سردار جلالی خبر داد: شناسایی و دفع ۱۰ حمله اساسی سایبری در یک سال اخیر

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: از سال گذشته تاکنون توانستیم با کمک وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه ۱۰ حمله اساسی سایبری را پیش از حمله شناسایی و دفع کنیم.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از تسیم :  سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل صبح امروز در نشست خبری طی سخنانی اظهار داشت: امسال برای اولین مرتبه بعد از 75 سال از اشغال فلسطین که ارتش رژیم تلاش می‌کرد در مردم و کشورها رعب و وحشتی ایجاد کند شکست خورد در حالی که با شکست ارتش‌های عربی در جنگ 6روزه اسراییل برای خودش یک بازدارندگی ایجاد کرده بود و شاید ارتش‌های عربی به‌واسطه همین شکستها از مقابله با اسراییل طفره می‌رفتند.

بیشتر بخوانید
امیر آشتیانی در گفتگو با وزیر دفاع سوریه: حملات اخیر رژیم صهیونیستی یک خودکشی سیاسی است

وی افزود: این رژیم همچنین مدعی بود یک بازدارندگی در حوزه اطلاعاتی ایجاد کرده و قادر است هر توطئه‌ای را در نطفه خفه کند و استراتژی نظامی پیشدستانه داشت.

سردار جلالی ادامه داد: بعد از آنکه تفکر مقاومت با پیروزی انقلاب اسلامی به‌خصوص در لبنان توسعه پیدا کرد، حزب‌الله با عملیات‌های پی‌درپی علیه آمریکا و اسراییلی‌ها توانست آنها را از لبنان بیرون کند و با توسعه این تفکر در حماس و فلسطینی‌ها که تا حدودی مذاکره را در دستور کار داشتند، پروژه مقاومت در فلسطین رشد کرد.

وی تصریح کرد: امروز بعد از 75 سال همه استراتژی‌های اسراییل شکست خورده است و یک تهاجم دریایی، زمینی و هوایی توسط حماس شکل گرفت که موجب وارد آمدن بزرگترین تلفات به رژیم صهیونیستی شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: در این مدل از جنگ تعریف برنده و بازنده نیازمند مقداری صبر و تحمل است همان‌طور که در جنگ 33روزه هم اسرائیل به همه خواسته‌های حزب‌الله تن داد امیدواریم این اتفاق برای حماس هم بیفتد.

جلالی در ادامه نشست خبری اعلام کرد: از سال گذشته تا کنون توانستیم با کمک وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه، 10 حمله اساسی سایبری را پیش از حمله شناسایی و دفع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در یک مورد مراجع اطلاعاتی به ما گفتند "طی چند روز آینده به دیسپچینگ برق حمله خواهد شد"، ما در مدت کوتاه 16 اقدام عملیاتی را طراحی کردیم و توانستیم با همکاری دوستان سایبری شرکت برق این حمله را شناسایی و دفع کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل تأکید کرد: با تکرار این الگوی عملیاتی توانستیم 10 حمله اساسی سایبری را شناسایی و خنثی کنیم.

جلالی ادامه داد: در حوزه پدافند سایبری اقدامات راهبردی انجام دادیم. بخش عمده‌ای از مشکلات ساده‌ای را که در این حوزه وجود داشت، با آموزش حل کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه حفره‌های امنیتی به این نتیجه رسیدیم که باید محصولات داخلی داشته باشیم در نتیجه با همکاری شرکتهای دانش‌بنیان و وزارت دفاع 300 محصول بومی در این حوزه تهیه کردیم و سال گذشته 80 درصد حملات را با این محصولات دفع کردیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: در زمینه کاداس هم هفت محصول تأییدشده در اختیار داریم. در حوزه ضدبدافزار دارای محصولات رنج چهار و پنج هستیم و برای دفع حملات سایبری از آنها استفاده کردیم.

جلالی اظهار داشت: از دیگر اقدامات در این حوزه راه‌اندازی مرکز ملی دفاع سایبری کشور است که مطالعات آن بیش از دو سال طول کشیده است و طی چند ماه آینده راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به حوزه هسته‌ای گفت: تجهیزات تشخیص پرتوهای هسته‌ای را که خیلی هم پیشرفته هستند، تولید کردیم که در اختیار استان‌هایی که دارای تأسیسات هسته‌ای هستند گذاشته‌ایم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل تصریح کرد: در جنگ قره‌باغ نگران تأسیسات هسته‌ای ارمنستان که در 60کیلومتری مرز ما قرار دارد، بودیم. در استان‌های مرزی با این کشور زیرساختهای پدافند هسته‌ای پیش‌بینی و در تبریز قرارگاه پدافندی پرتوی ایجاد کردیم.

جلالی اضافه کرد: در استان‌های تهران، مرکزی، اصفهان و بوشهر قرارگاه تهدیدات پرتوی و اورژانس هسته‌ای هم ایجاد و سعی کرده‌ایم الزاماتی را که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای ما مشخص کرده است، انجام دهیم.

