عقب‌نشینی حداقلی قیمت ارز

دلار وارد کانال ۴۸ هزار تومان شد

از ابتدای سال جاری بانک مرکزی با توجه به شعار سال (مهار تورم و رشد تولید) سیاست جدیدی را در رابطه با قیمت ارز شروع کرد. در رویکرد جدید بانک مرکزی قیمت دلار به عنوان پرچمدار ارز‌های دیگر در یک دالان سیاستی تثبیت و مانع تاثیرگذاری بر نرخ تورم شد.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :قیمت دلار در بازار غیررسمی از ابتدای سال جاری حوالی نرخ ۵۰ هزار تومان در نوسان است، به طوری که در بیشترین حالت به حدود ۵۴ هزار تومان رسیده و در کمترین نرخ رقم ۴۶ هزار تومان را برای خود ثبت کرده است. همین ثبات قیمت دلار باعث شده است شاهد ثبات و در برخی موارد کاهش قیمت کالا‌های مختلف و بویژه کالا‌هایی که ارتباط مستقیمی با قیمت دلار دارند، باشیم.

به عقیده کارشناسان، ثبات قیمت ارز برای اقتصاد بسیار مفیدتر از کاهش آن است، زیرا باعث کاهش تورم انتظاری و خرید ارز برای حفظ ارزش دارایی می‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل مدیریت بازار ارز ایجاد مرکز مبادله ارز و طلای ایران در زمستان سال گذشته بود. این مرکز تا حدودی توانسته است عمق بازار غیررسمی را کاهش دهد تا افراد واقعی متقاضی ارز مانند مسافران، دانشجویان خارج از کشور و دستگاه‌های مختلف بتوانند بدون مراجعه به بازار غیررسمی نسبت به تامین ارز خود اقدام کنند. ایجاد چنین مرکزی سال‌ها از سوی روسای بانک مرکزی مطرح می‌شد، اما به هر دلیلی محقق نشده بود که در دولت سیزدهم محقق شد.

دلار وارد کانال ۴۸ هزار تومان شد
دیروز، اما قیمت دلار در بازار غیررسمی وارد کانال ۴۸ هزار تومان شد. کارشناسان اقتصاد معتقدند کاهش ریسک‌های سیاسی، قدرت‌نمایی بازار‌ساز و کاهش نسبی سطح تقاضا از جمله دلایل ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه طی هفته گذشته بوده است.
بازار ارز روند کاهشی به خود گرفته است و بررسی هسته مرکزی بازار ارز تهران در هفته گذشته حکایت از آن دارد که قیمت دلار در محدوده ۴۹ هزار و ۱۰۰ تا ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان با کاهش تقاضا روبه‌رو شده است.
قیمت‌ها در بازار ارز و سکه به آرامی نزولی شده است. گفته می‌شود کنترل بازارساز در بازار ارز و افزایش عرضه، نرخ دلار را کاهشی کرده است. روند نزولی حباب سکه و دلار تایید می‌کند که انتظارات از بازار ارز و سکه نزولی است.
در چنین شرایطی که خریدار در بازار نیست و بازارساز با اطمینان قیمت‌ها را کنترل می‌کند و در یک روند ملایم نزولی قرار داده، این مساله مطرح می‌شود که آیا خبری در راه است که بازارساز با اطمینان از آن نرخ ارز را کنترل کرده است؟ آن هم خبری که مطابق با انتظارات معامله‌گران بتواند قیمت دلار را به سمت حمایت‌های کلیدی پایین‌تر سوق دهد.

اقدام بازارساز از ناحیه درهم برای کنترل نرخ دلار
از نظر فعالان بازار ارز، یکی از عواملی که به عنوان سرعت‌گیر در مسیر نوسانات قیمت دلار در تهران عمل کرد، ثبات نسبی نرخ حواله درهم امارات و قیمت دلار هرات بود. دسته‌ای از تحلیلگران با اشاره به کاهش حباب درهم می‌گویند احتمالاً بازارساز از قیمت نرخ حواله درهم برای ثبات در نرخ‌های ارز استفاده کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد حباب هفتگی نرخ حواله درهم در هفته گذشته حدود ۸۰۰ تومان بوده است؛ این در حالی است که حباب شش ماهه درهم امارات در کانال هزار تومانی است. این مساله نشان می‌دهد یا معاملات درهم روند صعودی کوتاه‌مدت را از دست داده یا دست بازارساز در معاملات درهم به گونه‌ای باز شده که توانسته با عرضه درهم، حباب آن را کاهشی و قیمت دلار را از سمت درهم کنترل کند.

