نگاهی به بیش از هفت دهه درگیری بین اسرائیل و فلسطینی‌ها

فلسطینی ها با صهیونیست ها، هفتادو پنج سال است که آغاز شده است. لذا برای آگاهی بیشتر لازم است به تاریخ، وضعیت جغرافیایی،موقعیت اقتصادی و وضعیت مردم ساکن دراین باریکه به عبارتی، این زندان بزرگ روبازجهان، پرداخته شود،تا اینکه به عمق فاجعه وجنایت های صهیونیست ها در طول ۷۵سال پی ببریم.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز ، صفت الله قربانخانلو در یادداشتی با موضوع « جنگ فلسطین با اسرائیل از کی شروع شده است ؟ » نوشت :  

درپاسخ باید بگویم جنگ فلسطینی ها با صهیونیستها، هفتادو پنج سال است که آغاز شده است. لذا برای آگاهی بیشتر لازم است به تاریخ، وضعیت جغرافیایی،موقعیت اقتصادی و وضعیت مردم ساکن دراین باریکه به عبارتی، این زندان بزرگ روبازجهان، پرداخته شود،تا اینکه به عمق فاجعه وجنایتهای صهیونیست ها در طول ۷۵سال پی ببریم.  غزه یا باریکهٔ غزه ناحیه‌ای است نوار گونه که در ساحل شرقی دریای مدیترانه  قرار داشته و از شرق و شمال با اسرائیل و از جنوب‌غربی با مصر هم مرز است.  این ناحیه با بیش از۲ میلیون نفر جمعیت در حدود ۳۶۵ کیلومتر مربع، سومین نقطهٔ پرتراکم دنیا زندگی می کنند. نوار غزه یکی از دو سرزمین فلسطینی به همراه کرانهٔ باختری است و از سال ۲۰۰۷ توسط حماس که یک گروه شبه‌نظامی اسلامی است، اداره می‌شود. نوار غزه پس از جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷، تحت اشغال اسرائیل قرار گرفت.  در دهه ۱۹۹۰ و به عنوان بخشی از پیمان اسلو(صلح در سرزمینهای اشغالی)، کنترل این منطقه به تشکیلات خودگردان فلسطین واگذار شد.  در سال ۲۰۰۶، حماس در آخرین انتخابات پارلمانی فلسطینی ها پیروز شد که دولت وحدت(به ریاست محمود عباس )پس از مدت کوتاهی که، (پس ازپیمان اسلو تشکیل شده بود)، سقوط کرد و منجر به تشکیل دولت‌های جداگانه در کرانه باختری و غزه شد. .این منطقه دارای مرزی ۵۱ کیلومتری با اسرائیل و مرزی ۱۱ کیلومتری با مصر در نزدیکی شهر رفح است. 

پس ازپیروزی حماس، بر سازمان فتح، یک جنگ داخلی کوتاه در غزه بین فتح و حماس درگرفت و با پیروزی حماس به عنوان تنها قدرت حاکم در غزه پایان یافت. از زمان پیروزی واعلام استقلال این گروه، غزه تحت محاصره زمینی، دریایی و هوایی اسرائیل ،مصر، استکبارجهانی به ویژه آمریکا و اروپائی قرار گرفته‌است. از ورود یا خروج آزادانه افراد و کالاها به نوار غزه جلوگیری می‌کنند.  غزه از کمبود آب، برق و دارو رنج می‌برد.ازجهت تهیهٔ آب، برق و فناوری‌های ارتباطاتی وابسته به دولت اسرائیل است. این بخش ازخدمات اسرائیل به غزه، بهانه ای است که فلسطینیان، از ترس قطع خدمات، هیچگونه عکس العملی علیه جنایتهای اسرائیل از خود نشان دهند.  وضعیت بهداشتی در نوار غزه بسیار طاقت فرسا شده ورضایت بخش نیست. و میزان مرگ‌ومیر نوزادان وکودکان بسیار بالاست و نرخ مرگ‌ومیر مادران ۶۴ در ۱۰۰ هزار است. در غزه کمبود شدید مسکن، امکانات آموزشی، امکانات بهداشتی، زیرساخت‌ها و سیستم بهداشتی نامناسبی دارد که هر یک از این موارد منجر به تهدید پاکیزگی و ایجاد مشکلات بهداشت عمومی شده است.

حکایت از درصد بالای سوء تغذیه در میان جمعیت فلسطینی ساکن در نوار غزه دارد. براساس این بررسی ۱۷٫۵ درصد از کودکان بین ۶ تا ۵۹ ماه مبتلا به سوء تغذیه مزمن بوده‌اند. بر همین اساس ۵۳ درصد از زنانی که در سن بارداری قرار داشته‌اند و نیز ۴۴ درصد از کودکان مبتلا به کم‌خونی بوده‌اند.  و صنایع نوار غزه اغلب از تجارت‌های خانوادگی که به تولید منسوجات، صابون، حکاکی بر چوب درخت زیتون، و سوغاتی صدف مروارید می‌پردازند. صادرات و محصولات کشاورزی مرکبات، توت فرنگی و گل مهم‌ترین کالاهای صادراتی منطقه غزه است.  مهم‌ترین محصولات کشاورزی نوار غزه عبارتند از زیتون، مرکبات، سبزیجات، گوشت و لبنیات. واردات اصلی غزه غذا، کالاهای مصرفی، و مواد ساختمانی را تشکیل می‌دهد.

