| ماموریت ناکام فرمانده سنتکام و خواب شوم آمریکا در شرق سوریه

یک نویسنده سوری با اشاره به ناکامی آمریکا در براندازی نظام دمشق تاکید کرد که واشنگتن یک پروژه مخرب جدید برای تغییر صحنه میدانی سوریه طراحی کرده اما آمریکایی‌ها بدانند که اخراج آنها از سوریه حتمی و به شکلی ذلت‌بار خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از تسنیم :  تحرکات مشکوک اخیر آمریکایی‌ها در منطقه مرزی سوریه و عراق و مشخصا در سوریه -از تقویت امکانات نظامی پایگاه‌های واشنگتن تا افشای پروژه تروریستی جدید آن در این کشور، طی چند هفته گذشته همه توجهات را در منطقه به سمت سوریه معطوف کرده و به نظر می‌رسد که ایالات متحده یک تصمیم جدی برای تثبیت اشغالگری خود در سوریه داشته و همه ادعاهایی که دولت دموکرات جو بایدن پیشتر درباره عقب‌نشینی از این کشور مطرح کرده بود، دروغ بوده است. برخی نیز معتقدند که شاید آمریکا قصد دارد بار دیگر کارت تکراری داعش را در سوریه رو کند.

ادعای مضحک آمریکا برای توجیه اشغالگری در سوریه

در همین راستا «میشیل کلاغاصی» تحلیلگر و نویسنده برجسته سوری در یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری تسنیم نوشت، سیاستمداران آمریکایی روایت دروغینی را که «باراک اوباما» و «دونالد ترامپ» روسای جمهور پیشین این کشور برای توجیه حضور غیرقانونی نیروهای ایالات متحده در سوریه مطرح کرده بودند را اکنون تکرار می‌کنند؛ روایت مضحکی که مدعی «محافظت از مردم سوریه» و «محافظت از ثروت‌ها و نفت سوریه» در برابر دولت مشروع و ارتش ملی این کشور است!

بر اساس این یادداشت، با گذشت زمان این روایت ساختگی آمریکا در دوره جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا گسترش یافت و تبدیل به دروغ بزرگی شد که وزارت خارجه این کشور منتشر کرد و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا شخصا مسئولیت ترویج این دروغ را به عهده گرفت؛ همانطور که واشنگتن پیشتر مدعی شده بود « آمریکا به دنبال یک راهکار مسالمت‌آمیز در سوریه است و نیروهای آمریکایی برای مقابله با تروریست‌های داعش در سوریه حضور دارند». این درحالی است که حتی یک عملیات تروریستی هم ثبت نشده که اشغالگران آمریکایی را در سوریه هدف قرار دهد و همه جهان می‌دانند که ارتش عربی سوریه و هم‌پیمانان آن تنها طرف‌هایی هستند که در برابر داعش و سایر گروه‌های تروریستی ایستاده‌اند.

افشای دروغ بزرگ آمریکا و استفاده واشنگتن از تروریسم در سوریه

در ادامه این یادداشت آمده است، این روایت‌های آمریکایی‌ها با آشکار شدن پستی و رذالت آنها نابود شد و تبدیل به یک نمایشنامه طنز گشت. رفتار ننگین و شرم‌آور آمریکا برای همه جهان روشن کرد که واشنگتن طرفی است که علیه سوریه توطئه و جنگ را ضد این کشور آغاز کرده و از همه ابزارهای موجود-چه کشورهای مختلف و شبه نظامیان جدایی طلب و سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی و مزدوران و -چه سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری یا ماشین‌های رسانه‌ای علیه سوریه استفاده می‌کرد. این ابزارها همگی پشت تحرکات شرم‌آور اشغالگران آمریکایی در سوریه و نیز پشت سیاست‌های دولت آمریکا پنهان شده بودند.

غارت ثروت‌ها و منابع سوریه؛ فعالیت معمول اشغالگران آمریکایی

میشیل کلاغاصی افزود، این ابزارها اکنون نیز بعد از آن که حقیقت دزدی و غارتگری آمریکا در سوریه از طریق پایگاه‌های نظامی واشنگتن در این کشور و گذرگاه‌های غیرقانونی فاش شده و یک واقعیت غیرقابل انکار برای همه جهانیان است، پشت سیاست‌های دولت آمریکا پنهان شده و برای خدمت به منافع رئیس جمهور و دولت ایالات متحده کار می‌کنند. تحرکات متجاوزانه آمریکا در سوریه از محاصره سیاسی و نظامی این کشور فراتر رفته و به تحریم‌ها و تشدید محاصره اقتصادی سوریه از طریق تحریم‌های یکجانبه موسوم به «قانون سزار» رسید.

