چرا نتانیاهو بر ادامه جنگ اصرار دارد؟/ آخرین نفس‌های جلاد غزه

گفتاردرمانی کاذب نتانیاهو در مواجهه با عملیات موفقیت‌آمیز طوفان‌الاقصی نه تنها منجر به اقبال ساکنان اراضی اشغالی نسبت به وی و کابینه‌اش نشده، بلکه بیش از هر زمان دیگری منجر به افزایش خشم شهرک‌نشینان و دیگران نسبت به نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس شده است

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :  فخرالدین اسدی

قدر متیقن تحولات اخیر نوار غزه بر همگان مشخص است: شکست محرز صهیونیست‌ها در جنگ اطلاعاتی و نظامی با حماس. در این معادله، نتانیاهو مصداق عینی ناکامی رژیم اشغالگر قدس محسوب می‌شود. حتی ژنرال‌های ارتش صهیونیستی و سیاستمداران وابسته به حزب لیکود (حزب متبوع نتانیاهو) اذعان کرده‌اند که متعاقب عملیات طوفان‌الاقصی شوکه شده و قدرت محاسبات حداقلی خود را در پیش‌بینی و مواجهه با مقاومت فلسطین از دست داده‌اند. در چنین شرایطی خط قرمز نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس پایان جنگ است، زیرا با اعلام آتش‌بس (به هر نحو ممکن)، وی در برابر خشم گسترده‌تر ساکنان اراضی اشغالی نسبت به شکست همزمان در جبهه سیاسی و نظامی چاره‌ای جز استعفا و برکناری ناخواسته از قدرت ندارد.

نظرسنجی‌هایی که معنادار است
گفتار درمانی کاذب نتانیاهو در مواجهه با عملیات موفقیت‌آمیز طوفان‌الاقصی نه تنها منجر به اقبال ساکنان اراضی اشغالی نسبت به وی و کابینه‌اش نشده، بلکه بیش از هر زمان دیگری منجر به افزایش خشم شهرک‌نشینان و دیگران نسبت به نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس شده است. جروزالم پست گزارش داد که اکثریت صهیونیست‌ها، یعنی ۵۶ درصد، معتقدند که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر باید بلافاصله در پایان درگیری با فلسطین استعفا دهد. این نظرسنجی در حالی صورت می‌گیرد که نتانیاهو تصور می‌کرد در صورت وقوع یک نبرد تمام عیار با حماس و کودک‌کشی فلسطینیان قادر به مدیریت معادلات امنیتی تل‌آویو خواهد بود.

بر اساس نظرسنجی منتشر شده توسط مرکز گفتگو، تنها ۲۸ درصد از صهیونیست‌ها حامی عملکرد نتانیاهو (حتی در بحبوحه جنگ غزه) هستند. این گزارش فاش کرد که از هر ۵ صهیونیست، چهار نفر کابینه ائتلافی و نتانیاهو را مسئول وقوع عملیات طوفان‌الاقصی و شکست سنگین رژیم اشغالگر قدس در مواجهه با این عملیات قلمداد می‌کنند. قبل از وقوع این عملیات، نتانیاهو و افرادی مانند بن‌گویر، آریه درعی و اسموتریچ مدعی تسلط بر نوار غزه و کرانه باختری و قدرت پیش‌بینی عملیات حماس و جهاد اسلامی بودند، اما اکنون، تل‌آویو به یکی از اصلی‌ترین نماد‌های شکست اطلاعاتی در منطقه و جهان تبدیل شده است!

بدترین سناریو‌ها برای نتانیاهو
صورت مسئله مشخص است: هر زمان جنگ غزه پایان پیدا کند، نتانیاهو ناچار است به درخواست گسترده ساکنان اراضی اشغالی مبنی بر استعفا تن دهد و به همین سبب، درصدد نجات حداقلی خود به قیمت فرو رفتن بیشتر صهیونیست‌ها در باتلاق جنگ غزه می‌باشد. اخیراً رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید فرمودند که صهیونیست‌ها هر اقدامی صورت دهند، قدرت لاپوشانی و کتمان شکست بزرگ خود در عملیات اخیر (طوقان‌الاقصی) را نخواهند داشت. نظرسنجی‌ها و تحقیقات میدانی در اراضی اشغالی دقیقا چنین موضوعی را تایید می‌کند. شکست در عملیات طوفان‌الاقصی، تبدیل به یک قدر متیقین و پیش فرض تثبیت شده در اذهان شده است.

