پاسخ یمنی‌ها حمل‌‌ونقل دریایی‌ برای رژیم صهیونیستی را گران کرد

یکی از بنیانگذاران شرکت تحقیقاتی «ECERA» در اظهاراتی به بلومبرگ شرق گفت که توقیف کشتی متعلق به اسرائیلی‌ها از سوی یمنی‌ها، نرخ بیمه حمل و نقل دریایی به ویژه برای محموله‌های نفتی را بالا خواهد برد.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از فارس :  پایگاه خبری بلومبرگ شرق، وابسته به شرکت جهانی بلومبرگ در گزارشی به بررسی افزایش تهدیدها علیه کشتی‌های رژیم اشغالگر جهانی بر بازار نفت و قیمت جهانی کالاها پرداخت.

آندری کواتاریو، یکی از بنیانگذاران شرکت تحقیقاتی «ECERA» در اظهاراتی به بلومبرگ شرق گفت که افزایش قیمت نفت با باز شدن بازارها در آسیا با پیامدهای حادثه توقیف کشتی متعلق به اسرائیلی‌ها در دریای سرخ مرتبط است.

وی افزود: هر گونه اختلال از این نوع ( تهدید علیه کشتی‌های متعلق به صهیونیست‌ها) به ویژه در دوره‌ای که خطرات ژئوپلیتیکی افزایش یافته است، می‌تواند سیگنال صعودی به بازارها ارسال کند.

به گفته کواتاریو که تداوم افزایش قیمت‌ها مستقیماً با چگونگی پیشرفت اوضاع در ساعات آینده مرتبط است.

کواتاریو همچنین گفت: این اتفاق همچنین شاهد افزایش نرخ بیمه حمل و نقل دریایی به ویژه برای محموله‌های نفتی خواهد بود که از این مناطق عبور می‌کند.

همایون فلکشاهی، تحلیلگر ارشد نفت و گاز موسسه  KPLER هم ضمن تایید اظهارات کواتاریو در گفت‌گو با بلومبرگ شرق گفت: بازار نفت به این حادثه واکنش صعودی نشان خواهد داد، زیرا  چنین رویدادی، خطرات ژئوپلیتیکی را تشدید کرده و هزینه حمل و نقل و بیمه را نیز می‌تواند افزایش یابد.

وی با پیش‌بینی اینکه فعلا این افزایش به یک یا دو دلار در هر بشکه برای نفت خام برنت محدود شود، گفت: قیمت نفت خام برنت در روز جمعه در حدود ۸۰ دلار در هر بشکه بسته شد و با توجه به اینکه تهدیدهای حوثی‌ها بر کشتی‌های اسرائیلی متمرکز است که درصد زیادی از حجم تجارت به ویژه نفت در آن منطقه را تشکیل نمی‌دهند، این تاثیر دائمی نخواهد بود.

(هر بشکه نفت برنت امروز دوشنبه با ۸۰ سنت افزایش ۸۱.۴۱ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۷۲ سنت افزایش ۷۶.۶۱ دلار معامله شد).

این تحلیلگر حوزه نفت هشدار داد که تداوم خطرهای ژئوپلیتیکی برای مدت طولانی‌تر به این معنی است که خطر به پایان نرسیده است و بنابراین هزینه بیمه کشتی‌هایی که از کانال سوئز یا تنگه باب المندب می‌روند ممکن است بیشتر شود و احتمال افزایش قیمت کالاها هم وجود دارد.

* پیامدها بر نفت اسرائیل

فلکشاهی با این حال گفت که تهدیدها به طور کلی بر بازارهای نفت تأثیری نخواهد گذاشت، زیرا حجم واردات اسرائیل تا ۰.۳ درصد از کل تجارت جهانی نفت را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: ماه گذشته، اسرائیل بندر عسقلان را به دلیل حملات موشکی مقاومت فلسطین بست که منجر به کاهش واردات روزانه آن به ۱۸۰ هزار بشکه در ماه اکتبر شد؛ اما در ماه نوامبر، تل آویو واردات خود را به ۲۸۰ هزار بشکه در روز افزایش داد که به گفته این تحلیلگر، رقم بالایی است.

فلکشاهی تأکید کرد: عمده نفت اسرائیل از غرب آفریقا، آذربایجان و قزاقستان می‌آید و تنها نفتکش‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کنند و حوثی‌ها می‌توانند آنها را هدف قرار دهند، نفتکش‌هایی هستند که از آذربایجان و با عبور از بندر جیهان ترکیه به بندر ایلات می‌رسند و حدود ۴۰ درصد از کل واردات نفتی اسرائیل را تشکیل می‌دهد در حالی که مقادیر دیگر از طریق دریای مدیترانه وارد می‌شود و این بدان معناست که آنها از گروه حوثی دور هستند.

پایان پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.