وی تاکید کرد، نیروهای اشغالگر آمریکایی بر میادین نفتی و محصولات گندم و جو و همه ثروت‌های سوریه مسلط شده و در این زمینه به حمایت از گروه‌های جدایی طلب و تروریست‌ها در شمال و شرق سوریه تکیه کرده‌اند. آمریکایی‌ها به دنبال تغییر صحنه سوریه به صحنه دلخواه واشنگتن و تداوم حضور و بقای نیروهای آمریکایی در سوریه در وضعیتی امن هستند. ایالات متحده همچنین در صدد محافظت از موقعیت و امتیازات و پایگاه‌ها و جان سربازان خود در سوریه بوده و در مرحله فعلی علی‌رغم تجاوزات گاه و بی‌گاه به مواضع و مکان‌های تجمع نیروهای ارتش عربی سوریه، ظاهرا به ادامه غارتگری و سوزاندن محصولات کشاورزی سوریه بسنده کرده؛ به طوری که در خدمت استراتژی مخرب اعلام نشده خود باشد.

پروژه مخرب جدید آمریکا که کل منطقه را هدف قرار می‌دهد

این تحلیلگر سوری تصریح کرد، در نتیجه برخی بر این باور بودند که واشنگتن صرفاً به دنبال تحمیل استراتژی مربوط به سوریه است. اما واقعیت‌هایی که ثابت شد تاکید می‌کند آمریکا یک استراتژی بزرگی را اتخاذ کرده که فراتر از منافع آن در زمین‌های سوریه است. این استراتژی، آمریکا را قادر می‌ساخت تا اهداف خود را در عراق نیز محقق سازد و همچنین به ایالات متحده اجازه می‌داد تا به مرزهای ایران نزدیک شده و مانع اتصال جغرافیایی و حیاتی و نظامی که از تهران تا بغداد و دمشق کشیده شده و به لبنان و فلسطین اشغالی می‌رسد، گردد.

بر اساس این یادداشت، اما با شکست روایت و پروژه آمریکا در نتیجه پیروزی‌های نظامی ارتش عربی سوریه و متحدان آن و نیز مقاومت لبنان و عراق در دو طرف مرزها و نیز بعد از موفقیت دولت سوریه در بازپس‌گیری سیطره و نفوذ خود و آزادسازی نزدیک به 80 درصد از زمین‌هایی که تحت اشغال آمریکا و تروریست‌های وابسته به آن بودند، آمریکایی‌ها مطمئن شدند که تجزیه سوریه و سرنگونی دولت و رهبری و نظام سیاسی این کشور غیرممکن است و بنابراین باید صحنه میدانی سوریه را تغییر داد.

تحرکات و سفرهای مشکوک مقامات ارشد آمریکا به مناطق اشغالی سوریه

نویسنده مذکور سوری ادامه داد، بر این اساس نیروهای اشغالگر آمریکایی شروع به تشدید فعالیت‌ها و تحرکات نظامی خود در سوریه کردند، تعداد سربازان و پایگاه‌های نظامی خود را دو برابر کردند، ده‌ها کاروان کامیون مملو از سلاح و کلیه تجهیزات پشتیبانی لجستیکی را وارد سوریه کردند و استحکامات خود را در مهمترین پایگاه‌های خود در منطقه التنف افزایش دادند و تعداد تروریست‌ها را برای محافظت از پایگاه اصلی خود در التنف در اطراف این پایگاه دو برابر کردند. همچنین شاهد افزایش دیدارها و گفتگوهای مسئولان نظامی ایالات متحده با ابزارهای جدایی‌طلب و تروریستی این کشور در سوریه و تلاش آمریکا برای اجرای پروژه احیای داعش هستیم.

وی تاکید کرد، تلاش آمریکا برای احیای داعش از زندان‌های قسد آغاز شد. در این میان قسد به نوبه خود ماموریت داشت تا توجه ارتش عربی سوریه را منحرف کرده و ضرباتی به آن وارد کند. این هم‌زمان بود با تشدید تجاوزات هوایی رژیم صهیونیستی علیه سوریه و اطراف دمشق که می‌خواست پیامی روشن به دولت و مقاومت سوریه و متحدان آن در دو طرف مرزهای سوریه و عراق بدهد تا عملیات‌ها و فشارهای خود علیه نیروها و ابزارهای آمریکا را کاهش دهند؛ چرا که آمریکا نگران خروج ذلت‌بار نیروهای خود از سوریه در داخل تابوت‌ها و کیسه‌های پلاستیکی است.

