پالس اطمینان‌بخشی در بازار

باور فعالان و کارشناسان مرتبط با حوزه ارز این است که پر بودن ذخایر ارزی و عدم کسری در منابع بانکی دولت می‌تواند تبعات تورمی را کاهش دهد و آثار قابل‌ توجه اقتصادی را برای کشور رقم بزند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت : به‌موجب آزادسازی منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در کشور کره جنوبی انتظارات منفی تورمی تعدیل گشت و پالس اطمینان‌بخشی نسبت به ذخایر ارزی بانک مرکزی شکل گرفت. باور فعالان و کارشناسان مرتبط با حوزه ارز این است که پر بودن ذخایر ارزی و عدم کسری در منابع بانکی دولت می‌تواند تبعات تورمی را کاهش دهد و آثار قابل‌ توجه اقتصادی را برای کشور رقم بزند.

برخی دیگر نیز بر این باورند که به‌موجب آزادسازی منابع ارزی بلوکه‌شده، تثبیت نرخ ارز غیررسمی در بازار قاچاق رقم خواهد خورد و تأمین پایدارتر ارز برای واردات کالای اساسی ایجاد خواهد شد. در زمره این گمانه‌زنی‌ها و تعدیل انتظارات، برخی بر مسیر صرف درست این منابع تأکید دارند و می‌گویند که دولت باید راه پایدار حفظ منابع را بشناسد و گام جدیدی در راستای تکمیل زیرساخت‌ها بردارد. به‌عبارت‌دیگر کارشناسان حوزه ارزی و اقتصاد بین‌الملل معتقدند که دولت باید زیرساخت‌های نیمه‌تمام را عملیاتی سازد و پروژه‌های عمرانی و زیربنایی را تکمیل کند تا در آینده بهره و عایدی اقتصادی ایجاد شود.

مادامی‌که عایدی و چشم‌انداز اقتصادی رقم بخورد می‌توان نسبت به کاهش نرخ تورم امیدوار شد چراکه به‌موجب آزادسازی منابع ارزی بلوکه‌شده و تسعیر این ارز‌ها و بازگشت آن‌ها به چرخه اقتصاد کاهش قابل‌توجه پایه پولی رقم خواهد خورد. یک فعال اقتصادی درباره آزادسازی منابع ارزی ایران و اثرات آن بر اقتصاد چنین می‌گوید که پول بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی معادل هفت میلیارد دلار براساس پول ملی کره جنوبی یا همان وون بوده است، اما به دلیل کاهش برابری پول ملی کره جنوبی با دلار در چند سال گذشته هم‌اکنون ارزش این پول به ۶ میلیارد دلار رسیده است و چند ماهی است که تمامی بازار‌ها وارد اصلاح و حتی رکود شده‌اند. آزادسازی این منابع در کوتاه‌مدت تأثیر خود را گذشته و حال شاهد کاهش هزارتا دو هزارتومانی در بازار ارز هستیم، ولی آن‌چنان تغییر بنیادی در بازار ارز اتفاق نیفتاده است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.