گزارش تامل برانگیز معاریو از نقشه اسرائیل برای حماس

محمدصادق علیزاده، فعال رسانه با انتشار رشته توئیتی در صفحه خود نوشت:

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از مشرق : بنظرم این گزارش معاریو نزدیک‌ترین تحلیل به واقعیت آن چیزی است که می‌توانیم بفهمیم در ذهن سران رژیم در مواجهه با مساله نوار غزه چه می‌گذرد و رژیم برای برخورد با نوار غزه چه طرحی دارد.

تحلیل معاریو با قرائن موجود در میدان هم هم‌خوانی دارد حداقل تا این لحظه حسب تحلیل معاریو، هدف اصلی هجوم نیروی زمینی ورود کامل به نوار غزه یا تسخیر کامل آن نیست. هدف اصلی، تضعیف زیرساخت‌های حماس و راندن آن تا مرز نابودی است.

این کار هم یک عملیات ضربی و سریع و کوتاه نیست بلکه نیاز به زمان و صبر دارد.

فهم من از این بخش گزارش معاریو این است که رژیم در یک بازۀ چند ماهه به‌دنبال زدن زخم‌های مکرر به زیرساخت‌های نظامی حماس است تا در نهایت یک خون‌ریزی طولانی، حماس را از پا در بیاورد. نمونه حملات و نفوذهای موردی دیشب و شب‌های گذشته هم در همین‌راستا قابل تحلیل است.

نکتۀ قابل تامل دیگر در این گزارش اینکه معاریو به تغییر دولت در نوار غزه اشاره می‌کند. اینکه نتیجۀ عملیات‌ علاوه بر تضعیف حماس باید زمینه‌ساز سقوط سیاسی آن را با اهرم فشار سیاسی و نظامی اسرائیل فراهم آورد تا «یک دولتِ غیراسرائیلی اما هم‌راستا با اسرائیل» در نوار غزه حاکم شود.

فهم من می‌گوید با فرض شکست حماس، محتمل‌ترین گزینۀ همخوان با واقعیت این است که اسرائیل نوار غزه را تحویل دولت خودگردان بدهد. تا مدتی هم خودش (شاید تا یک سال) در این منطقه حضور نظامی و انتظامی داشته باشد. بیانیه اخیر اعراب و تاکید حمایت از دولت خودگردان را در این راستاست.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.