در گفتگو با بصیرت مطرح شد

شجری: استفاده از تکنولوژی‌های جدید معضل مسکن را حل می‌کند

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی: ما از صدسال گذشته تاکنون مسکن را به شکل سنتی می‌سازیم در حالیکه با افزایش جمعیت برای پاسخگویی به نیاز مسکن با استفاده از فناوری‌های جدید و تحویل خانه‌های از پیش ساخته باید هرچه زودتر به خانه‌دار کردن مردم بخصوص جوانان برسیم

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :   گفتگو با هوشنگ شجری

امروز معضل مسکن یکی از مسائلی است که گریبانگیر جامعه شده است، معضلی که اگر حل نشود به دلیل اهمیت وجود مسکن در زندگی مشترک، ازدواج و فرزندآوری قطعاً سایر مسائل زندگی اجتماعی و حتی اقتصاد خانوار را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد به این خاطر بصیرت در گفتگو با کارشناس و تحلیلگر اقتصادی راهکار ساخت و ساز و عرضه بیشتر مسکن را برای رفع این مشکل اساسی جویا شده است.

هوشنگ شجری کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بصیرت در خصوص مشکل مسکن و حل این معضل و آنچه در خصوص یافتن راهکار درستی برای بخش مسکن باید مورد توجه مسئولین امر قرار بگیرد، گفت: مشکل مسکن رفته رفته به یکی از جدی‌ترین معضلات جامعه تبدیل می‌شود به این خاطر لازم است دولت در موضوع مسکن راهبرد‌های درستی اتخاذ کند تا در مدت زمان مشخص و معینی بخشی از مشکل مسکن که بخش قابل توجهی از جامعه را درگیر کرده برطرف شود.

وی در این‌باره خاطر نشان شد: مساله حائز اهمیت در موضوع ساخت و ساز مسکن توجه به ساخت مسکنی منطبق بر فرهنگ ایرانی- اسلامی است، یعنی ساخت مسکن ۲۵ متری علاج و راه درمان معضل مسکن ایران نیست، چرا که واحد‌های مسکونی ۲۵ متری با نحوه فرهنگ زندگی جامعه مسلمان ایرانی ناسازگار است.

هوشنگ شجری کارشناس و تحلیلگر اقتصادی خاطر تصریح نمود: آنچه در موضوع مسکن حائز اهمیت است مهار تورم و اصلاح سیاست‌های پولی و ارزی است که بر تورم تاثیر گذارند. در صورتی که نرخ تورم با راهبرد‌های درست کاهش بیابد بی‌شک قیمت مسکن نیز کاهش می‌یابد البته به شرط تولید و ساخت و ساز بیشتر مسکن.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی با اشاره به راهکاری برای ساخت و ساز سریع و ارزان مسکن گفت: امروز در تمام دنیا برای ساخت و ساز سریع و عرضه بیشتر مسکن از تکنولوژی‌های به روز استفاده می‌کنند، در حالی که ما توجهی به مدل‌های جدید ساخت و ساز مسکن نداریم.

وی تصریح نمود: بیگانگی با تکنولوژی‌های ساخت و ساز مسکن موجب شده سرعت ساخت و ساز و عرضه مسکن در ایران نسبت به نرم جهانی بسیار پایین باشد، به این خاطر سایر کشور‌ها مشکل مسکن ندارند، اما خانه‌دار شدن در ایران بسیار سخت شده است.

هوشنگ شجری کارشناس و تحلیلگر اقتصادی بیان داشت: برای عرضه بیشتر مسکن باید از ساخت و ساز مسکن به صورت سنتی و با ابزار‌های قدیمی فاصله بگیریم، چرا که دنیا به سمت ساخت واحد‌های از پیش ساخته شده روی آورده است، چونان که در شیوع بیماری کرونا شاهد بودیم چینی‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های جدید در کمتر از چند هفته بیمارستان‌های بزرگی ساختند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معتقد است: عدم استفاده از تکنولوژی‌های جدید در ساخت و ساز مسکن منجر به آن شده که متوسط زمان ساخت و ساز در ایران بسیار بالا باشد.

هوشنگ شجری بیان داشت: با توجه به انباشت مطالبات مردم در بخش مسکن و اینکه درخواست خرید واحد مسکونی و داشتن سرپناه یکی از مطالبه‌های مهم مردم است لذا دولت با حمایت از بخش خصوصی باید زمینه‌های لازم برای واردات تکنولوژی‌های جدید را فراهم کند، تا متوسط سرعت ساخت و ساز مسکن در ایران به شدت کاهش بیابد.

هوشنگ شجری درباره مزایای استفاده از تکنولوژی‌های جدید در ساخت و ساز مسکن گفت: طولانی شدن فرآیند ساخت و ساز مسکن به افزایش قیمت تمام شده مسکن می‌انجامد، افزایش نرخ مصالح ساختمانی و افزاییش دستمزد‌ها در طول یکی دو سال زمان ساخت منجر به افزایش هزینه مسکن می‌شود، پس خانه‌دار شدن را برای طبقه کم درآمد بسیار سخت می‌کند به این خاطر نیازمند ورود دولت به این موضوع و حمایت از بخش خصوصی از واردات تکنولوژی‌های روز ساخت مسکن هستیم.

هوشنگ شجری کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در این‌باره به ما گفت: در واقع ساخت و ساز مسکن به شکل صنعتی که منجر به تولید انبوه می‌شد راهکار اساسی برای پاسخگویی دولت به مردمی است که صاحب خانه نیستند. دولت با مونتاژ خانه‌های از پیش ساخته می‌شود مدت زمان خانه‌دار شدن مردم را بسیار کمتر از آمار‌هایی که در این موضوع داده می‌شود کند.

وی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: ما از یک صد سال گذشته تاکنون مسکن را به همان شکل سنتی و قدیمی می‌سازیم در حالی که به دلیل افزایش جمعیت و تغییراتی که در جوامع ایجاد شده برای پاسخگویی به نیاز مسکن مردم با استفاده از فناوری‌های جدید و تحویل خانه‌های از پیش ساخته باید هرچه زودتر به مقصود خود یعنی خانه‌دار کردن مردم بخصوص جوانان برسیم.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.