دلایل از سرگیری جنگ علیه غزه

همان‌گونه که انتظار می‌رفت با پایان آتش‌بس ۷ روزه، رژیم صهیونیستی جنگ علیه غزه را از سرگرفته است. اکنون بار دیگر تلاش‌های منطقه‌ای برای آتش‌بس جدید افزایش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :  سید رضی عمادی

با پایان آتش بس ۷ روزه، رژیم صهیونیستی در اقدامی قابل انتظار حملات علیه باریکه غزه را از سر گرفته است. سوال این است که چرا رژیم صهیونیستی بار دیگر جنگ علیه غزه را از سر گرفته است؟

تحولات جدید غزه از ۷ اکتبر آغاز شد. رزمندگان حماس در واکنش به شدت گرفتن خشونت صهیونیست‌ها عملیات طوفان الاقصی را انجام داده و سنگین‌ترین شکست نظامی و اطلاعاتی را بر رژیم صهیونیستی تحمیل کردند. رژیم صهیونیستی که از این عملیات غافلگیرانه به شدت عصبانی بود، حدود ۵۰ روز جنگ را بر مردم غزه تحمیل کرد و طی این مدت آنچه انجام داد، مصداق نسل‌کشی و پاکسازی نژادی بود. طی این مدت بیش از ۱۵ هزار نفر شهید شدند که ۷۰ درصد آن‌ها از کودکان و زنان بودند. علاوه بر اینها، ده‌ها هزار فلسطینی نیز زخمی شدند و زیرساخت‌های غزه نیز تقریباً به طور کامل از بین رفته است. پس از حدود ۵۰ روز، رژیم صهیونیستی و حماس با میانجی‌گری قطر برای آتش بس ۴ روزه توافق کردند که این آتش بس پس از جمعه گذشته آغاز شد و دو بار به مدت دو روز و یک روز تمدید شد. محور اصلی این توافق نیز مبادله اسرا و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه بود. پس از ۷ روز و با پایان یافتن آتش‌بس، رژیم اشغالگر قدس بار دیگر حملات علیه باریکه غزه را آغاز کرد. در خصوص دلایل از سرگیری جنگ توسط رژیم صهیونیستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. توافق انتخاب نتانیاهو نبود اجبار بود
بدون شک، انتخاب رژیم صهیونیستی در قبال غزه و حماس، تداوم جنگ و نسل‌کشی بود. برداشت رژیم این است که با جنگ و نسل‌کشی می‌تواند به اهداف نظامی خود یعنی آزادی اسرا و از بین بردن حماس دست یابد. «هرتزی هالوی» رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، روز پنجشنبه (۹ آذر) گفت، «این رژیم آماده از سرگیری جنگ در غزه است؛ جنگی که به گفته او در کوتاه مدت پایان نخواهد یافت. ارتش قصد دارد با استفاده از آتش‌بس، آمادگی خود را برای از سرگیری جنگ گسترش دهد و از هر فرصتی برای بازگردانی اسرای صهیونیست نزد حماس استفاده خواهد کرد.» آنچه سبب شد رژیم صهیونیستی مجبور به پذیرش آتش‌بس شود، ناکامی آن در دستیابی به اهدافش از طریق بمباران غزه و فشار شدید افکار عمومی در داخل اراضی اشغالی برای آزادی اسرا بود. نتانیاهو برای اینکه از فشار‌های داخلی بکاهد و ناکامی در آزادی اسرا از طریق بمباران غزه را جبران کند، به توافق با حماس روی آورد. با توجه به اینکه هنوز حدود ۱۵۰ اسیر صهیونیست در اختیار گروه‌های فلسطینی هستند، امکان آتش‌بس دیگر در روز‌های آینده وجود دارد.

۲. توافق شکستی مضاعف برای صهیونیست‌ها بود
یکی دیگر از دلایل از سرگیری جنگ علیه غزه این است که توافق به منزله توقف بدون دستاورد جنگ برای رژیم صهیونیستی بود. رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان الاقصی در ابعاد مختلف نظامی، اطلاعاتی، اجتماعی و سیاسی متحمل شکست شد. توافق برای آتش‌بس در صورتی که به پایان جنگ منجر شود، شکستی مضاعف برای رژیم صهیونیستی و به خصوص برای کابینه نتانیاهو است، زیرا تنها دستاورد آن از جنگ ۵۰ روزه علیه غزه، نسل‌کشی و تخریب زیرساخت‌ها در غزه بود. این در حالی است که رژیم صهیونیستی مدعی بود از طریق جنگ، اسرای صهیونیست را آزاد خواهد کرد و حماس را نیز از بین خواهد برد. اکنون در حالی بار دیگر جنگ علیه غزه از سر گرفته شد که مقامات صهیونیست به خوبی می‌دانند از این طریق، باقیمانده اسرا را نمی‌توانند آزاد کنند و از بین بردن حماس نیز دست یافتنی نیست. بنابراین، به نظر می‌رسد یکی از علل از سرگیری جنگ این است که رژیم تلاش دارد موازنه وحشت ایجاد کند. به عبارت دیگر، رژیم صهیونیستی با متوقف نکردن جنگ علیه غزه سعی دارد این پیام را به دیگر کشور‌ها ارسال کند که هر گونه اقدام نظامی علیه اراضی اشغالی با هزینه سنگینی برای آن‌ها همراه خواهد بود. در همین راستا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که همزمان با از سرگیری جنگ در اراضی اشغالی حضور داشت، گفت اسرائیل حق دارد هر کاری انجام دهد تا اطمینان حاصل کند که کشتار ۷ اکتبر توسط حماس تکرار نمی‌شود.

۳. غلبه افراطی‌ها در کابینه نتانیاهو
کابینه نتانیاهو پر است از افرادی که دیدگاه نژادپرستانه و افراطی دارند. با وجود چنین افرادی، از سرگیری جنگ علیه غزه دور از انتظار نیز نبود. در همین راستا، ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خواستار نابودی کامل نوار غزه، حماس و اشغال کامل این منطقه و پرهیز از هر گونه توافق و امتیازدهی شد. در صورتی که نتانیاهو بدون دستاورد مشخصی جنگ علیه غزه را خاتمه دهد، افراطی‌ها از کابینه وی خارج خواهند شد و نتانیاهو با خطر فروپاشی کابینه مواجه خواهد شد.

۴. ترس از سرنوشت سیاسی
نتانیاهو نگران است که توقف جنگ علیه غزه موجب شکل‌گیری فرصتی برای مخالفان وی شود تا تلاش‌های برای برکناری وی از قدرت را افزایش دهند. بنابراین، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با از سر گیری جنگ علیه غزه، سعی دارد همچنان فضا در اراضی اشغالی را امنیتی نگه دارد و مانع آغاز تحرکات سیاسی برای برکنار وی از قدرت شود.

نتیجه:
همان‌گونه که انتظار می‌رفت با پایان آتش‌بس ۷ روزه، رژیم صهیونیستی جنگ علیه غزه را از سرگرفته است. اکنون بار دیگر تلاش‌های منطقه‌ای برای آتش‌بس جدید افزایش خواهد یافت. اگرچه آتش‌بس‌های کوتاه مدت از جنایت‌های رژیم اشغالگر علیه مردم غزه می‌کاهد، اما نمی‌تواند به بحران کنونی پایان دهد. لازم است شورای امنیت سازمان ملل متحد با کنار گذاشتن جانبداری از رژیم صهیونیستی، این رژیم را برای پایان دادن به جنایت علیه غزه تحت فشار قرار دهد.

انتهای پیام/* 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.