازی کارگزاری و خانه خلاق فرش در دستور کار ما قرار دارد

وی از همه فعالان استارتاپ ها دعوت کرد به حوزه فرش دستباف ورود کنند تا با تلفیق سنت و مدرنیته و بهره مندی از تکنولوژی بر پربار کردن بازار فرش بیجار افزوده شود.

ایجاد ردیف بودجه برای بیمه قالیبافان کشور امری ضروری است

مسئول مرکز ملی فرش ایران گفت‌: ایجاد ردیف بودجه مشخص برای بیمه قالیبافان کشور در راستای حمایت از این هنرمندان امری ضروری است که انتظار می رود نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به آن بپردازند.

فرحناز رافع عصر روز یکشنبه در جشن ملی ثبت جهانی فرش بیجار که در سالن آزادی این شهر برگزار شد، با اشاره به اینکه هنر دستباف بیجاری ها زبانزد جهانیان شد، اظهار کرد: جنبه اقتصادی و بازرگانی فرش دستباف بسیار برجسته تر و مهم تر از سایر بخش های آن است.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون تخصصی در دفتر رئیس جمهور برای احصای مشکلات فرش دستباف تشکیل شده است، افزود: توسعه بیمه قالیبافان از مسائل مهمی است که از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی درخواست توجه ویژه به این مسئله داریم.

مسئول مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: در قانون حمایت از هنرمندان مصوب شده هفت درصد از حق بیمه را قالیبافان پرداخت کنند چند سال است بیمه تامین اجتماعی این قشر توسعه پیدا نکرده است.

رافع با بیان اینکه این مهم در بودجه سال ۱۴۰۲ هم دیده نشده است و می طلبد ردیف بودجه مشخص برای بیمه قالیبافان کشور تعیین شود،بیان کرد: در این دولت کاری که انجام دادیم به ازای هر یک نفر حذف شده، بیمه یک نفر را جایگزین کردیم که با این اقدام افزون بر ۵۰۰۰ نفر جایگزین حذف شدگان شدند.

وی خواستار افزایش ۳۰ درصدی تعداد بیمه شدگان قالیبافی در هر سال شد و گفت: مرکز ملی فرش زیرمجموعه وزارت بازرگانی قرار می گیرد و اینگونه اتفاقات مثبتی برای آن ایجاد می شود.

مسئول مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: تعداد زیادی از تاجران فرش خارج از کشور را شناسایی کردیم که تمایل دارند در حوزه فرش دستباف کشورمان فعالیت داشته باشند.

رافع از راه اندازی کارگزاری تخصصی فرش برای اعطای گواهی اصالت و نشان جغرافیایی و سند مالکیت خبر داد و گفت: کردستان یکی از استان های کشور در زمینه صدور شناسنامه و گواهی اصالت فرش دستباف خواهد شد.

انتهای پیام/* 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.