زنان فلسطین؛ قهرمانان نامیرای قدس

امروزه شرایط زن فلسطینی، شرایطی است که می تواند الگوی هر زنی در جهان باشد، زیرا با تقدیم فرزندان و همسر خود در راه خدا و آزادی مسجد الاقصی نمونه والایی از صبر و استقامت را به نمایش گذاشته است؛ در شرایطی که اشغالگران با تمام ابزارها به دنبال شکستن عزم و اراده اسیران زن هستند، آنها ثابت قدم و استوار ایستاده اند و هر روز به انتظار طلوع خورشید آزادی ، مقاومت می کنند، اگر چه بیشترین قشر زیان دیده از سیاست های اشغالی اسرائیل به شمار می‌روند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از زنان نیوز :   با توجه به اینکه اکنون موضوع فلسطین نه تنها به مهمترین مسئله کشورهای اسلامی و منطقه تبدیل شده است بلکه به عنوان یک مسئله بین المللی در سطح مردم و دولت های کشورهای مختلف جهان در آمده است. با توجه به نقش موثر زنان در روند حرکت جوامع و جنبش ها، در این گفتگو سعی بر این است تا ابعاد و میزان مشارکت آنها در انتفاضه الاقصی در فلسطین بررسی شود. از این رو با دکتر صهبا کرمانی مدرس حوزه و پژوهشگر حوزه زنان به گفتگو پرداختیم.
صهبا کرمانی در گفتگو با خبرگزاری زنان ایران گفت: بیش از شش دهه از حرکت و جنبش ملت فلسطین در مقابل اسرائیل و حامیان قدرتمند او می گذرد. در این مدت طولانی بارها و بارها مردم جهان شاهد بروز و ظهور حماسه هایی از مقاومت و پایداری فلسطینی ها بوده اند. به طوری که اخبار مربوط به جنبش در صدر همه خبرها و تحولات منطقه ای و جهانی قرار گرفته است.
وی گفت: در این مدت جهانیان شاهد صحنه های بسیار غم انگیز و تاسف آوری نیز بوده اند، که افکار عمومی ملت ها را تحت تأثیر قرار داده است، حال سوال این است که این مقاومت طولانی از چه عوامل و اهرم هایی بهره مند بود که تا شصت سال دوام آورده است؟
کرمانی ادامه داد: قدر مسلم آنچه که به عنوان یکی از عوامل مهم گسترش و پایداری این مقاومت را شکل داده است، حضور زنان فلسطینی در نهضت و نقش و جایگاه آنان در تداوم این قیام بوده است. آنان دوشادوش مردان خود سلاح بر کف گرفتند و در میدان های نبرد به دفاع از حقوق مسلم خویش پرداختند. فداکارانه دردها و جراحات خواهران، برادران، فرزندان و همسران خویش را التیام بخشیدند، نوجوانان و جوانان را به سلاح آگاهی و معرفت مجهز کردند، و به جرم مبارزه در حصار اسارت، شکنجه های سخت و فرساینده ایستادگی کردند، و آوارگی و گرسنگی کشیدند.


پژوهشگر حوزه زنان بیان کرد: زنان فلسطین طی سالهای گذشته موفق شدند تا مسئولیت پذیری و توانمندی خود را در رویارویی با رژیم صهیونیستی و تقویت مقاومت برای مقابله با توطئه ها به اثبات برسانند. آنان بودند که فرزندان خود را در راه آزادی و مقاومت تقدیم کردند و در دفاع از وجب به وجب خاک فلسطین در مقابل ماشین جنگی صهیونیست ها به دفاع پرداختند.
وی گفت: امروزه شرایط زن فلسطینی، شرایطی است که می تواند الگوی هر زنی در جهان باشد، زیرا با تقدیم فرزندان و همسر خود در راه خدا و آزادی مسجد الاقصی نمونه والایی از صبر و استقامت را به نمایش گذاشته است؛ "اسمهان عبد العال" عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین می گوید: ‹‹میخواهم این پیام رابه جهانیان برسانم که زن فلسطینی نماد مقاومت است.››

