مردم درباره مدیریت ارزی دولت در اربعین چه می‌گویند؟

مشکلات و سختی دریافت ارز دولتی، بخشی از خاطرات زائران در سال‌های گذشته بوده اما حالا با مدیریت مناسب دولت، مردم از مدیریت ارز اربعین راضی هستند و برای اولین بار در سال‌های گذشته نرخ دینار عراق در ایام منتهی به اربعین کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از فارس :  جمعه ۲۷ مرداد سال جاری، رقم ۳۸۱۰۰ تومان در ازای هر ۱۰۰۰ دینار عراقی بر روی تابلوی صرافی‌ها ثبت شده بود و امروز سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲، بر اساس مشاهدات میدانی دینار عراق در میدان فردوسی تهران، ۳۲۰۰۰ تومان معامله می‌شود؛ یعنی ۶ هزار تومان کاهش قیمت آن هم در روزهای اوج تقاضا.

۱۷ مرداد و در حدود یک ماه مانده به اربعین شرایط، بانک‌های عامل و تاریخ دریافت ارز اربعین از سوی بانک مرکزی اعلام شد؛ خبری که هرچند با پیشینه توزیع نامناسب ارز در سالهای گذشته همراه بود اما توانست تاحدودی بار روانی بازار ارز را کاهش دهد.

مطابق اعلام بانک مرکزی، عرضه ارز اربعین، از ۲۸ آغاز شد و متقاضیان توانستند از طریق ۱۷۹۰ شعبه در بانک‌های ملی، سپه، صادرات، پست بانک و پارسیان، ارز مورد نیاز خود را با قیمت حدود ۳۱۵۰۰ تومان تهیه کنند.

ثبت‌نام و پرداخت غیرحضوری هزینه، امکان نوبت‌گیری از طریق برنامه‌های بله و روبیکا، افزایش سقف خرید نسبت به سال گذشته و امکان انتخاب مبلغ ارز درخواستی، از مواردی بود که موجب سهولت تهیه ارز دولتی برای سفر اربعین شد.

همچنین بالا بردن ساعات فعالیت روزانه شعب منتخب تا ساعت ۱۸ حتی در روزهای تعطیل، موجب شد که دیگر شاهد سرگردانی و صف کشیدن مردم برای دریافت ارز نباشیم.

نکته قابل توجه دیگر در مدیریت ارزی بانک مرکزی، جایگزینی پول رایج کشور عراق به جای دلار بود که با تأمین کافی آن در ماه‌های گذشته، علاوه بر کاهش قیمت دینار در ایام اربعین، از نوسان قیمت دلار نیز جلوگیری شد.

مردم از مدیریت دولت بر ارز اربعین راضی‌اند

یکی از متقاضیان دریافت ارز اربعین، در گفتگو با خبرنگار فارس ضمن ابراز رضایت نسبت به سهولت ثبت‌نام ارز در پیام‌رسان‌ها، گفت: سالهای گذشته به دلیل مشاهده صف‌های طولانی، از تهیه ارز دولتی منصرف و مجبور می‌شدم ارز را با قیمت بالاتری از بازار آزاد تهیه کنم.

فرد دیگری که برای خود و اعضای خانواده‌اش اقدام به تهیه ارز کرده بود، به کاهش زمان و شیوه مناسب توزیع ارز اشاره کرد و گفت: اینکه تنها با نیم ساعت مرخصی در ساعت کاری، توانستم ارز بگیرم و مجبور به همراه آوردن همسر و فرزندانم به بانک نبودم، نتیجه عملکرد خوب و قابل تقدیر بانک‌هاست.

بر اساس مشاهدات، با وجود بالا بودن تقاضا در روزهای آغازین عرضه ارز اربعین، پس از مدت کوتاهی نظم کافی بر عرضه آن حاکم شده و با حذف شرط ثبت نام در سماح، زمان دریافت دینار دولتی برای اربعین تا نیم ساعت کاهش یافت.

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی: برای اولین‌بار شاهد کاهش نرخ دینار در ایام اربعین بودیم

مصطفی قمری‌وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در توییتی درباره ارز اربعین و شیوه عرضه آن، ضمن اشاره به افزایش میزان عرضه نوشت: با تمهیدات بانک مرکزی، امسال برای اولین بار شاهد کاهش نرخ ارز دینار در بازار غیر رسمی در ایام اربعین حسینی بوده‌ایم.

همچنین «محسن کریمی» معاون بین‌الملل بانک مرکزی، با اشاره به نرخ دینار پیش از شروع توزیع ارز اربعین گفت: در حال حاضر صرافی‌ها حاضرند دینار را با نرخ ۳۲ هزار تومان به بانک مرکزی بفروشند و البته نرخ بانک مرکزی ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.

متن منتشر شده توسط روابط عمومی بانک مرکزی در فضای مجازی

عرضه دلار و دینار در بازار آزاد کنترل و تعدیل شد

از طرف دیگر، اثر مدیریت ارزی دولت برای فروشندگان ارز در بازار آزاد نیز محسوس بوده است؛ یکی از فروشندگان ارز میدان فردوسی تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: هر سال در ایام منتهی به اربعین، قیمت دینار و حتی دلار افزایش پیدا می‌کرد اما امسال با توزیع گسترده ارز اربعین، تقاضای دینار عراق و دلار در بازار آزاد کاهش داشته است.

یکی دیگر از فروشندگان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که آیا توزیع دینار توسط دولت در بازار شما تأثیری داشته است، گفت: عرضه دینار در بانک‌ها، هم قیمت آن را پایین آورد و هم قیمت بازار آزاد را در نزدیکی قیمت ارز اربعین نگه داشت و به خاطر آسانی دریافت ارز اربعینی، فروش ما نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

تدبیر به‌هنگام، کلید حل مشکلات چند ساله کشور است

مدیریت نامناسب توزیع ارز در سال‌های گذشته، موجب بروز اتفاقاتی شده بود که شایسته مردم و زائران اربعین نبود و علاوه بر آن، سختی و معطلی دریافت ارز دولتی باعث می‌شد تا بسیاری، هزینه بالاتری را بر خود تحمیل کرده و عطای دریافت ارز زیارتی اربعین را به لقایش ببخشند.

برای مثال، سال گذشته محدودیت شعب ارائه کننده ارز، محدود بودن مبلغ ارز دریافتی و عدم امکان دریافت مبلغ انتخابی کمتر از میزان اعلام شده ( که ۱۰۰ دلار و یا معادل ۱۵۰ دینار، آن هم در صورت موجود بودن در بانک تعیین شده بود) جزئیات مشکل آفرین برای مردم در تهیه ارز اربعین بود.

از طرف دیگر، شاید بتوان بی‌برنامگی برای عرضه ارز در ایام مدیریت همتی بر بانک مرکزی در اربعین ۱۳۹۷ را اوج نابسامانی عرضه ارز زیارتی دانست؛ صف‌های طولانی در نجف و کربلا و یا توزیع به شیوه‌هایی دور از کرامت مردم، تصاویر و خاطراتی پدید آورد که در میان تیترها و اخبار، به عنوان کارنامه‌ای تلخ باقی مانده است.

گفتنی است علاوه بر کنترل و مدیریت عرضه و تقاضا و شیوه مناسب ارائه و توزیع ارز برای اربعین سال جاری، دیپلماسی اقتصادی دولت، با آزاد کردن منابع ارزی بلوکه شده در کره جنوبی و عراق را می توان از دستاوردهای پرقیمت و موثر دولت در ایجاد ثبات و آرامش در بازار ارز کشور دانست.

پایان پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.