طوفان الاقصی رویای آی مک را به باد داد؟

ایده آمریکایی- اسرائیلی ایجاد کریدور اقتصادی هند-اسرائیل-اروپا یا همان کریدور هند-خاورمیانه-اروپا معروف به "آی مِک" (IMEC) که ظاهرا قرار است هند را از طریق امارات متحده عربی، عربستان و اردن، به اسرائیل و سپس به اروپا وصل کند، حالا با شکل گیری شرایط جدید در غرب آسیا و آتش جنگی که دامن رژیم صهیونیستی را فراگرفته، سرنوشتی نامعلوم پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز -علرضا نمکی :
در خلال اجلاس ۲۰۲۳ گروه ۲۰ دهلی نو توسط دولت‌های هند، آمریکا، امارات، عربستان سعودی، فرانسه، آلمان و ایتالیا و اتحادیه اروپا از آن رونمایی شد. که در رابطه به آن‌ باید گفت: این طرح با هدف تقویت مسیرهای ترابری و پیوندهای بین جنوب آسیا و اروپای شرقی از طریق شبکه‌های ریلی و کشتیرانی طراحی شده‌ بودکه آگاهان سیاسی و کارشناسان اقتصادی از آن به‌عنوان مقابله آمریکا با ابتکار کمربند و جاده چین تلقی و نام بردند که تا قبل از آن مهمترین نقطه ارتباطی و هارتلند مرکزی طرح چین در یک جاده یک کمربند ،موقعیت ژئو پلتیکی ایران اسلامی بعنوان شاهراه اساسی  آن طرح در نظر گرفته شده و در راهبرد بلند مدت،حتی یادداشت های تفاهم راهبردی در چگونگی آن بین تهران و پکن در این رابطه به امضای دو طرف رسیده بود اما طرح کریدور آی مک بدنبال بی اثر کردن طرح ارتباطی اقتصادی چین از طریق ایران با اروپا تدوین شد که بنوعی به قصد رقابت با کانال سوئز نیز  طراحی شده بود

درباره این موضوع باید گفته شود:
نارندرا مودی،نخست‌وزیر هند که رویای جاه طلبانه اش او را چنان وا داشته بود که از سرخوشی حتی نام کشور هند را به بهارات تغییر دهد ،در دیدار با بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی این دالان را این‌گونه توصیف کرد که «این دالان نه تنها دو کشور - هند و عربستان - را به هم متصل می‌کند، بلکه همکاری اقتصادی،توسعه انرژی و اتصال دیجیتال بین آسیا، غرب آسیا و اروپا را نیز تقویت خواهد کرد
و در توضیحات بیشتر هدف از این طرح را اینگونه توصیف کرد که؛
این پروژه از دو کریدور تشکیل شده است، کریدور شرقی که هند را به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس متصل می کند و در معرفی بخش کریدور شمالی با وسوسه حکام سعودی از بهره مندی حق ترانزیت کالا گفت: با اتصال ریلی قرار است از طریق آن سرعت تجارت بین هند و اروپا تا ۴۰ درصد افزایش یابد لذا با اتصال با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و امارات آن‌ها را نیز از طریق اردن و بندر حیفای اسرائیل به اروپا متصل خواهد کرد
 اما طراحان کریدور آی مک از قبل می دانستند که این کریدور در مسیر باریکی بین کرانه باختری و نوار غزه قرار خواهد گرفت و در بهترین حالت در بخش انتهایی تنها ۲۵ کیلومتر با غزه محل استقرار حماس فاصله خواهدداشت جایی که نیروهای مقاومت فلسطین در آنجا بیشترین استقرار را دارند و از همین رو این کریدور هر لحظه در تیررس مقاومت خواهد بود
ضمن اینکه ،ذخایر گاز موجود در میدان «مارین» در نزدیکی غزه، که از آبهای سرزمینی فلسطین محسوب می‌شود، و میدان «اور» که بین مرزهای دریایی غزه وسرزمین‌های اشغالی قرار دارد، نیز در تیررس بالقوه مقاومت همواره قرار خواهد داشت
لذا رژیم اشغالگر اسرائیل چون این موضوع را هدف راهبردی و اقتصادی خود قرار داده و تلاش می‌کرد  امنیت کریدور اقتصادی هند به اروپا را تامین کند، طبق قول و قرارها پشت پرده با دیگر شرکای این طرح از انجاییکه قرار بود این طرح از سرزمین‌های اشغالی 1948 عبور کند و تا مادامیکه فلسطینی ها در سرزمین های اشغالی حضور داشته باشند از قبل این طرح به شکست انجامیده خواهد بود، پس رژیم صهیونیستی باید با کوچ اجباری ساکنین غزه  را وادار می کرد تا از سرزمین مادری خود چشم پوشیده و به سمت صحرای سینای مصر آواره گردند
که باید قبل از پروژه آی مک، طرح عادی سازی روابط ابراهیم با دولت های عربی به ثمر رسیده و به اجرا در می آمد تا عربستان که تا آن زمان  بخاطر رقابت با امارات عربی که همواره خود را بعنوان گرینیگاه و دروازه مرکزی  برای نفوذ اقتصادی هر چه بیشتر در منطقه معرفی می کردند لذا تا آن لحظه حکام سعودی آشکارا تمایل خود را برای پیوستن در عادی سازی نشان نداده و بنوعی با تردید و احتیاط به آی مک نیز نگاه کرده بودند لذا این مسئله نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهيونيستي را بر آن داشت که در ماه سپتامبر (شهریور-مهر) در نشست سازمان ملل بنوعی خطاب به حاکمان ریاض در این رابطه بگوید: تردیدی وجود ندارد که معاهده ابراهیم، آغاز عصر جدیدی از صلح را نوید می‌داد اما من معتقدم که ما در آستانه یک پیشرفت چشمگیرتر هستیم، صلحی تاریخی بین اسرائیل و عربستان سعودی. صلح بین اسرائیل و عربستان سعودی واقعاً خاورمیانه جدیدی ایجاد خواهد کرد

از جانب دیگرایالات متحده برای مقابله با طرح کمربند و جاده چین ،هم به طرح آبراهام(ابراهیم) و هم به کریدور آی مک نیاز داشت تا به گمان خود تلاش‌های پکن و تهران برای گسترش نفوذ جهانی خود و کنترل مکان‌های اقتصادی مهم در جهان را تضعیف کند، بنابراین نقشه برچیدن مقاومت از غزه یکی از الزامات امنیتی برای اجرای این طرح و کریدور بود،
که قرار بر این گذارده بودند که امارات عربی با حمایت ۸ میلیارد دلاری از رژیم اشغالگر قدس،
قدس، صهیونیست ها را درسرعت بخشیدن به  آواره کردن فلسطینان یاری رساند اگرچه بین کشورهای دخیل در طرح آی مک قرار بر این شده بود که مسیر عملیاتی این طرح حدود دو ماه پس از اجلاس گروه ۲۰ در هند اعلام شود
اما با تیز هوشی مقاومت فلسطینی اهداف این طرح از چشم آنان پنهان نماند و هنوز بیست و چند روز از زمزمه های اين طرح شوم نگذشته بود که حماس، تحت غالب طوفان الاقصی ضمن برهم زدن امیدهای عادی سازی در طرح آبراهام امنیت موقعیت طرح کریدور آی مک را به یک چالش اساسی شبیه به نابودی کامل کشاند تا بار دیگر سراب های محور غربی عبری عربی عینیت نیابد و بصورت پیش رس به شکست بیانجامد
انتهای پیام/* 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.