وحشت آمریکایی‌ها از مقاومت ملی سوریه

بر اساس این مقاله، به همین دلیل آمریکایی‌ها در تلاش برای فریبکاری درباره قدرت نظامی خود و ایجاد ارعاب و ترس بوده و سعی کردند عملیات جدیدی را آغاز کنند که هدف آن قطع جاده زمینی بین سوریه و عراق و بستن مرزهای دو طرف بود. اما حمله به مواضع آمریکا در پایگاه‌های کونیکو و الشدادی طی 72 ساعت که با دوحمله از سوی گروه‌های مقاومت سوریه همراه بود، آمریکایی‌ها را غافلگیر و پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) را مجبور کرد تا با عجله بیانیه‌ای صادر و در آن تاکید کند که آمریکایی‌ها هیچ ارتباطی به نبرد نظامی برای بستن مرزها و سیطره بر منطقه البوکمال و گذرگاه القائم در حومه استان دیرالزور ندارند.

در ادامه این یادداشت آمده است، اما تداوم سفرهای اعلام شده و محرمانه و غافلگیرکننده مسئولان نظامی ارشد آمریکا به مناطق شمال و شرق سوریه چه معنایی دارد؟ همانند سفر «مارک میلی» رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا به شمال شرق سوریه هم‌زمان با سفر «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده در خلال ماه مارس گذشته به عراق و اردن و تل‌آویو، به اضافه سفرهای متعدد «مایکل کوریلا» فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده «سنتکام» که یکی از برجسته‌ترین فرماندهان نظامی آمریکا در میان همتایان خود است که به سوریه سفر کرده و 3 دیدار اعلام شده در این کشور داشت وآخرینِ آنها مربوط به هفته گذشته بود؛ جایی که با «مظلوم عبدی» فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) دیدار کرد.

مایکل کوریلا؛ فرمانده جدید عملیات آمریکا در خاورمیانه کیست؟

میشیل کلاغاصی در ادامه مقاله خود نوشت، مایکل کوریلا یک نظامی آمریکایی دارای مدرک لیسانس مهندسی هوا-فضا و مدرک کارشناسی ارشد در مطالعات امنیت ملی از دانشکده دفاع ملی آمریکاست. او سابقه طولانی در مشارکت در عملیات‌های نظامی خارجی آمریکا دارد و مسئولیت‌های متعددی در ستاد کل ارتش ایالات متحده داشته است. کوریلا فرماندهی تیپ 82 چتربازان و فرماندهی تعدادی از یگان‌های ویژه هوابرد را بر عهده داشت و در چندین عملیات موسوم به «حفظ صلح» در چندین کشور شرکت کرده است.

طبق این گزارش، موسسات نظامی آمریکا مایکل کوریلا را یک نظامی برجسته و متفکر استراتژیست و دارای جاه‌طلبی‌های بالا در مناصب ارشد نظامی و نیز سیاسی می‌دانند. به نظر می‌رسد که کوریلا به خوبی اعتماد فرماندهی خود را جلب کرده؛ تا جایی که به او فضایی برای تحرکات نیروهایش در داخل سوریه و مناطقی وسیع در سطح نقشه‌های راهبردی و ژئوپلیتیکی داده شده که از تهران تا ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین اشغالی، اردن و عراق کشیده شده است. وظایفی که مایکل کوریلا بر عهده دارد فراتر از وظایف یک فرمانده نظامی بوده و به همین دلیل نقش و سفرهای او (به شرق سوریه) بسیار خطرناک است.

پشت پرده سفرهای مکرر فرمانده سنتکام به شرق سوریه

این تحلیلگر سوری تصریح کرد، در راستای تکمیل سفر اخیر لوید آستین به تل‌آویو و اردن و عراق، مایکل کوریلا سومین سفر خود را امسال به مناطق تحت اشغال آمریکا در سوریه هم‌زمان با سفر به اردن انجام داد. می‌توان این سفرها را از خلال تشدید اوضاع و فشارهای میدانی و اقتصادی بی‌سابقه علیه دولت سوریه بازخوانی کرد. حقیقت این سفر زمانی مشخص می‌شود که می‌بینیم در چارچوب بازرسی از تجهیزات دفاعی آمریکا در پایگاه‌های نظامی غیرقانونی آن در سوریه و تضمین توانایی‌های آنها برای مقابله و ایستادگی در برابر حملات احتمالی جدید مقاومت ملی سوریه و هم‌پیمانان آن است.