مروری بر دیگر نتایج نظرسنجی اخیر در اراضی اشغالی، در نوع خود قابل تامل است: اینکه اکثریت قاطع ۸۶ درصد از پاسخ‌دهندگان، که حمله غافلگیرانه از غزه شکست امنیتی سختی برای رژیم صهیونیستی شده است. همچنین ۹۲ درصد از صهیونیست‌ها اعلام کرده‌اند که نسبت به شرایط موجود (جنگ و بمباران غزه) و تبعات آن مضطرب هستند.
"علاوه بر این، تقریباً همه پاسخ دهندگان (۹۴ ٪) معتقدند که کابینه نتانیاهو در قبال عدم آمادگی امنیتی که منجر به وقوع عملیات طوفان‌الاقصی شد، مسئول می‌باشد. علاوه بر این، ۵۲ درصد از پاسخ‌دهندگان انتظار استعفای وزیر جنگ یوآو گالانت را دارند. این تقریباً نخستین بار در طول یک جنگ است که صهیونیست‌ها حتی اطمینان نسبی خود را در خصوص قدرت نظامی و امنیتی این رژیم از دست داده‌اند. از این رو می‌توان عملیات طوفان‌الاقصی را نقطه‌ای عطف در معادلات منطقه تلقی کرد. قطعاً این عملیات موفقیت‌آمیز، اسم رمز نابودی رژیم اشغالگر قدس در آینده‌ای نزدیک محسوب می‌شود.

جنگ روانی نیز به کمک صهیونیست‌ها نیامد
یکی از مصادق دیگر شکست صهیونیست‌ها در نبرد اخیر غزه، مربوط به ابعاد روانی و تبلیغاتی نبرد است. اگرچه صهیونیست‌ها با کمک رسانه‌های آمریکایی و صهیونیستی سعی در تحریف فرامتن و وقایع نبرد کردند، اما در نهایت قدرت تصویرسازی کاذب خود از وقایع تلخ غزه را از دست دادند. صهیونیسم‌ستیزی متعاقب عملیات طوفان‌الاقصی در جهان تشدید شده و بر خلاف آنچه تل‌آویو تصور می‌کرد، دچار افول نشد. در هر حال، دامنه و عمق شکست رژیم صهیونیستی در نوار غزه صرفاً محدود به ابعاد نظامی-امنیتی نمی‌شود. صهیونست‌ها در جنگ ترکیبی در برابر حماس با موانع سختی مواجه شده‌اند که در محاسبات قبلی آن‌ها (در هر دو بعد فرامتنی و متنی) لحاظ نشده بود. در بعد میدانی و اطلاعاتی، کماکان بسیاری از ژنرال‌ها و تحلیلگران مسائل استراتژیک در اراضی اشغالی معتقدند که تل‌آویو قدرت تسلط بر صحنه و آینده‌پژوهی آنچه در غزه و کرانه باختری می‌گذرد را از دست داده و کنشگری کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی جهت بسط دامنه نبرد (از نبرد موشکی به نبرد زمینی)، صرفاً واکنشی از سر استیصال محسوب می‌شود.

بی‌دلیل نیست که حتی مقامات کاخ سفید در پشت پرده، نسبت به گسترش ابعاد جنگ به تل‌آویو هشدار داده‌اند. آنچه بیش از هر زمان دیگری در معرض انتقاد ساکنان اراضی اشغالی و حامیان غربی تل‌آویو قرار گرفته، شکست امنیتی در نوار غزه و فراتر از آن، عدم قدرت پیش‌بینی معادلات نبرد در آینده است! افرادی مانند جو بایدن، جیک سالیوان و آنتونی بلینکن نگرانی‌هایی در خصوص حماقت‌های صهیونیست‌ها دارند که قدرت کتمان آن‌ها را روز به روز بیشتر از دست می‌دهند. به عبارت بهتر، روایتگری آمریکایی‌ها از همپوشانی مطلق با تل‌آویو در مواجهه با عملیات طوفان الاقصی، لزوما آن چیزی نیست که در مواضع رسمی ادعا می‌شود. صورت مسئله کاملا واضح است: منتقدان نتانیاهو و وزارت جنگ رژیم اشغالگر قدس معتقدند استمرار نبرد بر اساس توهمات نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس و افرادی مانند بن‌گویر و اسموتریچ، نتیجه‌ای جز مواجهه تل آویو با مولفه‌های جدید آسیب‌زا (که بنیان و ثوابت راهبردی در اراضی اشغالی را به چالش می‌کشد) نخواهد داشت. در چنین شرایطی توقف نبرد یا ادامه جنگ، هر دو متضمن شکست نتانیاهو خواهد بود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.