مهم‌ترین شرکای تجاری نوار غزه عبارتند از اسرائیل، مصر و کرانه باختری. وراه دریایی از هر گونه ورود و خروج کشتی‌ها به منطقهٔ غزه از راه دریا ممنوع است و نیروی دریایی اسرائیل مانع از عبور و مرور کشتی‌ها به سمت غزه می‌شود. راه ورود کالا به غزه نیز از طریق گذرگاه رفح در جنوب غزه و هم‌مرز با مصر و ۵ گذرگاه در مرز اسرائیل است. در ساحل منطقهٔ غزه، ماهیگیری انجام می‌شود. ارتش اسرائیل به ماهیگیران غزه تنها اجازه می‌دهد در فاصله ۵٫۵ کیلومتری از ساحل، ماهیگیری کنند. این فاصله پیش از این ۱۱ کیلومتر بود اما در ابتدای سال ۲۰۱۴، کاهش یافت. ۶۰ درصد از جمعیت نوار غزه اکنون در زیر خط فقر زندگی می‌کنند. 

از این رو غزه برای افراد ساکن در این باریکه، غیرقابل سکونت است. اکثر فلسطینیان در نوار غزه، که شامل هشت اردوگاه پناهجویان است، ازبازماندگان و نوادگان پناهندگانی هستند که از منطقه ای که پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۴۸ به اسرائیل تبدیل شد، فرار یا اخراج شده اند ساکن شده اند.  سازمان ملل متحد و همچنین سازمان‌های حقوق بشری بارها از اسرائیل خواسته‌اند که محاصره غزه را لغو کند، در حالی که براساس گزارش های مدافع حقوق بشری  برای مجمع عمومی سازمان ملل ، می‌گوید که اقتصاد غزه درمرز خطرقرار دارد و در آستانه فروپاشی است چنانچه توجه نشود،باید منتظر عواقب خطرناکتری برای فلسطینیان(غزه) در ابعاد گوناگون باشیم، واز سوی دیگرجمعیت بسیار بزرگ نسبت به میزان اندک زمین، با همراه نرخ زاد ولد و رشد جمعیت سبب تراکم جمعیتی بسیار بالا،جمعیت جوان نرخ بیکاری جمعیت نزدیک به هشتاد درصد رسیده است.که از این دید غزه در میان کشورهای جهان از متراکم‌ترین کشورهاست.همچنین میانگین سنی جمعیت در این باریکه بسیارجوان است. به دلیل همین مبارزه و مقاومت جوانان  پس از ۳۸ سال نه تنها خاموش نگردیده بلکه موجب تنش باصهیو نیستها  می‌شد، به همین دلیل اسرائیل در سال ۲۰۰۵ سربازان و شهر وندانش را از آن منطقه خارج کرد. 

فلسطینی هاهرگز، کشتار دسته جمعی روستاهای، کفرقاسم،صبرا وشتیلا ودیر یاسین، به اسارت گرفتن زنان ودختران وبه صورت عریان سواربر تریلر نموده وشهر به شهر گرداندن آنهارا فراموش نخوهندکرد. اکنون فلسطینیها معتقدند، مرگ یک بار وشیون یک بار، باید تا آخر ایستاد. تا برای همیشه ازشر اسرائیل غاصب رها شد. متاسفانه.! افرادی که تاکنون از جنایتهای جنگی وغصب سرزمینهای فلسطینیان، آواره کردن پنج میلیون جمعیت به کشورهای عربی که اکنون بعنوان پناهنده دراردوگاه ها،با کمترین امکانات زندگی می کنند،وهنوزهفتادوپنج سال است که منتظر باز گشت به خانه وکاشانه ای غصب شده (توسط اسرائیل)هستند، بی خبرند. به قضاوت های نامربوط ونامناسب می پردازند. لذا بایستی مراقب بود و تحت تاثیر تبلیغات سوئ و برپاکنندگان آتش فتنه قرارنگیریم و با تحلیل های احساسی وهیجانی آب به آسیاب دشمن نریزیم.

اسرائیل نیز باحمایت استکبارجهانی به سرکردگی آمریکا،درسایه سکوت کشورهای عربی،با این محاصره ی ۷۵ سال،بطور میانگین، هرسال ۲۵۰نفراز مردم بی پناه، به دست نظامیان اسرائیل به شهادت رسیده اند. حالابا این توصیف،باید سئوال شود،  چنانچه شما به جای فلسطینی ها بودید،در مقابل این همه ظلم آشکارچه تصمیمی، می گرفتید؟   

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.