بر اساس این یادداشت، برخی رسانه‌ها اعلام کردند که مایکل کوریلا با فرمانده قسد دیدار و از اردوگاه الهول و روج بازدید کرده و گفته بود: «ایالات متحده هیچ منطقه‌ای را در سوریه رها نمی‌کند و به همکاری با نیروهای دموکراتیک سوریه برای تحقق ثبات ادامه خواهد داد». به نظر می‌رسد این سخنان مایکل کوریلا برای اطمینان دادن به قسد بود تا این گروه بداند که واشنگتن در حال حاضر قصد رها کردن آن را ندارد. کوریلا همچنین گفت که «داعش توانایی‌های خود را برای فرماندهی و انجام حملات جدید حفظ کرده است». این سخنان مایکل کوریلا نیز در چارچوب اظهاراتی ناامیدانه و رقت‌انگیز بود تا وانمود کند که واشنگتن از تهمت رهبری گروه‌های تروریستی مبراست. درواقع این سخنان کوریلا درباره داعش بیش از اینکه در قالب هشدار باشد، در قالب عذر و بی‌گناه جلوه دادن واشنگتن بود.

نگرانی واشنگتن از احیای پروژه‌های همکاری تهران-بغداد-دمشق

میشیل کلاغاصی تاکید کرد، ایالات متحده دیگر از نظارت و تقویت روابط اقتصادی بین دمشق و بغداد راضی نیست و اکنون آن را تهدیدی برای شکستن محاصره تحمیل شده غرب بر سوریه، باز کردن مسیرهای جدید و احتمالا احیای پروژه های قدیمی همکاری در محور تهران-بغداد-دمشق می‌داند. دولت عراق قصد دارد پروژه خط لوله نفتی که از اراضی سوریه می‌گذرد و برای 4 دهه متوقف شده بود و نیز پروژه‌های خط آهن و پروژه‌های انرژی برق و ... را مجددا احیا کند. این موارد، یکی از مهمترین اهداف واشنگتن از حضور در منطقه التنف را به چالش می‌کشد. علاوه بر آن آمریکا از تاثیر این تحولات و پروژه‌ها بر روابط دمشق با کشورهای عربی همچون اردن و لبنان نگران است. این مسئله به نوبه خود همچنین مواضع و فشارهای آمریکا بر کشورهای عربی جهت توقف روند عادی‌سازی کامل و سریع روابط با سوریه را تضعیف می‌کند.

وی افزود، روشن است که ایالات متحده اکنون بعد از نادیده گرفتن ده‌ها هشدار از جانب دولت سوریه مبنی بر ضرورت عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از اراضی سوریه، اکنون در وضعیتی از ترس و وحشت از اقدامات مقاومت سوریه و هم‌پیمانان آن به سر می‌برد. آمریکا امروز باید معادلات جدید سوریه را بازخوانی کند و بداند که تجاوزات رژیم صهیونستی به حومه دمشق و انبارهای اسلحه و مناطق غیرنظامی، با حمله به مزدوران و انبارهای ابزارهای تروریستی و جدایی‌طلب آمریکا مواجه خواهد شد. همچنین حمله به مواضع ارتش عربی سوریه و کاروان‌های شبانه در جنوب این کشور، با حمله به پایگاه‌ها و سربازان آمریکا در پایگاه‌های اشغالی کونیکو و الشدادی پاسخ داده می‌شود و آمریکایی‌ها باید بدانند که اخراج آنها از سوریه حتمی و به شکلی ذلت‌بار خواهد بود.

در پایان این مقاله آمده است، مردم سوریه و محور مقاومت همچنان به تهیه سند از غارتگری‌های نیروهای اشغالگر آمریکایی ادامه می‌دهند و هرگز تلاش‌های خود را برای محاکمه آنها و اخراج این نیروها از سوریه و کل منطقه در میان عدم وجود عدالت بین‌المللی و سکوت سازمان ملل و شورای امنیت و آنچه که به اصطلاح «جامعه بین‌المللی» خوانده می‌شود، متوقف نخواهند کرد.

انتهای پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.