چرا بازار ارز ریزشی شد؟
سفر رئیس‌جمهور به ۳ کشور آفریقایی و توافقات انجام‌شده در این سفر، یکی از دلایل معامله‌گران برای عدم ورود به بازار ارز است. فعالان اقتصادی دلایل مختلفی را درباره ثبات نسبی قیمت دلار و کاهش معاملات بازار سکه مطرح می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش ریسک‌های سیاسی، قدرت‌نمایی بازار‌ساز و کاهش نسبی سطح تقاضا اشاره کرد. در معاملات پشت خطی روز‌های گذشته، هم معامله‌گران بزرگ حضور فعالی در بازار شبانه نداشتند و واسطه‌گران خرد نیز با احتیاط رفتار کردند و همین امر موجب شد دلار در پشت خط دوباره رنج شود. در شرایط فعلی دسته‌ای از معامله‌گران بر تداوم آرامش نسبی بازار ارز در هفته جاری تاکید دارند. با این حال دسته‌ای دیگر معتقدند در صورتی که اخبار سیاسی جدیدی به بازار نرسد یا دلار از ناحیه دبی و هرات مورد حمایت قرار بگیرد، شاید دلار تهران افزایشی شود.

دلار تا کجا افت می‌کند؟
هفته گذشته دلار با برخورد به حمایت خط روند صعودی خود متوقف و با حمایت مواجه شد، ولی بررسی نمودار دلار نشان می‌دهد دلار حمایت ابرکومو را از دست داده است.
اسکناس آمریکایی هفته گذشته به خط روند صعودی خود که از آذر پارسال بالای آن معامله می‌شد، برخورد کرد و کمی افزایش یافت. اگرچه دلار تاکنون توانسته خط روند صعودی بلندمدت خود را حفظ کند، ولی حمایت پایینی ابرکومو را از دست داد که نشان می‌دهد اگر دلار نتواند به بالای حمایت ابرکومو بازگردد، کار برای افزایش نرخ دلار سخت می‌شود و می‌تواند روند نزولی به سمت کانال ۴۸ هزار تومانی ادامه یابد.
معامله‌گران دلار هفته گذشته زیان کردند و ارزش دارایی‌شان ۲.۵ درصد کاهش یافت. حال باید دید دلار با حمایت توسط خط روند صعودی خود به بالا بازمی‌گردد یا از دست دادن حمایت ابرکومو کار دست دلار می‌دهد و کاهش قیمت دلار ادامه‌دار می‌شود؟ به نظر می‌رسد در صورت نزولی شدن بازار، حمایت محدوده ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان می‌تواند ایستگاه بعدی دلار باشد.

معامله‌گران افزایشی دلار و سکه خانه‌نشین شده‌اند
محمد صادقی، کارشناس اقتصاد گفت: قیمت درهم به عنوان شاخصی از تقاضای وارداتی دلار در بازار ارز همیشه مورد توجه فعالان بازار ارز بوده است. گفته می‌شود به خاطر سهمی که درهم از واردات کشور دارد در تعیین قیمت ارز آمریکایی در میان معامله‌گران اهمیت دارد.
وی ادامه داد: حباب دلاری درهم که فاصله نرخ دلار آزاد با نرخ دلاری درهم است، میزان رغبت معامله‌گران در خرید و انتظارات و هیجانات خرید را ارزیابی می‌کند و بررسی آن در میان معامله‌گران رایج است. میانگین حباب درهم در بازه کوتاه‌مدت کمتر از بلندمدت شده است که تایید می‌کند معامله‌گران افزایشی یا سوداگران به خانه رفته‌اند و فضای رکودی و کاهشی بر معاملات غالب شده است.
کارشناس اقتصاد تاکید کرد: در شرایط فعلی مهم‌ترین مرز حمایتی دلار، محدوده ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان است. حمایت روانی ۴۹ هزار تومان برای قیمت دلار مهم است و اگر دلار پایین این مرز برود، مهم‌ترین محدوده حمایتی در محدوده ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.

انتهای پیام/* 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.