کرمانی افزود: بیداری و حضور آنان در مبارزات برمی گردد به سال ها پیش تر، در سال ۱۹۲۰میلادی در مقاومت علیه نماینده انگلستان شرکت کردند، در سال ۱۹۲۱ نخستین اتحادیه زنان فلسطین را در شهر قدس تأسیس کردند، در سال ۱۹۲۹ در شهر اورشلیم اجلاس مهمی با شرکت سه هزار زن تشکیل شد، در این کنفرانس کمیته هایی شکل گرفت که در آن از کمیسر عالی انگلستان در فلسطین لغو اعلامیه با لفور و جلوگیری از مهاجرت صهیونیست را به فلسطین خواستار شد. در همین سال ۱۹۲۹ کنفرانس زنان عرب نیز شکل گرفت که مهمترین وظیفه اش حمایت از کودکان شهید و زندانیان بود. در سال ۱۹۳۶ بانوان فلسطین علیه قدرت انگلستان تظاهرات کردند و شهید هم دادند. قبل از جنگ ۱۹۴۸ زنان فلسطینی سازمان زهرات الاقحوان (گل مینا) را در حیفا تأسیس کردند، خدمات گسترده اعضای این سازمان در امور پزشکی، تهیه غذا، آب و سلاح برای قیام کنندگان و ایجاد سنگر برای رزمندگان بود. در سال ۱۹۶۳ اتحادیه ای از زنان فلسطین بنیان گذاشته شد که در زمینه های سیاسی و اجتماعی به فعالیت مهمی روی آورد، ازجمله؛ تاسیس پرورشگاه وکودکستان ، آموزشگاه برای زنان و دختران در اردوگاه های آوارگان. با شعله ور گردیدن آتش مقاومت مسلحانه و اعلام جنگ طولانی مردمی علیه اشغالگران در سال ۱۹۶۵ وظایف اتحادیه زنان گسترش یافت و در عرصه مقاومت، حضوری فعال در پایگاه های نظامی و جبهه های نبرد و مراکز درمانی داشتند. و از عهده وظایف بین المللی خود نیز بر آمدند ، با حضور در مجامع و کنفرانس های بین المللی به دفاع از حقانیت خود و سرزمینشان پرداختند.
وی افزود: زنان در تأسیس موسسه صامد نیز نقش اساسی داشتند، موسسه صامد سه منبع تولید داشت: صنعتی، کشاورزی و تجاری. تلاش زنان در این عرصه به بیش از ۶۸ درصد نیز رسید.
بدین ترتیب زن فلسطینی با توجه به نمونه های فعالیت و مبارزه و مقاومت در ساخت جامعه؛ نماد مبارزه و مقاومت باقی می ماند، اگرچه گزارش های متعددی بیانگر این است که زنان فلسطینی بیشترین قشر زیان دیده از سیاست های اشغالگران هستند.

پژوهشگر حوزه زنان اظهار داشت: دشمن صهیونیستی در طول سال های کشمکش، صدها زن فلسطینی را در زندان های خود به اسارت گرفت. زنانی که در زندان ها شرایط بسیار بدی را می گذرانند. بعضی از آنها با سوختگی بیش از هفتاد درصد در زندانها رنج می برند. کمتر زنی را در فلسطین می توان پیدا کرد که پدر، همسر، برادر، یا فرزندانش را در جریان مقاومت علیه اشغالگران از دست نداده باشد و یا تجربه آوارگی نداشته باشد، اما لحظه ای به تسلیم شدن و یا دست از مبارزه و مقاومت کشیدن فکر نمی کند.
وی گفت: در شرایطی که اشغالگران با تمام ابزارها به دنبال شکستن عزم و اراده اسیران زن هستند، آنها ثابت قدم و استوار ایستاده اند و هر روز به انتظار طلوع خورشید آزادی ، مقاومت می کنند، گرچه علاوه بر سلب آزادی در عبادت، در معرض انواع و اقسام ضربات جسمی و روحی و عمل گاز اشک آور و بازداشت و اخراج از خانه و کاشانه هستند، ولی در دل رژیم صهیونیستی رعب وحشت انداخته اند، "وفا ادریس" زن ۲۶ ساله فلسطینی، نمونه ای از زنان مبارز است که دست به عملیات استشهادی در سرزمین فلسطین زد و تعدادی از اسرائیلی ها را به هلاکت رساند.
کرمانی خاطر نشان کرد: زنان فلسطینی سر چشمه استقامت و پایداری هستند و آنان که با امید به پیروزی جریان مقاومت و آزادی سرزمین و کیانشان، نور امید را در دل فرزندان خود می تابند و علی رغم سختی ها و رنج ها دست از مبارزه و حمایت از پسران، برادران و همسرانشان برنداشته و عمود محور مقاومت را با اراده قوی و اتکای به خدا بدست گرفته اند.
وی در پایان گفت: استقامت، پایداری، صبر و امیدواری شان آنان را به پیروزی خواهد رساند و روزی آرامش و نشاط و شادی به خانه هایشان در فلسطین باز خواهد گشت. که وعده الهی فرمود: إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِينًا﴿فتح_۱﴾ و ظلم صهیون پایدار نخواهد ماند که : أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ ﴿هود_۸۱﴾

خبرنگار: زهرا خسرو انجم
انتهای پیام / *

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.