وی اظهار داشت: در این دو هفته اخیر و پس از عملیات طوفان الاقصی دشمن تلاشهایی برای حملات سایبری انجام داد که همه آنها دفع شد البته ما در این مدت هوشیارباش بودیم و همچنان هوشیاری خود را حفظ می‌کنیم.

سردار جلالی گفت: سال گذشته ما درگیر تهدید ترکیبی دشمن شدیم که تلاش شد الگوی آن کشف و راه مقابله با آن به‌عنوان یک الگو تعریف شود، در این زمینه در ابتدا غافلگیر شدیم اما در ادامه با استخراج الگوی مناسب مقابله با آن توانستیم بر تهدیدات غلبه کنیم و در سالگرد آن هم شاهد بودید با اجرای آن الگو اتفاقی نیفتاد.

وی ادامه داد: بیش از پنج هزار برنامه در پنج سطح برای هفته پدافند غیرعامل در نظر گرفته شده است. در حوزه پدافند سایبری بررسی انواع جنگهای سایبری را در دستور کار داریم. در حوزه پدافند زیستی تلاش کردیم تجربیات ناشی از مقابله با کرونا در نظامنامه‌های عملیاتی و زیرساختی ثبت شود. در اوایل بیماری کرونا برای اولین بار به آزمایشگاه‌های سطح سه دست پیدا کردیم، در حوزه زیرساختاری نیازمند بازسازی نظام واکسن و دیده‌بانی سلامت هستیم که در این هفته به آن پرداخته خواهد شد. در حوزه عملیاتی هم بررسی برنامه‌های عملیاتی در حوزه زیستی را بر اساس تکالیف قانونی را دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل عنوان کرد: الآن در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان با پشه آئدس مواجه شدیم که قابلیت انتقال چند نوع بیماری خطرناک را دارد و در حال تلاش برای مقابله با آن هستیم.

سردار جلالی گفت: یکی از مدرن‌ترین تهدیدات، تهدیدات شناختی است که سعی می‌کند با ابزار رسانه افکار عمومی کشور را مدیریت کند که سعی می‌کنیم در این هفته این موضوع را تبیین کنیم، همچنین در این هفته تلاش می‌کنیم مسایل مختلف مربوط به حفاظت از زیرساختها در قالب جنگ کالبدی را تبیین کنیم. الآن شما می‌بینید که در جنگ غزه هم دشمن به‌دنبال پیدا کردن زیرساختها و از بین بردن آنهاست.

وی تصریح کرد: طرح ملی پدافند غیرعامل حفاظت از زیرساخت‌های حساس و حیاتی تدوین و تصویب شده است و طرح پدافند غیرعامل 30 استان کشور هم تدوین شده است، همین طرح برای 55 شهر بالای 200 هزار نفر در حال انجام است که برای 18 شهر به ثمر رسیده و ابلاغ شده است.

سردار جلالی با بیان اینکه تصویب قانون پدافند غیرعامل یک نقطه عطف برای سازمان است، گفت: در قانون مشخص شده است مسئول پدافند غیرعامل در هر دستگاهی مسئول آن دستگاه است و در استان‌ها هم شخص استاندار این مسئولیت را به‌عهده دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: در چند سال گذشته 10 نظام عملیاتی در پدافند غیرعامل تدوین کردیم که مشخص می‌کند همگام با اقدامات دستگاه‌های نظامی چه‌اقداماتی به‌عهده دستگاه‌های غیرنظامی است، علاوه بر این طرح خروج‌ مراکز پرخطر را دنبال می‌کنیم و در تلاش هستیم به‌صورت فوری این کار را به نتیجه برسانیم.

سردار جلالی اظهار داشت: امروز مدرن‌ترین درمانگاه تخصصی درمان مصدومین شیمیایی منطقه را در اختیار داریم و هفته گذشته هم توسط مسئولان سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمایی مورد بازدید قرار گرفت. در تهران سه بیمارستان و در هر استان که مستعد تهدید شیمیایی است یک بیمارستان را به‌عنوان بیمارستان معین درمان مصدومان شیمیایی مشخص کردیم.

وی گفت: بعد از حادثه شاهچراغ برای پنج حرم مقدس (حرم امام رضا علیه السلام، حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، شاه‌چراغ، حرم امام خمینی(ره) و مسجد جمکران) طرح‌های پدافند غیرعامل پیش‌بینی کرده‌ایم، همچنین برای 51 شهر تجهیزات مدرن آتش‌نشانی خریداری، تولید و توزیع کرده‌ایم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل درباره استفاده از هوش مصنوعی گفت: باید همه محصولات دفاعی را مسلح به هوش مصنوعی کنیم و امیدواریم در نیمه اول سال آینده به این هدف دست پیدا کنیم. امروز معاونت علمی ریاست‌جمهوری به‌دنبال استفاده از هوش مصنوعی است که باید به مخاطرات آن نیز  توجه کند.

انتهای پیام/+

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.